אחרי הרופאים: האחיות בבתיה"ח נערכות למאבק

למרות שהן מחויבות עדיין לשקט תעשייתי, הן דורשות תוספות שכר ומענקים כדי למשוך עובדים למקצוע ולבלום את הנטישה הקיימת ■ "אף אחד לא ישבור אותנו"

אחרי הזעזוע שפקד את מערכת הבריאות עם מאבק הרופאים ובעיקר עם מאבק המתמחים שהגיע לסיומו לפני פחות משבועיים, המערכת עשויה לעמוד בקרוב בפני זעזוע נוסף. ל"גלובס" נודע כי הסתדרות האחיות נערכת למאבק חריף וממושך כבר בתחילת ינואר הקרוב, שיכלול בין היתר דרישות כספיות אף על פי שהאחיות מחויבות לשקט תעשייתי בענייני שכר עד סוף 2012.

עוד הן צפויות לדרוש כי בתי החולים יפסיקו להפנות "תיירי מרפא" אל מחלקות האשפוז כל זמן שהמחלקות עמוסות בחולים מקומיים - דרישה שצפויה להכעיס את מנהלי בתי החולים במרכז הארץ, שמצאו בתיירות המרפא מקור הכנסה משמעותי, גם אם הוא מגיע על חשבון הישראלים.

האחיות דורשות להגדיל משמעותית את שכר הבסיס שלהן ולהעניק להן מענקים כספיים בגובה עשרות אלפי שקלים, כדי למשוך עובדים חדשים למקצוע ולבלום את הנטישה מצד עובדים קיימים - כל זאת על רקע המחסור החמור באחיות, במסגרתו ישראל נמצאת בתחתית טבלת המדינות המפותחות ביחס שבין מספר האחיות לנפש.

מחר (ג') תכנס הסתדרות האחיות ישיבת מזכירות, בה ידונו בצעדים האפשריים לרבות הכרזה על סכסוך עבודה. יו"ר הסתדרות האחיות, אילנה כהן, מסבירה כי לא מדובר בהפרת השקט התעשייתי לו היא מחויבת במסגרת הסכם העבודה הנוכחי, זאת משום שהמדינה היא שמפירה את ההסכמים עם האחיות.

כהן מזכירה כי על פי ההסכמים האחרונים, המדינה התחייבה כי בתי החולים לא יפנו מאושפזים חדשים אל המחלקות הפנימיות כאשר אלה יגיעו לתפוסה של 120% בשנת 2011 ו-115% בשנת 2012. במספר בתי חולים, בהם וולפסון ושיבא, נרשמו במהלך השנה האחרונה תפוסות גבוהות יותר בפועל. לכן העיתוי של המאבק אינו מקרי: באופן טבעי, התפוסה הגבוהה ביותר במחלקות הפנימיות מגיעה בחודש ינואר, בשל התחלואה הגבוהה בשפעת ובסיבוכים של המחלה. לדבריה, מאבק האחיות אינו תוצאה של מאבק הרופאים והתמורות הנוספות שקיבלו המתמחים לאחר שכבר נחתם הסכם קיבוצי. "המאבק שלנו החל עוד קודם, אבל בזמן מאבק הרופאים לא רצינו להפריע להם", היא מסבירה.

כהן טוענת כי אין לראות בדרישות של האחיות כניסיון לפתוח הסכם עבודה בטרם עת, אלא צו השעה לאור המצוקה הקשה של המקצוע. לדבריה, הדרך היחידה להתמודד עם המחסור באחיות היא לתגמל את האחיות בהתאם. כך, היא מצביעה על ניסיון מוצלח של משרד הבריאות לגייס אחיות חדשות למרפאות טיפות החלב במגזר הבדואי בדרום. המשרד הציע לכל אחות שתגיע לשם מענק של 112 אלף שקל למשך שלוש שנים, דרגת שכר גבוהה יותר, מימון של 80% בשכר הדירה והשתתפות בנסיעות.

"המבצע הזה הוכיח את עצמו, אבל מהר מאוד הבינו שצריך לתגמל בהתאם גם את האחיות הקיימות במקום, ולא רק את החדשות - אחרת דווקא הוותיקות שהשקיעו כל השנים האלה יעזבו בסוף. עכשיו גם ברור שאם רוצים יותר אחיות, צריך לתגמל לא רק את האחיות במגזר הבדואי", קובעת כהן.

כהן מבהירה כי היא זוכה לגיבוי מלא מצד יו"ר ההסתדרות עופר עיני, ומזהירה מפני ניסיונות למסמס את המאבק הזה באמצעים שונים, לרבות צווי מניעה. "אף אחד לא יצליח לשבור אותנו, ומי שינסה יביא לכך שנפנה לדברים גרועים יותר. אנחנו אומרות היום 'עד כאן', אנחנו לא מסוגלות יותר".