RIM נמצאת בשפל של 8 שנים; האם עכשיו זה הזמן לקנות?

יצרנית הבלקברי צונחת היום לשפל חדש במהלך המסחר, לאחר שדיווחה אמש על תוצאותיה הכספיות לרבעון השלישי ■ כעת מתפנים האנליסטים לנתח: האם RIM יכולה להתאושש?

יצרנית הבלקברי RIM (ריסרץ' אנד מושן) קורסת בכ-11% במהלך המסחר היום (ו') בוול סטריט, לאחר שדיווחה אמש על תוצאות כספיות עגומות לרבעון הפיסקאלי השלישי של שנת 2011, וכן עדכנה כי לא תשיק גרסה חדשה של מכשירי בלקברי עד למחצית השנייה של שנת 2012. לאור הדיווחים העגומים וצניחת המניה בוול סטריט, מתפנים האנליסטים לנתח אם דווקא עכשיו, מדובר בהזדמנות קנייה חסרת תקדים - או דווקא במניה שנמצאת בדרך לתחתית.

RIM ממשיכה לדמם: הכנסות, רווח ותחזיות מתחת לצפי

"בהתחשב בעובדה שלא מדובר בפעם הראשונה ש-RIM מאכזבת ברמת הביצוע, לא ניתן להתייחס לדד-ליין החדש ברצינות", אלקש שאו, אנליסט ב-Evercore Partners מניו יורק. "אם אנחנו מעריכים שמדובר בשנה מעכשיו (להשקה), זה עלול להיות פשוט מאוחר מדי".

גם קוליס גילס, אסטרטג ב-BGC מניו יורק, סבור כי הדד-ליין הלא קונקרטי פוגע ב-RIM: "מכשיר הבלקברי 7 זכה כבר לעניין בשוק", הוא מסביר. "השאלה היא: מתי הבלקברי 10 הולך לצאת? אין דד-ליין מדוייק לכך, ואני חושש שכאשר יהיה - זה לא יספיק".

תוכל להתחרות באפל?

בניגוד לשאו וגילס, מנהל ההשקעות סמיט קמדה מ-Northern Securities בטורנטו, סבור ש-RIM היא עדיין השקעה פוטנציאלית וממליץ עליה כ"רכישה ספקולטיבית": "הסיבה ש-RIM מפסידה כסף ונתח שוק בארה"ב היא שאין לה מערכת יחסים חזקה עם הלקוח", הוא מסביר. "לאפל וגוגל יש צבא של מפתחים ומאות אלפי אפליקציות, שמשמרים את נאמנות הלקוחות. בינתיים, ב-RIM מתעסקים בחומרה".

אז האם בכל זאת כדאי לקנות את RIM? קמדה טוען: "אם כל האסטרטגיה של RIM מבוססת על חומרה משודרגת, היא לא תוכל להתחרות במערכת היחסים שמייצרת אפל עם לקוחותיה בטווח הרחוק".

הרווחים צנחו ב-71%

רווחי RIM צנחו ברבעון הפיסקלי שהסתיים ב-26 בנובמבר ב-71% ל-265 מיליון דולר, שהם 51 סנט למניה. זאת, לעומת רווח של 911 מיליון דולר או 1.74 דולר למניה בתקופה המקבילה אשתקד. צפי האנליסטים בוול סטריט היה לרווח של 1.19 דולר למניה.

ההכנסות של החברה ירדו ברבעון ב-6% והסתכמו ב-5.17 מיליארד דולר, גם כן פחות מתחזיות האנליסטים להכנסות של 5.27 מיליארד דולר. RIM גם פירסמה תחזיות לרבעון הנוכחי שפיספסו את צפי האנליסטים בוול סטריט.