הסיוט של התעשיינים: מלכודת של חברות קש איראניות

התאחדות התעשיינים ערכה יום עיון שמטרתו למנוע הסתבכות של חברות ישראליות עם איראן ■ זאת, כשברקע טענות מצד חברות רבות על היעדר מידע בנושא

התאחדות התעשיינים כינסה אתמול (ה') לראשונה חברות מובילות במשק, כדי לדון בדרכים למניעת הסתבכות בקשרים עסקיים עם חברות שמקיימות סחר עם מדינות אויב. זאת, כשברקע טענות מצד חברות רבות על היעדר מידע בנושא, באופן שחושף אותן למלכודת שעלולות להטמין להן חברות קש איראניות, הפועלות בעולם בניסיון לעקוף את הסנקציות הכלכליות שהוטלו על איראן.

בהתאחדות חוששים כי חברות אלה עלולות לגרור גופים ישראליים בתום לב לעסקאות, שיובילו להפרת הסנקציות, ואולי ישמשו את תוכנית הגרעין שלה.

אף שישראל מפעילה לחץ בינלאומי בניסיון להרחיב את ההגבלות, חברות ישראליות חוששות, שהיעדר כללים ברורים לניהול מידע על חברות שסוחרות עם איראן, עלול לגרור אותן לעסקים עם מדינות בעייתיות.

החשש: סחר עם איראן או סוריה

לדברי נתנאל היימן, מנהל האגף לרגולציה בינלאומית בהתאחדות, לפחות עשר חברות פנו אליו כדי לברר דרכי התנהלות בנושא. "מדובר בחברות מהגדולות במשק, שמתלוננות על חוסר בהירות על ניהול סיכונים בעניין איראן. אנחנו יודעים שיש חברות קש מאיראן שמסתובבות בעולם, במטרה לשרת את מנגנוני הביטחון שלה, לעקוף את הסנקציות הכלכליות - ובכך גם להפיל בפח חברות מישראל".

אמיר חייק, מנכ"ל ההתאחדות, מזהיר כי הפרת הסנקציות מצד חברות ישראליות היא אפשרית. "לא אופתע אם בוקר אחד יתברר שחברה ישראלית הסתבכה בפרשת סחר לא חוקי עם מדינה כמו איראן או סוריה. הכללים של מותר ואסור בנושא לא ברורים, ולחברות ישראליות יש יכולת מוגבלת לתהות על קנקנן של החברות שאיתן הן סוחרות".

על רקע החשש, השתתפו 100 נציגי חברות ביום העיון. "זה מורה נבוכים לחברות, שאינן יודעות כיצד להימנע מעסקים בעייתיים עם מדינות אויב, ארגוני טרור וגופים עסקיים שמעורבים בהלבנת הון", אומר חייק.

לדבריו, "יש המון שאלות מצד חברות שלא מבינות מה מעמדן, במצב שבו הן מוכרות מוצר לחברה מאירופה, ולאחר מכן החברה האירופאית מוכרת אותו לחברה מאיראן או מסוריה. לחברות האלה אין כיצד לדעת לאן המוצר באמת מגיע בסופו של דבר, וגם אם ישאלו - מישהו מצפה שתינתן תשובה כנה?".

פרשת עופר דעכה בקול ענות חלושה

טענות שהעלה הבית הלבן במאי השנה, שלפיהן חברת ספנות שקשורה לאחים יולי וסמי עופר הפרה סנקציות על איראן כשמכרה לה מכלית נפט, עוררו דיון ציבורי נרחב. ברקע הודיעו האמריקנים על הכוונה להגביל חלק מפעילות החברות הקשורות למשפחת עופר בארה"ב.

כמה חודשים אחרי כן הפרשה דעכה בקול ענות חלושה, כאשר האמריקנים הודיעו כי הוציאו את האחים עופר מהרשימה השחורה. ועדיין, עוצמת העיסוק התקשורתי בסוגיה העלו את מפלס החרדה של חברות בארץ.

"הייתי מצפה שיוקם מנגנון שינהל מאגר מידע ממשלתי מעודכן, שיהווה כתובת לחברות במקרה של עשיית עסקים עם לקוחות זרים שאינם מוכרים", מוסיף חייק. לדבריו, "מנגנון כזה לא קם בינתיים, כי אם יוקם - מישהו יצטרך לקחת בעת הצורך את האחריות על הנושא - וזה מסוג הנושאים שכנראה אף אחד לא רוצה לקחת עליו אחריות".

בקרוב: מטה מיוחד לתיאום סנקציות כלכליות

משרד האוצר יקים בקרוב מטה חדש, שיהיה אמון על ריכוז מידע עדכני אודות חברות בעולם שסוחרות עם איראן. לדברי עודד ברוק, סמנכ"ל לקשרים בינלאומיים באוצר, המטה יהיה כתובת לחברות שיבקשו מידע אודות התנהלות מול חברות בעולם, מבלי להפר את הסנקציות על איראן. המטה ייקרא "המטה לתיאום סנקציות כלכליות בינלאומיות", ובשלב ראשון יימנה שישה עובדים. על פי ההערכות, הוא יתחיל לפעול בחצי השנה הקרובה.

"המטה יפעיל אתר אינטרנט ובו מידע רב, חקיקה, חדשות בנושא ופרטים שיכולים להיות רלוונטיים לקהל היעד", אמר ברוק ל"גלובס". "עם זאת, חשוב להזכיר שהמטה לא יספק תעודות הכשר לעסקאות: אנחנו נעמיד את המידע הזמין ביותר לרשות החברות, אך לא נהיה קומיסרים של עסקאות. החברות יצטרכו לשאת באחריות, להפעיל שיקול דעת נרחב ולנהוג ברגישות המתבקשת".

לדבריו, "בסופו של דבר, החברות צריכות לחשוש גם מחוקים אירופיים ואמריקניים, שנועדו להגביל סחר עם איראן, ולפיכך להתקשר עם מומחים מתאימים שיוכלו לתת להם את הכלים הרלוונטיים בנושא".

בתוך כך, משרדי המשפטים והאוצר ישלימו בקרוב חוק חדש, שיהיה ממוקד בהפרת הסנקציות הכלכליות על איראן מצד חברות ישראליות. החוק, שלדברי גורמים המקורבים לגיבושו, נמצא בשלבים אחרונים של ניסוח וליטוש - אמור להבהיר כללים של מותר ואסור בבואה של חברה ישראלית לסחור עם חברה זרה שקשורה לאיראן.

לדברי ברוק, "מאז פרשת 'עופר גייט' הוציא שר האוצר, יובל שטייניץ, צו שמבוסס על פקודת המסחר, ובו רשימה מפורטת של גופים איראניים הקשורים למשמרות המהפכה ושל חברות אירופיות הקשורות לאיראן, בהתבסס על נתוני מועצת הביטחון של האו"ם. בנוסף, המשרד הבהיר למקרה שלמישהו היה ספק, שאיראן היא מדינת אויב וכל קשר איתה או גורם אחר שפועל לטובת גורם איראני אסור ופסול".