דש ברוקראז': "המשק הישראלי יתקשה לצמוח ב-2012"

כלכלן המאקרו אלכס זבז'ינסקי: "אין לתלות תקוות לצמיחה כלכלית בשנה הקרובה באירופה, כמעט באף תרחיש, אפילו האופטימי ביותר"

בית ההשקעות דש ברוקראז' פרסם היום (ד') את התחזית הכלכלית שלו לשנת 2012, לפיה צפויה להיות המשך האטה בכלכלה הגלובלית: "המשבר באירופה הגיע כנראה לישורת האחרונה בה יוכרע גורלו של האיחוד האירופי. במידה והמנהיגים האירופים לא יצליחו להחזיר בהדרגה את היציבות למערכת הפיננסית בטווח הקרוב ולא ימצאו פתרון כולל למשבר, ההזדמנות לתקן את את המצב תחלוף והמצב באירופה רק יחמיר", כותב כלכלן המאקרו אלכס זבז'ינסקי.

תרחיש אפשרי אחד מניח התפרקות חלקית או מלאה של גוש האירו, שתוצאותיה כמעט ולא ניתנים לחיזוי. תרחיש אחר מניח שהשווקים באירופה יחזרו בהדרגה להתייצבות והמשקיעים יתמקדו בהתפתחויות כלכליות בעולם.

בגזרה המקומית, בבית ההשקעות סבורים כי תנאי הרקע של המשק יקשו על צמיחתו בשנת 2012, גם במידה ויתממש התרחיש החיובי בכלכלה העולמית. המשק עבר את נקודת השיא במחזור העסקים כאשר בנוסף להיחלשות הביקושים החיצוניים גם מנועי הצמיחה הפנימיים נחלשו.

כמו כן, הצמיחה צפויה לדבריהם להיות מושפעת מהשלכות קיפאון וירידת המחירים הצפויה בשוק הנדל"ן. "אנו צופים שהמשק הישראלי יצמח בשנת 2012 בקצב של 2.5%-3.0%. בתרחיש האופטימי ביותר עשויה להגיע הצמיחה עד ל-3.5%", כותבים בדש.

בתחומי הצריכה הפרטית והאשראי בישראל צופים בדש הרעה נוספת, שכן מצבו של הצרכן הורע בתקופה האחרונה עקב עלייה בנטל החוב המיוחסת לגידול במשכנתאות, ירידה בשיעור החיסכון, קפיצה ברכישות מוצרי בני קיימא והעלייה הצפויה בשיעור האבטלה.

בתחום הנדל"ן, לפי דש, המשק נמצא בנקודת מפנה במחירים, וזאת לאחר עלייה של כ-50% בשלוש השנים האחרונות. קיפאון בשוק הנדל"ן וירידה במחירים צפויים להוביל לירידה בצריכה. המשך גידול בהשקעות בבנייה למגורים תלוי בצעדים בהם תנקוט הממשלה.

בגזרה האירופית, "כמעט באף תרחיש, אפילו האופטימי ביותר, התקוות לצמיחה אירופית משמעותית נמוגו בעיקר בעקבות הריסון הפיסקאלי החמור והגברת דרישות ההון על המערכת הבנקאית", כותב זבז'ינסקי. "יחד עם זאת, נציין שתקופות המשבר מאפשרות ליישם רפורמות מרחיקות לכת שבנסיבות רגילות לא היו מתאפשרות", לדבריו.

כן מציינים בדש, כי מרבית המדינות שעברו תהליכי הבראה בתקופות המשבר בעבר יצאו ממנו מחוזקות ובעלות כלכלה יציבה ותחרותית יותר ולראיה ניתן לבחון את הכלכלה האמריקנית שהחלה להתאושש באופן הדרגתי לאור הנתונים החיוביים שזרמו ממנה בימים האחרונים.

בגזרה האמריקנית, בדש סבורים כי המשק נמצא בעמדה שמאפשרת לו לצמוח בקצב של כ-2%-3% בשנה הקרובה, ובתרחיש האופטימי אף להגיע לצמיחה של עד 3.5%. הגורמים שצפויים לתמוך בצמיחה בארה"ב נובעים מעוצמתו של המגזר העסקי ובכמות גדולה של המזומנים שנצברו על ידו שיכול להיות מופנה להשקעות חדשות.

בנוסף, צמצום עודפי כושר הייצור, התייצבות בשוק הנדל"ן ובשוק התעסוקה יסייעו גם הם לצמיחת המשק האמריקני. יחד עם זאת, הפדרל ריזרב עדיין לא צפוי להעלות את הריבית בשנת 2012 והקיצוצים בתקציבה של הממשלה בהיקף משמעותי יתחילו רק בשנת 2013, כותבים בדש.

המדינות המתפתחות מראות סימני האטה במשק וירידה בלחצי האינפלציה. בתגובה, הבנקים המרכזיים והממשלות נוקטים בפעולות שימריצו את הכלכלה. יחד עם זאת, בדש צופים כי המדינות המתפתחות ימשיכו לספק תרומה משמעותית מאד לצמיחה בעולם בעיקר בשל ההתאוששות בביקושים ובהיקף הייבוא של המדינות המפותחות.