וואלה - האתר הגדול בישראל, תפוז מפתיע במקום 3; "גלובס" - האתר הכלכלי הנצפה מדי יום

אתר "כלכליסט" החליט לא להצטרף למדידה ■ ניתוח הנתונים בזירה הכלכלית: "גלובס" גדול מ"דה מרקר" בכ-20 אלף גולשים מדי יום

28/12/2011, 12:40
לוגו וואלה, גלובס, תפוז / צלם: יחצ
לוגו וואלה, גלובס, תפוז / צלם: יחצ

הקרב הגדול על ההובלה באינטרנט הישראלי הוכרע היום (ד'): לאחר שנים ארוכות של הסתמכות על נתוני מדידה שנויים במחלוקת, שחלקם אינם מייצגים נאמנה את המציאות וחלקם מבוססים על מדידות פנימיות ואינם בני-השוואה, היום פורסמו רשמית נתוני המדידה של הוועדה למדרוג האינטרנט בישראל, בניהולו של שגיא סטוניס. הנתונים, המתייחסים לגלישה בחודש נובמבר האחרון, מכריעים את הכף באופן ברור לטובת אתר וואלה שעוקף את ‏ynet‏ עם 2.55 מיליון גולשים בפועל לעומת 2.33 מיליון גולשים בפועל, בהתאמה.‏

מדריך "גלובס": הכל על נתוני גמיוז למדידה באינטרנט

הנתון "גולשים בפועל" מתייחס ל-‏Real User‏, נתון חדש בשוק האינטרנט הישראלי, שהוכנס באמצעות חברת גמיוז (המיוצגת בישראל על-ידי ארז בהט) בשיתוף עם מכון מרקט ווטש של אבינועם ברוג, שזכו במכרז למדידת הגלישה בישראל.‏

המונח החדש משקלל את הנתונים המקובלים של משתמשים ייחודים (‏Unique Users‏), כפי שהיו נהוגים עד היום, עם העובדה שמשתמש אחד גולש מכמה מכשירים ולכן היה נספר מספר פעמים. כעת, מסבירים בוועדה ובגמיוז, המונח מייצג נאמנה את מספר הגולשים בפועל לאתרים, שמספרם בישראל מגיע לכ-4.5 מיליון.‏‏‏

חדש: באפשרותכם לסמן קטע מהמאמר ולשתף רק אותו. סמנו קטע ושתפו.
גם מבט על היקף הגלישה הממוצע ביום, נתון המציג תמונה ברורה יותר של תנועת הגולשים הקבועים אל האתרים, מראה כי וואלה מוביל עם ממוצע יומי של 806 אלף גולשים בפועל לעומת 729 אלף גולשים בפועל ב-‏ynet‏.‏

גם מחוץ לקרב הענקים בין וואלה ו-‏ynet‏ הנתונים מעניינים: במקום השלישי בדירוג האתרים הישראליים המובילים בגלישה חודשית נרשמה הפתעה, כשאתר תפוז מתייצב שם עם 1.56 מיליון גולשים בפועל בחודש. מבחינת אנשי תפוז, לא מדובר בהפתעה גדולה והשנה התנהל קרב פומבי של האתר נגד סקר ‏‏TIM‏, לאור העובדה שלטענתם הוא לא שיקף נאמנה את המתרחש בשוק האינטרנט הישראלי. המיקום הגבוה של תפוז במדד הנוכחי בהחלט עשוי להגביר את המודעות של האתר בקרב המפרסמים.‏

אתר ‏mako‏ של קשת הגיע אל המקום הרביעי עם 1.47 מיליון גולשים בפועל בחודש, כשהוא עוקף את נענע10, שממוקם במקום החמישי, בכ-3,000 גולשים בלבד.‏ אל המקום השישי הגיע אתר "דה מרקר" עם 641 אלף גולשים בפועל בחודש. אתר הספורט ‏‏‏one‏ התייצב גם הוא גבוה ברשימה עם 612 אלף גולשים. את העשירייה הראשונה סוגרים אתר ‏‏nrg‏ עם 588 אלף גולשים, אתר ‏msn‏ עם 562 אלף גולשים ואתר עכבר העיר עם 552 אלף גולשים.‏‏

אל המקום ה-11 הגיע אתר "גלובס" עם 542 אלף גולשים בפועל בחודש, כשאחריו נמצא אתר ‏xnet‏ מבית ‏ynet‏, עם 495 אלף גולשים. אתר "הארץ" מדורג במקום ה-13 עם 469 אלף גולשים בפועל בחודש. אל אתר הקניות וואלה שופס גלשו 447 אלף גולשים בפועל בנובמבר, מה שהקנה לו את המקום ה-14 ברשימה החודשית. במקום ה-15 נמצא אתר ספורט5 עם 411 אלף גולשים.‏‏

