וול סטריט ננעלה בירידות בצל הודעות סוכנויות הדירוג

הסנטימנט השלילי הגיע על רקע כוונת סוכנות הדירוג מודי'ס לבחון מחדש את דירוג מדינות האיחוד האירופי ■ פיץ': "פיתרון כולל באירופה לא על השולחן; צופים האטה משמעותית" ■ פורסם גרעון ארה"ב לחודש נובמבר: 137 מיליארד דולר

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ב') בירידות שערים, על רקע הירידות היום באירופה וההערכות שפרסמה סוכנות הדירוג פיץ' הערב. לאורך היום ניכר סנטימנט שלילי בשווקים הגלובליים שהכביד גם על המסחר בניו-יורק, על רקע הספקות המתעוררים באשר לוועידת הפסגה של אירופה. השאלה הגדולה היא האם הצעדים שעליהם הכריזו מנהיגי אירופה בסוף השבוע יהיו מספיקים כדי לבלום את משבר החוב. על פי הערכות שמספקות היום שתי סוכנויות הדירוג העולמיות מודי'ס ופיץ', אירופה עדיין רחוקה מפיתרון כולל למשבר כאשר מודי'ס הודיעה כי היא מתכוונת לבחון מחדש את דירוג האשראי של מדינות האיחוד האירופי.

"אנחנו בתקופת חגים ואמור להיות לנו ראלי סנטה קלאוס נחמד, אבל אין לנו", אמר קית' ספרינגר, נשיא חברת הייעוץ הפיננסי ספרינגר מקליפורניה.

ההתלהבות הראשונית מתוצאות הוועידה של סוף השבוע התמסמסה ופינתה את מקומה לדאגות שמייצרת יבשת אירופה. דאגה חדשה יצרה סוכנות הדירוג מודי'ס שהודיעה כי היא מתכוונת לבחון מחדש את דירוג האשראי של מדינות אירופה. מודי'ס הסבירה זאת בכך שהצעדים העקרוניים עליהם הסכימו באירופה אינם מספקים. "כפי שהודענו במהלך חודש נובמבר, דירוג האשראי של כל מדינות האיחוד ייבחן מחדש אלא אם כן המדינות יינקטו צעדים גדולים לפתור את המשבר והמצב ישתפר בעתיד הקרוב", כך טוענים במודי'ס. בסוכנות הדירוג מוסיפים גם שפסגת המנהיגים האחרונה והתוצאות שלה מוכיחות כי קיים מתח מתמיד בין מנהיגי האיחוד ובין המדינות החזקות שלא מעוניינות באיחוד פיסקאלי.

לסוכנות הדירוג מודי'ס מצטרפת הערב גם פיץ' שמאותתת על כך שאירופה לא הצליחה לגבש כל פיתרון כולל למשבר וצופה כי גוש האירו נמצא בפני האטה משמעותית.

כלכלן בכיר ב-Standard & Poor's, ז'אן מישל-סיקס, אמר בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" כי הזמן של האיחוד האירופי אוזל והמדינות חייבות לנקוט בפעולה לפתרון משבר החוב של אירופה. "רצינו לאותת לממשלות שעליהן לחזור ליעדי גירעון מספקים בטווח הבינוני וכן לקבל הבהרה לגבי תפקידו של הבנק המרכזי האירופי במשבר הזה", כך אמר בהתייחסו להכנסת הדירוג של מדינות האיחוד האירופי לבחינת מעקב עם תחזית שלילית.

סטיבן קינג, כלכלן בכיר ב-HSBC וראש חקר הכלכלה הגלובלית בבנק הבריטי אמר היום בוועידת העסקים של "גלובס" כי הבנק המרכזי האירופי חייב להרחיב את המאזן שלו ולרכוש ני"ע מסוגים שונים, לא רק אג"ח ממשלתיות. "זה יקרה כשהדברים ייעשו ממש משוגעים, ממש מפחידים", ציין. "אני חושב שכמו בארה"ב, גם באירופה ההשקפה של הבנק המרכזי תשתנה בחודשים הקרובים, בייחוד כשהיצוא הגרמני יתחיל להיפגע ומחנק האשראי באירופה יחריף", הבהיר.

בזירת המאקרו פורסם היום המאזן התקציבי לחודש נובמבר שמציג גרעון נמוך מהתחזיות: 137 מיליארד דולר, לעומת צפי של 138.5 מיליארד דולר, ולעומת גירעון של 98.5 מיליארד דולר בחודש הקודם. הגרעון לשני החודשים הראשונים לשנה הפיסקלית 2012 קטן ב-19% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה הפיסקלית הקודמת.

נזכיר כי מחר יתקיים הדיון המוניטארי הקבוע של ה'פד' (דיוני ועדת השוק הפתוח של הפד) בוועידה זו צפויה להתקבל החלטה האם להמשיך בתוכנית טוויסט (מכירת אג"ח קצרות ורכישה במקומן של אג"ח ארוכות בניסיון להוריד את עלויות המימון לטווחים הארוכים).

החוזים על מחיר הנפט ירדו היום לרמה של 97.7 דולר לחבית.

הבנקים במוקד

מניות הבנקים ריכזו עניין רב ורשמו ירידות שערים לאורך היום. נציין את סיטיגרופ ,בנק אוף אמריקה , J.P. מורגן, גולדמן זאקס , מורגן סטנלי

אינטל פרסמה היום אזהרת הכנסות לרבעון הרביעי של השנה, כאשר היא חותכת את תחזית ההכנסות שלה במיליארד דולר.

פייזר דיווחה הערב על כוונתה לבצע תוכנית רכישה עצמית של מניות בהיקף של 10 מיליארד דולר ולהעלות את הדיבידנד ל-22 דולר לעומת 20 דולר.

מנייתה של נטפליקס זינקה היום במהלך המסחר לאחר דיווחים כי ייתכן שוריזון תרכוש אותה.

[לטבלת ישראליות בעולם][לארביטראז]