הבנקים באירופה החזירו את רוב ההלוואות של הבנק המרכזי

מקווים לשיפור באירופה? תחשבו שוב: בשבוע שעבר הלווה הבנק המרכזי האירופי ליותר מ-500 בנקים סכום של 490 מיליארד אירו ביום אחד ■ אלא שמאז הפקידו הבנקים אצל הבנק המרכזי 447 מיליארד אירו - כך שהכסף לא יזרום החוצה

כלכלנים ומשקיעים רבים התעודדו בימים האחרונים לאור צעדיו של הבנק המרכזי האירופי (ECB), שחתך זה החודש השני ברציפות את הריבית בגוש האירו לשפל כל הזמנים, וכן השיק תוכניות להלוואות ארוכות טווח לבנקים ביבשת. אולם, נתונים שחושף היום (ג') האתר הפיננסי "ביזנס אינסיידר", מציג נתונים חדשים ומדאיגים על אופן שימוש הבנקים באירופה בכספים שקיבלו.

נראה כי הבנקים באירופה לא עושים בכסף את השימוש הראוי לו קיווה יו"ר ה-ECB, מריו דרגי, ופועלים לפי מה שכונה כ"תרחיש האפשרי הגרוע ביותר". הבנקים לא משקיעים את הכספים לטובת הזרמת הלוואות למערכת הפיננסית או לחלופין רכישת אג"ח ממשלתיות. במקום זאת, מפקידים הבנקים את הכסף שקיבלו אצל, תחזיקו חזק, הבנק האירופי(!).

לפי נתונים עדכניים שאושרו על ידי ה-ECB, ביום ו' האחרון עלה היקף ההפקדות בבנק האירופי לשיא שנתי (2011) של כ-347 מיליארד אירו. קרי, מאז השקת ההלוואות על ידי הבנק האירופי (ביום חמישי) ועד היום שלמחרת, עלו היקף ההפקדות בבנק האירופי בכ-82 מיליארד אירו.

הבנקים מאכזבים

לפי נתונים עדכניים שחושף ה"ביזנס אינסיידר", עלה השבוע היקף ההפקדות בבנק האירופי לשיא כל הזמנים - כ-412 מיליארד אירו, עלייה של 167 מיליארד אירו בהיקף ההפקדות מאז השיק ה-ECB את מכשירי ההלוואות (ועלייה של 65 מיליארד אירו בהפקדות בין לילה).

היקף הפקדות / מתוך:אתר zerohedge
 היקף הפקדות / מתוך:אתר zerohedge

כך שלמעשה, הדבר מבטל את האפקטיביות של כ-80% מהיקף ההלוואות הנזילות של הבנק האירופי לבנקים ביבשת - וזאת, כיוון שהיקף ההלוואות נטו בפועל הסתכם בכ-210 מיליארד אירו, ולא בסכום של 489 מיליארד אירו כפי שפורסם (פירוט בהמשך).

רק כ-210 מיליארד אירו בהלוואות נטו

ובאשר להלוואות עצמן - על פי דוח של אנליסט מסוסייטה ז'נרל, מנצלים הבנקים באירופה את המזומנים לטווח ארוך שקיבלו מה-ECB, כדי לקזז את החזקותיהם בהלוואות לטווחים קצרים יותר. כך, הבנקים ביבשת מנצלים את המהלך כדי לצמצם את החזקותיהם בהלוואות לטווחים קצרים יותר (לכ-12 ו-3 חודשים), וכן פורעים חלק מההלוואות הללו מול ה-ECB ואת היתרה מפקידים אצל הבנק.

בסך הכל, הוציאו הבנקים מתוך בעקבות המהלך כ-280 מיליארד אירו מתוך המאזן הקיים שלהם, בחזרה ל-ECB. כך שלמעשה, עם מקזזים את הסכום המדובר מתוך היקף ההלוואות הכולל שניתן בשבוע שעבר (489 מיליארד אירו), אנו נותרים עם הלוואות בהיקף 210 מיליארד אירו בלבד. ומהסכום הזה, כאמור, הפקידו הבנקים כ-167 מיליארד אירו בחזרה ל-ECB.

"הרעיון הגאוני לכאורה של הבנק המרכזי האירופי לבצע הרחבה כמותית באמצעות מאזני הבנקים יכנס לספר ההיסטוריה של ההמצאות החדשניות אשר כשלו יחד עם הווידיאו, קסטות קטנות, לייזר דיסק ושאר מיני גרוטאות חדשניות שכוכבן דרך לרגע", אומר בתגובה יניב פגוט, האסטרטג הראשי של איילון. "הבנקים באירופה נדרשים להגדלת הלימות הון הראשוני ל-9% עד לתום המחצית הראשונה של שנת 2011. בהינתן קושי לגייס הון בתנאי השוק הנוכחיים הדרך להגדלת ההון תהא 'הקטנת מינוף', קרי הקטנת הלוואות ונכסי סיכון".

היקף הפקדות / מתוך:אתר zerohedge
 היקף הפקדות / מתוך:אתר zerohedge