גמיוז

האתרים המובילים נובמבר

‎הגולשים היומיים הקבועים מקפיצים את נטקס‏‏

‎נתוני הגלישה היומיים מבליטים, כאמור, את הגולשים הנאמנים שחוזרים מדי יום לאתר לעומת גולשים מזדמנים. כך, הדירוג לפי ממוצע יומי מראה כי במקום השלישי ניצב אתר ‏mako‏ עם 265 אלף גולשים בפועל, כשאחריו ניצבים נענע10 עם 257 אלף גולשים ותפוז עם 215 אלף גולשים.‏‏

אתר ‏one‏ מחזיק גם כאן במיקום גבוה יחסית עם 182 אלף גולשים בפועל לפי ממוצע יומי. מאחוריו נמצא אתר ‏msn‏ עם 139 אלף גולשים ו-‏netex‏, שמפתיע במיקומו, עם 115 אלף גולשים בפועל לפי ממוצע יומי. אל המקום התשיעי הגיע אתר ספורט5 עם 113 אלף גולשים בפועל. אתר "גלובס" הגיע למקום העשירי עם 103 אלף גולשים בפועל לפי ממוצע יומי.‏‏

"אני בטוח שמערכת המדידה תעזור ותתרום רבות לשוק ושאנחנו נלמד יותר ויותר על הגולש הישראלי", אמר מנכ"ל ועדת המדרוג לאינטרנט שגיא סטוניס. "אני רוצה לצאת בקריאה לכל האתרים הקטנים ולכל החברות המסחריות שמחזיקות אתרים לבוא ולהצטרף לוועדה וליהנות מהידע שהמערכת שלנו יודעת לתת".

‎גולשים יותר מחמש שעות ב"גלובס"‏

‎נתוני המדידה מציגים פילוחים מעניינים וחשובים נוספים, שמספקים תמונה רחבה יותר על שוק האינטרנט, מלבד כמות הגולשים. כך, עולה מהנתונים כי באתר ‏‏zahav.ru‏ (בשפה הרוסית), שנרכש השנה על-ידי וואלה מקבוצת סמייל מדיה, הגולשים מבלים הכי הרבה זמן - 11 שעות ו-45 דקות בחודש. במקום השני נמצא אתר וואלה בו מבלים הגולשים 10 שעות ו-15 דקות בממוצע בחודש, בעוד שב-‏‏ynet‏ מבלים הגולשים 9 שעות ו-45 דקות בלבד.‏‏

בפער ניכר מהם נמצא אתר נטקס עם זמן גלישה חודשי ממוצע לגולש של 5.5 שעות. אחריו נמצאים אתר ‏one‏, שבו מבלים הגולשים 5 שעות ו-18 דקות, ואתר "גלובס" עם 5 שעות ו-6 דקות.‏

זמן הגלישה הממוצע מבליט את הפער בין כמות הגולשים בחודש לבין משך הזמן שהם מבלים באתרים שאליהם הם גולשים. כך, למשל, אתר תפוז שניצב במקום השלישי ברשימת האתרים הישראליים המובילים לפי מספר גולשים בפועל בחודש, לא הגיע ל-15 האתרים המובילים בזמן הגלישה הממוצע בחודש.‏‏

פערים משמעותיים יותר עולים מנתוני המדידה בבחינת מספר הדפים הנצפים בחודש, כשוואלה עוקף את ‏ynet‏ ובכלל, שני האתרים מובילים בגדול על יתר תעשיית האינטרנט המקומית. נתונים אלה מציגים את כמות העמודים שבהם צופים הגולשים בעת שהם מבקרים באתרים השונים, מה שעשוי להצביע על היצע התוכן באתר ועל היכולת שלו למשוך את הגולשים למדורים ולתת-מדורים שונים ולא רק להישאר בעמוד הבית.‏‏

וואלה מוביל עם 612 מיליון דפים נצפים בחודש, פער ניכר לעומת ‏ynet‏ עם 244 מיליון דפים נצפים. הרחק מאחוריהם ניצב במקום השלישי אתר מאקו עם 72 מיליון דפים נצפים, אתר ‏‏one‏ במקום הרביעי עם 55 מיליון דפים נצפים ואתר נענע10 עם 50 מיליון דפים נצפים סוגר את החמישייה המובילה. תפוז, עם 45 מיליון דפים נצפים, נמצא במקום השישי, כשאחריו אתר "גלובס" עם 36 מיליון דפים נצפים. את העשירייה סוגרים נטקס (34 מיליון), הוטמייל (28.9 מיליון), ‏‏msn (28.1‎‏ מיליון), ו"דה מרקר" (24 מיליון).‏

נתוני המדידה מספקים גם מבט מעמיק על פילוח הגלישה לפי קבוצות גיל. כך עולה כי 62% מבני 7-11 גולשים בוואלה ואחריו נמצא אתר נענע10 עם 40.7%. וואלה פופולרי בהפרש ניכר גם בקרב בני 12-17 (54.8%), כשאחריו נמצא אתר תפוז (38.3%). עם העלייה בגיל הגולשים, ניתן לראות כי שיעור החדירה של ‏‏‏ynet‏ עוקף במעט את זה של וואלה. הנתונים מראים כי וואלה חזק יותר בקרב צעירים עד גיל 29 ומגיל 30 ומעלה ‏ynet‏ תופס את ההובלה.‏

