בדיקת "גלובס": כך ייראו הגאדג'טים שלנו בשנה הקרובה

האם כבר ב-2012 נדבר עם האייפון בעברית, נסתובב עם סמארטפונים בעלי מסכי ענק ונצפה בטלוויזיה בתלת-ממד ללא משקפיים? ■ משתדרגים קדימה: "גלובס" מסמן את הלהיטים

סמארטפונים: גם ללא מגע

מעבדים

הסמארטפונים משתפרים כל הזמן, הן במהירות התגובה שלהם והן באיכות המסכים. אם בשנה החולפת ראינו טלפונים עם מעבד כפול ליבה, בשנה הבאה נראה מכשירים בעלי מעבד מרובע ליבה. למרות שהיום יש כבר מספר רב של סמארטפונים עם מעבדים בעלי ליבה כפולה, מכשירי האנדרואיד שיוצאים עדיין לשוק בכלל לא מנצלים את הכוח עיבוד הזה, הדבר יקרה רק עם עדכונים לגרסה 4.0 של אנדרואיד (בעלי הגלקסי נקסוס של סמסונג יכולים ליהנות מכך כבר עכשיו).

הפעלה בתנועה

יכולות חדשות שאנחנו צפויים לראות בסמארטפונים הן הפעלה בתנועה. למה הכוונה? כמו שקונסולת המשחקים של מיקרוסופט - אקס בוקס 360 - מאפשרת הפעלה באמצעות תנועה של הידיים והרגליים, כך גם הסמארטפונים שלנו אמורים לעבוד בעתיד הקרוב. הדבר יאפשר, למשל, להעביר שירים, לשלוט בעוצמת הסאונד או לענות ולנתק שיחה בזמן נהיגה, מבלי לגעת פיזית או להסתכל על המכשיר.

זיהוי קולי

הזיהוי הקולי, שקיבל זריקת מרץ בזכות ה-Siri באייפון 4S, כנראה ישתפר ואולי אפילו יופעל בעברית בסמארטפונים של אפל. במכשירי אנדרואיד קיים כבר עכשיו חיפוש קולי בעברית ואפילו הקראה של הודעות SMS (באמצעות אפליקציית VoiceSMS). בשנה הבאה היכולת הקולית בעברית של גוגל כנראה תאפשר מתן פקודות, כמו הפעלת תוכנת הניווט או חיוג, כשהמטרה היא זיהוי מוצלח ללא שגיאות מיותרות בדרך.

גודל המסך

מעבר לזה, מגמת הגדילה של מסך הסמארטפון כנראה לא תעצור, או לפחות תתיישר על גודל מסוים. השנה קיבלנו את הגלקסי אס 2 של סמסונג, שהגיע לשוק המקומי עם מסך בגודל 4.3 אינץ'. לאחרונה יצא בשוק הפתוח בישראל הגלקסי נקסוס של סמסונג עם מסך בגודל 4.65 אינץ', כאשר דגם הגלקסי Note הקיים בעולם כבר מציע מסך בגודל 5.3 אינץ', שזו כבר הכלאה של סמארטפון וטאבלט. לא ברור היכן היצרניות יחליטו לעצור עם ממדי המסך.

טאבלטים: הפעלה משודרגת

חלונות 8

התחרות בין האייפד של אפל לטאבלטים מבוססי אנדרואיד רק גדלה ב-2011, כאשר מוצרים של חברות כמו: סמסונג, מוטורולה ואסוס בלטו בשוק. ב-2012, כנראה לכיוון סופה, נראה טאבלטים מבוססי מערכת ההפעלה הבאה של מיקרוסופט - חלונות 8. היום טאבלטים מבוססי חלונות 7 פונים יותר לשוק העסקי, וחלונות 8 צפויה לחמם עוד יותר את האווירה בשוק הטאבלטים עם יכולות שיקרבו עוד יותר את היישומים של המחשב האישי לטאבלט.

אייפד 3

אם מיקרוסופט תגיע לשוק רק לקראת סוף השנה, בתחילת השנה, כנראה לקראת סוף פברואר, אנחנו נקבל את האייפד 3, שאולי יגיע עם מעבד חזק יותר, יישום ההפעלה קולית Siri, וצמצום המשקל והעובי. אנחנו מקווים שאפל גם תחליט לשפר את המצלמה ואולי תשנה את פורמט המסך לרחב, כמו מכשירי האנדרואיד.

