דיווח: שלדון אדלסון יתרום 20 מיליון ד' למתמודד נגד אובמה

פוליטיקו: אדלסון שוקל תרומה של 20 מיליון דולר לניוט גינגריץ' ■ אדלסון: "הרעיון הוא להימנע מארבע שנים נוספות של אובמה, מפני שאז ארה"ב לא תישאר אותה מדינה שהיתה"

איל ההימורים שלדון אדלסון, בעל השליטה בעיתון "ישראל היום" ותומך חשוב בראש הממשלה, בנימין נתניהו, דן באפשרות לתרום 20 מיליון דולר לארגון שתומך בקמפיין של ניוט גינגריץ', המתמודד המוביל במירוץ על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות - כך מסר אמש אתר החדשות "פוליטיקו".

בעוד שחוקי הבחירות בארה"ב קובעים תקרה של 2,500 דולר לתרומה ישירה למטה הבחירות של פוליטיקאים, הם אינם מציבים תקרה על גובה התרומות לארגונים שתומכים בקמפיין של פוליטיקאי מסוים, אך אינם קשורים אליו בקשר פורמלי. ארגון כזה קרוי "ועדת-על לפעולה פוליטית", או בעגה הפוליטית super PAC. ארגונים כאלה מממנים בעיקר תשדירי פרסום למען המועמד שבו הם תומכים (או תשדירי התקפות על מתנגדיו), בלי להיוועץ עם המועמד עצמו.

לפי "פוליטיקו", קיימים כמה ארגונים כאלה שתומכים בקמפיין של גינגריץ'. הארגון המוביל, Winning the Future, הושק השבוע. בראשו עומדת בקי ברקט, שהייתה מגייסת התרומות הראשית בארגון קודם שגייס תרומות לגינגריץ': American Solutions for Winning the Future. ארגון זה גייס 54 מיליון דולר מסוף 2006, התקופה שבה נוסד, עד להתקפלותו השנה, כאשר גינגריץ' פרש מהארגון לאחר שהודיע על החלטתו להתמודד על הנשיאות. לפי דיווחים למס הכנסה, תרם אדלסון לארגון זה 7.7 מיליון דולר.

"פוליטיקו" מייחס את הידיעה על דיוני אדלסון לתרום 20 מיליון דולר לגינגריץ' ל"מקורות רבים". לדברי מקורות בעלי מידע ישיר על הנושא, מתכנן אלדסון לכתוב את הצ'ק עוד השבוע. אדלסון עצמו התקשר למערכת האתר והכחיש שהוא התחייב לתרום 20 מיליון דולר.

"אני לעולם לא מדבר - אני פשוט עושה"

"לא התחייבתי לאף אחד", אמר אדלסון. ל"פוליטיקו". "זה לא אומר שלא אתחייב בעתיד. אך עד עתה לא נעשתה שום התחייבות ולא צויין שום סכום". הוא סרב לענות על שאלות האם הוא נפגש עם נציגים של ארגוני super PAC שתומכים בגינגריץ'.

"אני לא אומר לכם עם מי דיברתי (בקשר לתרומה)", אמר אדלסון למראיינים. לדבריו, הוא "מעדיף להישאר מתחת לרדאר", למרות הפרופיל הגבוה שלו בעולם העסקים. "כאשר מדובר בנושאים פוליטיים, או בנושאים אישיים, או בנושאים פילנטרופיים.... אני לעולם לא מדבר עם אף אחד על מה שאני עומד לעשות. אני פשוט עושה".

בהתייחסו למקורות שמצוטטים ב"פוליטיקו" על כוונתו לתרום 20 מיליון דולר לגינגריץ' כבר השבוע, אמר אדלסון: "אם אנשים אלה שמעו אותי אומר זאת , אימרו להם להתקשר אלי. אם הם מכירים אותי עד כי כך שהם יכולים לצטט מפי, שיתקשרו אלי. אני אומר לכם שזה לא נכון".

בתשובה על שאלה מדוע הוא רוצה שגינגריץ' ייבחר לנשיא, השיב אדלסון באנלוגיה קולינארית: "מדוע אתם רוצים סטייק לאורחת ערב? ... סטייקים טעימים. או.קיי, מי יהיה טוב לארץ הזו? לכן אני רוצה שהוא יהיה נשיא".

למרות "נאמנותו" המוצהרת לגינגריץ', אמר אדלסון ל"פוליטיקו", ש"אם ניוט לא יזכה במינוי (כמועמד הרפובליקני לנשיאות), אני בהחלט אתמוך במועמד הרפובליקני. הרעיון הוא להימנע מארבע שנים נוספות של ברק אובמה מפני שאז ארה"ב לא תישאר אותה מדינה כשהיתה... כי לאובמה יש נטיות סוציאליסטיות".

לדברי מאמר בשבועון היהודי "פורוורד", אדלסון הוא בין התורמים הפוליטיים הנדיבים ביותר בארה"ב. הוא ואשתו מרים נמצאים במקום השני ברשימת התורמים הגדולים ביותר למועמדים פוליטיים ברמה הפדרלית, למפלגות ולגופי super PAC, בסבב הבחירות הנוכחי, לפי הארגון Center for Responsive Politics.

תמיכת אדלסון בגינגריץ' היא יוצאת דופן בממסד הרפובליקני היהודי, שנוטה לתמוך במיט רומני, מתמודד אחר על המועמדות.

אלדסון מעולם לא הסתיר את תמיכתו בגינגריץ'. פרד זיידמן, איש נפט ותומך חזק ברומני, סיפר ל"פורוורד", כי בארוחת ערב באמצע נובמבר, כאשר גינגריץ' החל לטפס בסקרים, הוא, זיידמן, שאל את אלדסון האם הוא אינו חושש מכך שסיכויי גינגריץ' להביס את אובמה אינם גדולים. לאלדסון לא היו שום הסתייגויות. "הוא פשוט מאמין נלהב (בגינגריץ')", אמר זיידמן. לדבריו, בני הזוג אדלסון הם "מעריצים ותומכים נלהבים של גינגריץ' כבר מהיום הראשון (להיכרותם)".

על מידת תמיכתו של אדלסון בגינגריץ' יעיד הסיפור הבא: לפני כמה חודשים טילפן איל ההימורים לגארי רוזנבלט, העורך של "ניו יורק ג'ואיש וויק" ומחה באוזניו על על מאמר ביקורתי כלפי גינגריץ'. המאמר הטיל ספק ביכולתו של גינגריץ' למשוך מצביעים יהודיים. אדלסון אמר לרוזנבלט: "אין אדם שפועל יותר למען ישראל מאשר גינגריץ'".

במקביל, גינגריץ' מתגאה ביחסיו המיוחדים עם נתניהו, שהחלו באמצע שנות ה-90. השנים חלקו אז מטרה משותפת: לבלום את המסע של הנשיא דאז, ביל קלינטון, לקידום תהליך השלום. נתניהו מקיים מאז קשרים חזקים עם גינגריץ' והמפלגה הרפובליקנית.

גינגריץ' עשה כותרות באחרונה בעקבות הצהרתו, בעימות רפובליקני, כי העם הפלסטיני הוא עם "מומצא".