ארדואן עצבני: צרפת מעבירה חוק להכרה בשואת ארמניה

ראש ממשלת טורקיה ממשיך במסכת האיומים: "לחוק השלכות חמורות על יחסי צרפת-טורקיה" ■ הפרלמנט בפריז עתיד לאשר חוק שיאסור את הכחשת שואת ארמניה

האווירה התוקפנית באנקרה טרם הגיעה לקצה, ומופנית הפעם לעבר ארמון האליזה. ממשלת טורקיה איימה לפגוע ביחסים המדיניים והכלכליים עם צרפת, אם ייאשר הפרלמנט בפריז הצעת חוק שתאסור את הכחשת שואת הארמנים ותטיל אחריות פלילית על מי שיעשה זאת.

הצעת החוק צפויה לעלות לדיון בקרוב והיא באה חודשיים אחרי שנשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, הזהיר את השלטונות באנקרה כי אם אלה לא יכירו באחריותם לרצח העם הארמני ב-1915, כממשיכי דרכה של האימפריה העות'מנית, ייקבע בצרפת כי הכחשת המאורע תהווה עבירה פלילית.

יוזם הצעת החוק הוא חבר במפלגתו של סרקוזי. היא ככל הנראה תעלה לדיון ביום חמישי הבא, והעונש שייקבע בה למי שיכחיש את שואת הארמני יהיה שנת מאסר אחת, לצד קנס בגובה 45,000 אירו.

במכתב חריף בנושא ששיגר לסרקוזי ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, כתב האחרון כי "מטרת הצעת החוק המדוברת היא ליצור אווירה עוינת נגד טורקיה והעם המתגורר בה, וכן נגד הטורקים המתגוררים בצרפת".

ארדואן הוסיף איום וכתב: "בכוונתי להצהיר באופן חד-משמעי כי למהלך יהיו השלכות חמורות על עתיד היחסים בין טורקיה לבין צרפת ברובדים המדיניים, הכלכליים והתרבותיים. האחריות להידרדרות הצפויה מונחת על כתפיהם של הוגי היוזמה הזאת".

ראש ממשלת טורקיה אף בחר לתבל את מכתבו בעקיצה אישית נגד סרקוזי, ורמז כי החוק נועד לקנות את תמיכתם של 500,000 האזרחים הצרפתים ממוצא ארמני בבחירות שייערכו בעוד חמישה חודשים. "יחסי טורקיה וצרפת לא צריכים להיות בני ערובה לדרישות של צדדים שלישיים. מדובר בנושא רגיש ורציני", כתב ארדואן.

בפריז הגיבו על האיומים באיפוק. משרד החוץ הצרפתי מסר בהודעה בנושא כי "הצעת החוק אינה מהווה יוזמה של הממשלה" וכן הדגישו שם כי "טורקיה מהווה בעלת ברית רבת-מעלה עבור צרפת. אנו מייחסים חשיבות רבה ליחסים בינינו לבין אנקרה, במיוחד בנושאים בינלאומיים ואזוריים שונים".

מיליון וחצי נטבחו

רצח העם שביצעו כוחות האימפריה העות'מנית, שנים ספורות לפני שהתפוררה, מהווה נושא רגיש ביותר עבור טורקיה - שמסרבת להכיר באחריותה לטבח ההמוני. לפי ההערכות גבו האירועים ב-1915 את חייהם של כמיליון וחצי ארמנים, שהותקפו לצד מיעוטים נוצריים נוספים שהתגוררו בתחומי האימפריה - דוגמת אשורים ויוונים. מדובר היה במדיניות יד ברזל שנועדה לדכא את שאיפתם של הארמנים לעצמאות.

ישראל לא הכירה עד היום בשואת הארמנים, בעיקר מחשש שהדבר ייפגע ביחסים הרעועים ממילא עם טורקיה. שיקול נוסף לכך היה רצון לבדל את שואת היהודים מאירועי טבח אחרים.