טאבלטים זולים

קטגוריה אחרת שצפויה לגדול היא הטאבלטים הזולים, שהחלו לצמוח יותר בישראל בחודשים האחרונים, תחת חברות כמו ארקוס ואגפא פוטו. הטאבלטים, שבדרך כלל נחשבים תענוג לא זול, יציעו בדגמים הזולים את טכנולוגיית השנה שעברה במחיר נוח יותר, שיספק את העבודה.

מחשבים: בעקבות הטאבלט

"המגמה הכי חזקה בלפטופים ובאולטרה בוקים, היא שהטאבלטים נוגסים בהם", אומר אמיר להר, סמנכ"ל ומנהל יחידה עסקית לזיכרונות מוטמעים בסנדיסק. "יש כמה פיצ'רים ברורים שהיצרניות מנסות להכניס לדגמים שלהם, כמו אורך חיי סוללה וגם הפעלה מיידית של המחשב. מלבד זה, המגמות של הלפטופים הם התקרבות לחוויית השימוש של הטאבלטים".

מחשבי אולטרה-בוק

2011 נסגרת עם כניסתם של מחשבי האולטרה-בוק לישראל. מדובר במחשבים ניידים דקיקים בעובי של פחות מ-20 מ"מ, כשהם יודעים להתחיל לעבוד במהירות ולהציע משקל של פחות מ-1.4 ק"ג. מלבד זה, זמן הסוללה עומד על 5 עד 8 שעות, כאשר גם המעבדים המפעילים אותם חזקים והמסכים נעים מ-11 עד 15 אינץ'. ב-2012 נראה את רוב היצרניות בשוק מוציאות דגמים תחת המותג אולטרה בוק שהוא סימן מסחרי של אינטל או פשוט דגמים דקיקים לא תחת המותג הזה.

מחשבי All In One

יציאתה של חלונות 8 תדחוף כנראה את קטגוריית מחשבי ה-All In One, שמגיעים במקרים רבים עם מסכי מגע. הסיבה היא שחלונות 8 תומכת בצורה טובה במסכי מגע, כאשר גם הממשק שלה נבנה לסביבה הזו.

טלוויזיות: גוגל תיכנס למסך

2011 הייתה השנה בה התחלנו לראות טלוויזיות חכמות על המדפים - שמאפשרות להתקין עליהן אפליקציות, להפעיל אותן באמצעות הסלולרי ולגלוש באינטרנט.

גוגל TV

השלב הבא, או לפחות שלב הביניים שמתעכב הרבה זמן, הוא הגוגל TV - מערכת ההפעלה של גוגל למסכים, המציעה חיבור אפליקציות אנדרואיד על הטלוויזיה וגם גישה לשירותי אינטרנט כמו נטפליקס וצפייה בתמונות מפיקסה על המסך הגדול. מלבד גוגל, כולם מצפים שאפל תכריז על האפל TV שלה. המוצר אמור לכלול מערכת הפעלה חדשה של החברה, שכנראה תציע גישה לאפליקציות ולשירות השכרת הסרטים והמוזיקה iTunes.

תלת-ממד

התלת ממד בשנה הבאה ימשיך לחדור לשוק, מכיוון שהיצרניות לא יכניסו את הטכנולוגיה רק לדגמים יקרים, אלא גם לדגמים ברמות יותר נמוכות. הבעיה עם התלת-ממד מתמקדת בשני מישורים: הראשון הוא תוכן - סרטי תלת-ממד שלא תמיד נעשים בצורה טובה מספיק, והתחושה היא שהטכנולוגיה לא בשלה או לא שווה את ההשקעה. במישור השני, מדובר בחסם חוסר הנוחות של משקפי תלת-הממד. היצרניות יפתרו את הבעיה הזו באספקה של משקפיים קלים יותר וגם בטכנולוגיית אלחוט בתקן בלוטות' שתאפשר טווח קליטה נוח יותר, וגם ניתן יהיה בעזרתה להשתמש בזוגות משקפיים של יצרניות שונות בין מסכים שונים (דבר לא אפשרי היום).

מעבר לזה, עד שהיצרניות יצליחו לעשות סדר עם המשקפיים ואולי להוריד את המחירים של הדגמים האלו, חלק מהיצרניות כמו סוני וטושיבה צפויות לשחרר דגמים שלא מחייבים שימוש במשקפיים.