משוכה קשה לאילן בן דב: לאומי מתנגד למתווה ההסדר בטאו

הבנק: הסדר החוב ישנה את הסכם פירעון החובות שלנו עם טאו משנת 2009 - "הבנק לא הסכים לתנאי זה" ■ לאומי מתנגד נחרצות להסדר חדש עם טאו: "לא מוכנים לדון על הסדר חוב חדש עם החברה" ■ ללא תמיכת לאומי - אין סיכוי לאישור הסדר החוב

בנק לאומי מתנגד למתווה החדש של הסדר החוב המוצע בטאו תשואות של אילן בן דב. מהודעה שפרסמה הבוקר (א') טאו לבורסה היא מצרפת את תגובת לאומי להסדר המוצע, כאשר הבנק מציין בפירוש כי ההסדר מהווה פגיעה בביטחונות שהועמדו לטובת הבנק כנגד מתן אשראי, וכי הבנק לא הסכים לכך. בבנק מתייחסים להסכם פירעון אשראי שנחתם בין לאומי לטאו ב-20 בינואר 2009.

"במהלך השנים שחלפו מאז מועד חתימת הסכם פירעון החובות פעלו החברה והבנק כל העת ליישומו של ההסכם תוך שהבנק מקיים את מלוא התחייבויותיו", נכתב בתשובת לאומי לטאו. "להפתעת הבנק עולה ממסמך העקרונות (להסדר החוב), אשר הבנק לא היה צד לו, כי ההסדר יחייב שינוי של הסכם פירעון החובות לרבות פגיעה בבטוחות שהועמדו לטובת הבנק להבטחת האשראים. למותר לציין כי הבנק לא הסכים לתנאי זה".

טאו פרסמה את המתווה החדש להסדר החוב בשבוע שעבר. היא מציעה להחליף את סדרות האג"ח הקיימות בהיקף של 410 מיליון שקל בשתי סדרות חדשות ולדחות את פירעון החובות. המתווה משקף "תספורת" של יותר מ-40% לבעלי האג"ח. (לסיפור המלא)

במכתב ששיגר לאומי לטאו בסוף השבוע מבהיר הבנק כי הוא "עומד על קיום מלא ובמועד של הוראות הסכם פירעון החובות, על כל המשתמע מכך". הבנק שולל מכל וכל אפשרות להסדר חוב חדש עם טאו ומדגיש כי "התנאה כי יושג הסדר חדש עם הבנק אינה מקובלת על הבנק כלל ועיקר והוא אינו מוכן לדון על הסדר חוב חדש עם החברה. לא ניתן להעמיד את הבנק במצב שבו מוצע הסדר למחזיקי אגרות החוב העלול לפגוע בבנק".

בנק לאומי הוא הבנק המממן של טאו והסכמתו חייבת להינתן על מנת שטאו תוכל לחתום על הסדר חוב עם מחזיקי האג"ח. במילים אחרות, לאומי אכן יכול להפיל את הסדר החוב עם מחזיקי האג"ח. רק בסוף ספטמבר השנה העניק הבנק לאילן בן דב הלוואה של 40 מיליון שקל לפירעון התשלום הרביעי למחזיקי אג"ח א' של טאו. החוב של טאו למחזיקי האג"ח עומד על 400 מיליון שקל בנטרול ההחזקות של בן דב ובעוד אג"ח ב' ו-ג' נסחרות בתשואת זבל של מעל 140%, אג"ח א' נסחרת בתשואה של 3.5% בלבד כיוון שבנק לאומי ערב לתשלומי הקרן והריבית שלה.