ארדן ומיסז'ניקוב מתנגדים להסכם המתגבש עם כיל

(עדכון) - ‎כיל מוכנה לממן 90% משיקום ים המלח‏ ■ שר האוצר שטייניץ איים שאם כיל תסרב לדרישה, הוא יקים את "ועדת ששינסקי ב'" שתבחן את חלקה של המדינה במשאבי ים המלח

‎חברת כיל מתכוונת להסכים למתווה שהציע לה שר האוצר, יובל שטייניץ, ולממן לא פחות מ-90% מעלויות התוכנית לשיקום ים המלח. עם זאת, כיל עדיין לא מסרה את הודעתה על כך באופן רשמי, ובמשרד האוצר מחכים לתשובת החברה, שאמורה להתקבל עד יום ג' הקרוב בחצות.

בהסכמתה תיכנע כיל, למעשה, לאיום חד משמעי מצד שר האוצר, שנועד להפעיל עליה לחץ ובכך לסיים את המשא ומתן הממושך שמתקיים בין אנשי משרדו, בראשם החשבת הכללית מיכל עבאדי, לבין ראשי החברה ונציגי מפעלי ים המלח.

‏כפי שפורסם בשבוע שעבר ב"גלובס", שטייניץ הבהיר לנציגי כיל כי אם לא יישאו ב-90% מהעלויות של קציר המלח, הוא יפעל להקמת "ועדת ששינסקי ב'" בתוך ימים ספורים, והיא תבחן את חלקה של המדינה במשאבי ים המלח.

‎נכונות להכפיל היקף התמלוגים

‎במסגרת המשא ומתן מהימים האחרונים, גילו ראשי כיל נכונות גם להכפיל את היקף התמלוגים שישלמו למדינה על רווחים ממכירת אשלג, בהיקף שעולה על שני מיליון טון בשנה. במקרה כזה, החברה תשלם למדינה תמלוגים בהיקף של 10% מסך המכירות, ואם תמכור פחות - תשלם 5%.

עם זאת, שר התיירות סטס מיסז'ניקוב והשר להגנת הסביבה גלעד ארדן מתנגדים להסכם המתגבש; השניים אמנם מסכימים לכך שכיל תשלם 90% מקציר המלח, אך מתנגדים לסעיף התמלוגים כיוון שלדעתם כיל צריכה לשלם תמלוגים של יותר מ-10%.

בחברה רואים בהצעה זו התגמשות עם המדינה, שכן במסגרת הצעות שהועלו בעבר במשרדים להגנת הסביבה והתיירות, למשל, נדרשה החברה לשלם תמלוגים בהיקף כזה רק במקרה שתמכור מעל שלושה מיליון טון אשלג בשנה.

‏בכיל מסרבים להתבטא בנושא רשמית, כל עוד לא נחתם הסכם. עם זאת, גורמים המקורבים למגעים אמרו ל"גלובס" כי ניכר שהצדדים נחושים לסיים את המשא ומתן בתוך זמן קצר מאוד.

‏כך, בתמורה לביצוע העבודות שהיקפן עומד על כארבעה מיליארד שקל, המדינה אמורה לאפשר למפעלי ים המלח לבסס את המשך הפעילות התעשייתית שלהם באזור, תוך האצת מהלכים להקמת נקודת שאיבה חדשה אשר תשמש להזרמת מים מהאגן הטבעי של ים המלח אל חלקו הדרומי. מהלך זה כולל כריית תעלה חדשה, תוך חציית השפך של נחל צאלים.