ציון קינן: "מקווה שלא תהיה נפילה במחירי הדירות"

(עדכון) - מנכ"ל בנק הפועלים בוועידת ישראל לעסקים 2011: "מודאג מאוד מהמצב באירופה אך מעריך שגוש האירו ישרוד" ■ "בשונה מ-2008, יש סיכונים מבית בישראל" ■ "רוצה לומר בצורה ברורה: היו ויהיו למחאה החברתית הישגים"

ציון קינן, מנכ"ל בנק הפועלים, הביע היום (א') דאגה ממשבר החוב באירופה ומההשלכות הצפויות על כלכלת ישראל. בפתיחת פאנל "2012 זהירות, מיתון!" בוועידת ישראל לעסקים 2011 של "גלובס", הביע קינן חשש מכניסה למיתון גלובלי בשנת 2012.

"2011 היא שנת המשבר האירופי ואני מעריך כי יהיה זה הישג גדול אם מצב הפעילות העולמית ב-2012 יישאר כפי שהוא - ולא יידרדר למיתון עמוק", אמר קינן. "אני מודאג מאוד מהנעשה בגוש האירופי ומהיעדר המוסדות המשותפים לטיפול במשבר. 6 המדינות הבעייתיות באירופה צריכות לגייס 1.2 טריליון אירו ב-3 השנים הקרובות".

לריכוז כל הידיעות מוועידת ישראל לעסקים 2011 - לחצו כאן

קינן הוסיף כי "השנה משתוללת סופה בכלכלה העולמית ומאיימת גם על הכלכלה הישראלית. המחאה החברתית היוותה צלצול השכמה לאנשי העסקים ולפוליטיקאים. הכלכלה העולמית עוברת את משבר האבטלה, משבר החובות ומשבר פיננסי, וכולם מכים בעוז בכלכלה האירופית".

למרות הדברים הקודרים, קינן העריך כי גוש האירו יצליח לשרוד את המשבר: "יש פגיעה באמון המערכת הבנקאית - וזה מחריף את הסכנה למיתון. כדי לייצב את המצב נדרשת פעולה מתואמת של כל הגופים הבינלאומיים. אני מעריך כי מוקדם להספיד את האירו, ואני חושב שהוא ישרוד".

קינן התייחס גם לשוק הנדל"ן המתקרר בישראל ולחששות הנגיד סטנלי פישר על ירידה חדה במחירי הדירות, ואמר כי "בשונה מ-2007 ו-2008, יש סיכונים מבית בישראל. יש בעיות מימוניות לחברות בישראל, ויש לקוות כי ירידות המחירים במחירי הדירות, אם יהיו כאלה, יתרחשו באופן מדוד ויציב. גל המחאה החברתית היה ספונטני ועוצמתי, ולכן זכה לאהדה בקרב רוב הציבור הישראלי. אני רוצה לומר בצורה ברורה: היו ויהיו למחאה החברתית הישגים, ואני אומר את זה בפעם הראשונה בצורה פומבית".

קינן הביע תקווה שהממשלה תפעל לתת מענה לדרישות החברתיות והצביע על מצוקת הדיור בישראל ועל חוסר יכולתם של ישראלים רבים להגיע לדירה: "מחירי הדיור בישראל גבוהים יחסית ליכולת הקנייה ונדרשות יותר מ-120 משכורות ברוטו כדי לרכוש דירה. לזוג צעיר ממוצע כמעט ואין סיכוי לרכוש דירה היום, והממשלה חייבת להמשיך ולפעול בשוק הנדל"ן כדי להנגיש דירות לזוגות צעירים, כולל אפשרות להפחתת מיסוי".