דרגי: "הבנק המרכזי לא יוכל לקנות אג"ח ללא הגבלה"

(עדכון) - הבנק המרכזי האירופי חתך את הריבית ב-0.25% והשיק צעדים נוספים להקלה על שוקי הכספים באירופה ■ הוריד את יחס רזרבות המזומנים של הבנקים כנגד הקצאת אשראי והשיק 2 כלי הלוואות חדשים לטווח של 3 שנים

סוף השבוע הגורלי של אירופה נפתח היום (ה') עם הודעת הריבית של הבנק המרכזי האירופי על הריבית, כאשר הנגיד מריו דרגי חתך את הריבית בגוש האירו ב-0.25% ל-1%, בהמשך להורדת ריבית דומה בהחלטה הקודמת בחודש שעבר ובהתאם לציפיות המוקדמות בשווקים.

בהודעת הבנק המרכזי נכתב כי ייתכן שאירופה תיכנס ל"מיתון קל" בשל משבר החובות. "הצמיחה הכלכלית נותרת מתונה", אמר דרגי במסיבת העיתונאים המסורתית שהחלה ב-15:30. הבנק המרכזי צופה צמיחה של 1.5%-1.7% בגוש האירו השנה.

צעדים נוספים

דרגי גם פירט על צעדים נוספים שהחליט הבנק המרכזי לנקוט בהם, על מנת לייצב את שוקי הכספים באירופה. בין היתר החליט הבנק המרכזי על השקת 2 מכשירי הלוואות לטווח ארוך של 3 שנים, עם אופציה לפירעון מוקדם של ההלוואה אחרי שנה; וכן להוריד את יחס רזרבות המזומנים של הבנקים כנגד הקצאת אשראי מ-2% ל-1% החל מה-18 בינואר.

דרגי לא שכח להזכיר למדינות אירופה שעליהן לשלוט על הגירעונות שלהן: "כל מדינות אירופה חייבות לנקוט מדיניות ריסון תקציבי כדי להשיב את אמון השווקים". הוא גם ציין שאם קובעי המדיניות באירופה ינקטו את הצעדים הנכונים, הבנק המרכזי ינקוט צעדים נוספים.

"תרחיש בו גוש האירו מתפרק - אינו סביר", הסביר דרגי, שבכל זאת התעקש כי הבנק המרכזי לא יזרים בעת הנוכחית כסף לשוק: "אנחנו לא יכולים להזרים כסף ולעקוף את אמנת האיחוד האירופי", אמר דרגי שהוסיף להפציר במנהיגי אירופה לפעול לטיפול במשבר.

דריכות לקראת הפסגה

הערב יחלו מנהיגי האיחוד האירופי להיפגש בבריסל במסגרת הפסגה המדוברת שתגיע לשיאה מחר. מדובר בפסגה החמישית ב-19 החודשים האחרונים, במטרה להתמודד עם משבר החוב באירופה. לפי פרסומים זרים, גרמניה וצרפת מובילות מהלך של אישור אמנה שתחייב את מדינות הגוש לעמוד ביעד גירעון של 3%, כאשר מדינות "סוררות" ייענשו.

ברקע, סוכנות הדירוג S&P מאיימת לחתוך את דירוג האשראי של כל מדינות גוש האירו וכן של קרן הסיוע הגדולה EFSF, מהלך שעלול לטרפד את ניסיונות הסיוע למדינות עמוסות החובות ולטלטל את השווקים.

הבנק המרכזי האירופי קרא שוב ושוב לממשלות אירופה לעמוד ביעדי הגירעון שלהן ולבצע קיצוצים. ההערכות הן כי אם תאושר האמנה שמקדמות גרמניה וצרפת, הרי שהדבר יסלול את הדרך להגברת רכישות האג"ח של הבנק המרכזי, מה שיסייע לאיטליה ולמדינות אחרות לצלוח את גל הנפקות האג"ח הצפוי בתחילת 2012. איטליה לבדה צריכה לגייס 30 מיליארד אירו בסוף ינואר, משימה קשה בהתחשב בתשואות האג"ח הגבוהות במדינה.

"עוד יום גורלי לגוש האירו", אמר לסוכנות בלומברג ג'וליאן קאלו, כלכלן אירופי בכיר בבנק ברקליס. "ברור שמהפסגה הזו לא ייצא הפתרון האולטימטיבי, אך ההצעות שהועלו לאוויר הן בכיוון הנכון. נראה שהשווקים הבינו שהבנק המרכזי האירופי פוקח עיניים על הממשלות שיפתרו את הבעיות, והוא פועל הרבה למען הבנקים".