יגאל לנדאו: "הסיכוי למצוא נפט - 8% ו-16% בלבד"

מנכ"ל רציו בוועידת ישראל לעסקים: "אם נפט יימצא אצלנו, יגדל הסיכוי למצוא נפט גם במקומות נוספים באופן משמעותי" ■ מזהיר: "ההגבלה על יצוא הגז תסתום את הגולל על המשך חיפושי הגז כיוון שמדובר בהשקעות של מאות מיליוני דולרים"

"קידוח הנפט מהווה אתגר טכנולוגי לא קטן ולא נעשה מעולם באגן המזרחי של הים התיכון", אמר יגאל לנדאו, מנכ"ל רציו. "נושא הגז הוא נושא נפרד ואינו קשור לשוק הנפט, וגם המחירים לא הולכים יד ביד. באשר לנפט, יש כאן מהלך חלוצי ביותר, שיהיו לו השלכות אדירות על כלל נושא החיפושים במים הכלכליים של ישראל ובוודאי גם קפריסין".

לריכוז כל הידיעות מוועידת ישראל לעסקים 2011 - לחצו כאן

לנדאו התייחס לתרחיש אפשרי של מציאת נפט בתגליות הגז האחרונות בחופי ישראל, בוועידת ישראל לעסקים 2011 של "גלובס", שנערכה בת"א. דבריו נאמרו בפאנל "מקורות האנרגיה: מתח גבוה", העוסק בשאלת מחירי האנרגיה והשפעתם על הכלכלה העולמית, וכן בנוגע למקומה של ישראל בשוק האנרגיה הבינלאומי לאור תגליות הגז האחרונות.

בפאנל השתתפו בנוסף גם ד"ר ריצ'ארד הנרי ג'ונס, סגן יו"ר סוכנות האנרגיה העולמית (IEA); ד"ר דיוויד וורמסר, מייסד Delphi Global Analysis Group המתמחה בניתוח סיכונים גיאופוליטיים בדגש על פיתוח אנרגיה; לילנד טייט, נשיא ATP Oil & Gaz corp; ד"ר אדוארד לואיס מורס, ראש חטיבת מחקר סחורות ואנרגיה בסיטיגרופ; סולון קסיניס, ראש מחלקת האנרגיה משרד התעשייה, מסחר ותיירות, ממשלת קפריסין; יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים. את הפאנל הנחה עמירם ברקת, כתב האנרגיה והתשתיות ב"גלובס".

"אם נפט יימצא אצלנו, יגדל הסיכוי למצוא נפט גם במקומות נוספים באופן משמעותי. רק לאחר התגלית ב'תמר' השתנתה מפת הסיכויים למציאת גז ב'דלית', 'לוויתן' וברשיונות נוספים במים הכלכליים של ישראל", המשיך לנדאו.

"הסיכוי למצוא נפט מוערך כיום בכ-8% וכ-16% על בסיס שני פרוספקטים", המשיך לנדאו. "מדובר בסיכויים מאד נמוכים, שאני מעדיף לכנות כ'אתגר הנדסי'. אנחנו מנסים לשקלל את מכלול השיקולים לקראת הקידוח בנושא".

לנדאו התייחס לנושא יצוא הגז: "דוח של ממשלת ארה"ב העריך את התגליות הישראליות באגן הים התיכון בכ-120 TCF. זה דורש המון פיתוח. ההגבלה על יצוא הגז תסתום את הגולל על המשך חיפושי הגז, כיוון שמדובר בהשקעות של מאות מיליוני דולרים בכל אחד מהשדות".

"ללא הוודאות הרגולטורית הנדרשת, אותה חייבים לפתור מהר, לא יוכלו השחקנים בשוק להמשיך ולפתח את השדות", דברי לנדאו, שעבר לתקוף את הבעיות הרגולטוריות מכיוון הממשלה, באשר לסקטור הגז-נפט: "עיכוב החלטות ועדת ששינסקי תרמה לחוסר-הוודאות הרגולטורית, ועיכבה את פיתוח השדות על ידי השחקניות הישראליות ברישיונות הרלוונטיים. זה גרם להפסדים למדינה וגם לשותפויות 'תמר' שאיבדו הכנסה השנה".