מידרוג מציבה סימני שאלה לגבי איתנות הכשרה ביטוח

עקב חוסרי הון והרעה בתוצאות העסקיות, נכנסת החברה לרשימת המעקב

מידרוג מטילה ספק באיתנות הפיננסית של הכשרה ביטוח שבבעלות אלי אלעזרא. חברת הדירוג הכניסה את דירוג האיתנות הפיננסית (IFSR) של הכשרה חברה לביטוח ואת דירוג כתבי ההתחייבות הנדחים לרשימת מעקב (Watch List). הנימוק של מידרוג - חוסר ודאות לגבי היכולת של הכשרה ביטוח לעמוד בדרישות ההון הרגולטוריות, על רקע הרעה בתוצאות העסקיות של החברה ובעודפי ההון שלה. את הדירוג הובילה סמנכ"ל במידרוג וראש תחום מימון מובנה, מירב בן כנען.

דירוג IFSR - Insurance Financial Strength Rating הוא דירוג ספציפי לחברות ביטוח. הכשרה מדורגת A2, דירוג שמשמעותו - להכשרה ביטחון פיננסי טוב, אולם יכולים להיות גורמים המצביעים על אפשרות לפגיעה בזמן כלשהו בעתיד.

במידרוג מציינים כי מתחילת השנה הפסידה הכשרה ביטוח 40 מיליון שקל. מצבה של הכשרה בעייתי במיוחד, מאחר שנוסף להפסדים מהשקעות, הנובעים ממצב השוק, להכשרה יש גם הפסד חיתומי בביטוח כללי, ובמיוחד בביטוחי רכב. כלומר, הפסד הנובע מתביעות מבוטחים והוצאות מכירה הגבוהות מההכנסות מהפרמיות.

ההון הראשוני ירד

מהדוח עולה כי במהלך השנה ירד ההון הראשוני של הכשרה ביטוח ב-56 מיליון שקל, כתוצאה מהפסד כולל של 44 מיליון שקל וחלוקת דיבידנד של 12 מיליון שקל. במקביל גדל ההון הנדרש מהחברה כחלק מאימוץ תקנות סולבנסי 2 על-ידי משרד האוצר. תקנות אלו מגדילות את דרישות ההון מחברות הביטוח.

בסוף הרבעון השלישי הכשרה ביטוח אינה עומדת בדרישות ההון, וחסרים לה 40 מיליון שקל. לדרישות המחמירות יותר, שייכנסו לתוקף בסוף 2011, קיים להכשרה חוסר של 77 מיליון שקל. אמנם במהלך הרבעון הרביעי הזרימו בעלי המניות הון ראשוני (כנכס נדל"ן), שתרם לעלייה בהון החברה, כך שהחוסר בהון הצטמצם ל-2 מיליון שקל, אך להערכת מידרוג, האי-ודאות בשווקים צפויה להעיב על תוצאות החברה, לפגוע עוד בעודפי ההון שלה וליצור צורך נוסף בהשלמת הון.

עוד מציינים במידרוג, כי דיבידנדים מהכשרה ביטוח הם המקור השוטף היחיד לשירות חוב החברה האם - הכשרה החזקות ביטוח. זו צפויה לשלם ריבית באג"ח ד' בינואר 2012, בסך 11.6 מיליון שקל. קרן האג"ח, בסך 124 מיליון שקל, תשולם בשמונה תשלומים שנתיים שווים, החל מינואר 2014.