שתיקת הספקים

ספקי האינטרנט מיהרו ליישר קו עם הדרישות לחסום אתרים שמאפשרים הורדות פיראטיות, ושהגולשים יקפצו

ההפרעה לפעילות אתרי הורדות הסדרות והסרטים horadot.net ו-WNET בחודש שעבר היא ההישג הראשון של זיר"ה, גוף שהוקם באפריל על ידי גופי יצירה ושידור של טלוויזיה וסרטים במטרה להילחם בהורדות פיראטיות.

בגיליון אפריל של "פירמה" אמר משה אדרי, שיונייטד קינג שבבעלותו חברה בזיר"ה: "נחוקק בעזרת הממשלה (...) קודם כל נגד האתרים (...). נקים יחידה ונדפוק כמה תביעות נגד מפרסמים על 2-3 מיליון דולר, ואחרי פעמיים-שלוש אני רוצה לראות שיהיה מפרסם שילך לפיראטיים".

בינתיים מתמקדת זיר"ה בזירה המשפטית. אתר Horadot.net הורד בצו מניעה של בית המשפט המחוזי, ואתר WNET נחסם לגישה על ידי ספקי האינטרנט והסלולר בצו שהוציא המחוזי לבקשת חברה נוספת בזיר"ה, HOT. רק שני ספקים הערימו קשיים. נטוויז'ן לא השיבה לפניות של HOT, ובזק בינלאומי דרשה 300 שקל דמי טיפול. בזק בינלאומי, סלקום ואורנג' מסרו לבית המשפט כי ישאירו את הבקשה לשיקולו. אף ספק לא שלח נציג לדיון ולא ניסה למנוע את התקדים בנימוקים משפטיים.

זיר"ה העלתה ל-Horadot.net הודעה שמסבירה למה האתר ירד. לספקים לא הייתה אפילו ההגינות הבסיסית הזאת: מי שיגלוש ל-WNET מספק ישראלי יקבל הודעת שגיאה של הדפדפן. בינתיים WNET ממשיך לפעול, וזמין באמצעות מעקפים כמו שרתי פרוקסי.

מי שמופתע מפסיביות הספקים מוזמן לחזור שנה אחורה. המשטרה החליטה אז, על דעת עצמה ובלי להטריח בית משפט, לחסום אתרי הימורים. הספקים קיבלו פקס וצייתו. רק גוף אחד עתר בטענה שהמשטרה חרגה מסמכותה: איגוד האינטרנט הישראלי.

כאז גם היום, בזק בינלאומי, 013 נטוויז'ן, 012 סמייל, סלקום, אורנג' ואקספון 018 מפקירים את הגולשים. אפשר לשער שהם ישתקו גם כשיידרשו לחסום אתרים בנימוקים של לשון הרע, ביטחון המדינה ודעות קיצוניות. העיקר שהרשויות לא יתעצבנו ודמי המנוי ימשיכו לזרום.