"אפשר לבטח רווח - אבל התשלום יהיה בהתאם"

אליאנה בוזה, בכירה ב-MIGA, החברה בבנק העולמי ומהווה את הזרוע הביטוחית שלו לכיסוי סיכונים פוליטיים, נפגשה עם בכירים מהתעשייה בישראל בוועידת "גלובס" לשיחה על ביטוח

שעה שכלכלת אירופה מפרפרת במאמץ להשאיר את הראש מעל המים, וכשעוד ועוד מדינות ערביות מתנערות ממשטרים עריצים אבל יציבים לטובת הילולת דמוקרטיה פרועה שסופה מעורפל למדי, לא מעט משקיעים מבקשים להחזיר את הארנק לכיס. זה לא נראה כמו הזמן הנכון לפזר כספים בקצוות הפחות צפויים של העולם.

אבל אליאנה בוזה, בכירה ב-MIGA, החברה בבנק העולמי ומהווה את הזרוע הביטוחית שלו לכיסוי סיכונים פוליטיים, סבורה אחרת. בוזה הנחתה דיון בנושא "השקעה בארצות מתפתחות - ביטוח סיכונים פוליטיים" במסגרת ועידת ישראל לעסקים של "גלובס", ובו ציינה שגם בימים סוערים כאלה, יש גב ביטוחי להשקעות.

לטענת בוזה, דווקא בימים אלו MIGA וחבילות הביטוח שלה כנגד סיכונים פוליטיים - כגון הפקעה, הלאמה, פגיעה מכוונת בשער חליפין, אי-יכולת המרה, הפרת חוזה וטרור - הופכות לרלוונטיות במיוחד. "אנחנו ממשיכים לתמוך בפרויקטים במדינות מתפתחות, והביטוח שלנו יכול לעזור להפוך את המימון לזמין יותר", אמרה.

בוזה ציינה כי החברה מבטחת פרויקטים "ממיליון דולר ועד כמה מאות מיליוני דולרים".

לדבריה, מעבר לביטוח נגד סיכונים פוליטיים, החברה מציעה גם "כיסוי ביטוחי חדש, למקרים שבהם הממשל המקומי מספק למשקיע התחייבות אוטונומית ללא תנאים, שלא משנה מה יקרה, הם ישלמו על הפרויקט או ישלמו פיצויים על עיכובו. במקרים כאלה, אנו יכולים לתת ביטוח AAA, למקרה של אי-כיבוד התחייבות השלטונות, וזה חוסך כל סיכון מהבנק המממן ומהמשקיע עצמו. המבוטח - בין אם זה הבנק המממן או המשקיע - לא צריך להשתמש בהון עצמי". לדבריה, יש מקרים שבהם ניתן להשיג התחייבות שלטונית ברורה. "זה מתאים לפרויקטים לאומיים, שבהם חברה זכיינית בונה עבור המדינה או הרשות המקומית את הפרויקט, וכשהבנייה כבר מתקדמת הממשל מאשר שמה שכבר נבנה מקובל עליו ואז מבטיח לשלם על בסיס מה שכבר נבנה - למשל את ה-10 מיליון הראשונים במהלך 10 השנים הקרובות. בשלב השני, שבו הממשל מוציא עוד התחייבות על הסכום הבא, גם הוא על פני פרק זמן שנקבע - אנו מבטחים את ההתחייבויות האלו".

ביטוח מסוג זה בנוי על פעימות, ולדברי בוזה "הממשל צריך לאשר בתום כל פעימה את ההתחייבות שלו וצריך לבטח את ההתחייבויות האלו".

"האם כשנוצר אירוע ביטוחי יש חובה לפנות קודם לבוררות כתנאי לקבלת דמי הביטוח?", שאל בפאנל עו"ד יורם מושקט, שהוא ובנו דניאל מושקט הם שניים מששת הסוכנים המורשים של MIGA בעולם. בוזה הבהירה שלא, "בגלל ההתחייבות השלטונית".

- האם MIGA מבטחת את ההשקעה בלבד או גם את הרווח הצפוי?

"תוכל להשקיע מיליון דולר ובום, תרוויח הון. ואם התברר שהרווח זמין, אז ערך הפרויקט משתנה, ואפשר לבטח את הרווח. הבעיה היא שאם מתברר פתאום שיש רווח אדיר, לדוגמה במכרה, הסיכוי שהמדינה תתחיל לפזול לכיוון הפרויקט הוא גדול. כל עוד אתה מחטט באדמה, לממשל לא אכפת. אבל כשנדמה להם שאתה מתחיל למצוא משהו, אז מתחילות הבעיות. אז אפשר לבטח רווח, אבל תצטרך לשלם בהתאם".

עו"ד יורם מושקט הוא היועץ המשפטי של "גלובס"