הנתונים הנוכחיים שופכים לראשונה אור גם על קבוצות הבעלות באינטרנט הישראלי ועל רשתות האתרים. כך ניתן לראות כי קבוצת וואלה, שכוללת אתרים כמו וואלה, יד2, ‏jobcity‏, ‏zahav.ru‏ ועוד, מובילה עם 2.8 מיליון גולשים בפועל. קבוצת ‏ynet‏, שכולל את ‏ynet‏, ‏xnet‏, נט גיימס ואחרים, נמצאת במקום השני עם 2.6 מיליון גולשים. במקום השלישי ניצבת קבוצת תפוז, שכוללת את תפוז ואת עמוד הבית הראשון שלי, עם 1.6 מיליון גולשים. כמו כן, עולה מהנתונים כי ברשת האתרים ‏‏MASA‏, שכוללת את האתרים נענע10, ‏msn‏, הוטמייל ותוכנת מסנג'ר, גלשו בנובמבר 1.9 מיליון גולשים בפועל ושיעור החשיפה הגיע ל-38.8% מאוכלוסיית הגולשים.‏‏

‏‎גברים בכדורגל, נשים באופנה‏

‎עוד עולה מנתוני המדידה, כי 85% מהגולשים בישראל גלשו במהלך נובמבר לאחד מ-20 האתרים הישראליים המובילים. מנתוני המדידה עולה, כי 50% מהגולשים ו-38% מכלל האוכלוסייה בישראל גלשו בחודש נובמבר לאתר וואלה, לעומת 45.6% ו-34.7% (בהתאמה) שגלשו לאתר ‏‏‏‏‏‏ynet‏. מבחינת כלל האוכלוסייה בישראל, וואלה מגיע לשיעור כיסוי של 38% מהאוכלוסייה, בעוד ‏ynet‏ מגיע ל-34.75% מהישראלים.‏

נתוני המדידה מספקים תמונה גם באשר להעדפות הגלישה של מגזרים שונים באוכלוסייה. כך עולה, כי 80% מהגולשים באתר ספורט5 הם גברים - מה שמציב אותו כאתר המוביל בשיעור הגברים מסך הגולשים באתר מסוים. אחריו ברשימה נמצאים אתר ‏‏‏one (74.33%‎‏), אתר ‏ynet shops (66.6%‎‏), אתר גלובס (64.8%) ואתר ‏zahav.ru (64.6%‎‏).‏ ואיפה נמצאות הנשים? סטייל ריבר, אתר האופנה מבית ‏‏mako‏, מוביל את רשימת האתרים בעלי יחס הנשים הגבוה ביותר מכלל הגולשים באתר (82.8%). אחריו נמצא "וואלה מזל טוב" (71.7%), ידיעות ספרים (70.4%), אתר המתנות ‏buyme (66.9%‎‏) ואתר המשחקים לילדים ‏tipo (66.7%‎‏).‏

‎הרווקים לומדים, הנשואים נופשים‏

‎נתוני המדידה שופכים אור גם על העדפות הגלישה לפי המצב הסוציו-אקונומי של הגולש. גולשים המגיעים ממשפחות בעלות הכנסה חודשית מתחת לממוצע מהווים כמחצית מהגולשים לאתר ‏zahav.ru‏ וכ-39% מהגולשים לאתר חיפוש המשרות ‏jobcity‏.‏ עוד עולה מהנתונים, כי כשליש מהגולשים לאתרי הקופונים ‏‏‏BigDeal‏ ו-‏buy2‎‏ מגיעים ממשפחות בעלות הכנסה הגבוהה מעט מעל הממוצע. כמו כן, עולה כי כחמישית מהגולשים לאתרים של הארץ ו"גלובס" מגיעים ממשפחות בעלות הכנסה חודשית גבוהה בהרבה מהממוצע. עם זאת, יש לציין כי כ-15% מהגולשים לאתר "הארץ" מגיעים ממשפחות שהכנסתן החודשית נמוכה בהרבה מהממוצע.‏‏‏

עוד עולה, כי האתר עם שיעור הרווקים הגבוה ביותר הוא אתר הלימודים "יורם" מבית וואלה, כשכ-37% מגולשיו לא התחתנו מעולם. במקביל, אתר התיירות ‏ynet tours‏ הוא האתר בעל שיעור הנשואים הגבוה ביותר, כשכ-67% מגולשיו מיסדו את הזוגיות שלהם.‏‏‏ ‎‏גברים גולשים יותר מהסלולרי‏

‎הנתונים מציגים גם את האופן שבו הגולשים הישראלים מתחברים לאינטרנט. כך עולה, כי 69% מהגברים גולשים מהמחשב הנייח לעומת 63% מהנשים. בגלישה מהלפטופ הנתונים כמעט זהים (56% ו-57% בהתאמה). בגלישה מהטלפון הסלולרי, הגברים מובילים עם 38% לעומת נשים עם 34%. עוד עולה כי 9% מהגולשים הגברים גולשים מהטאבלט לעומת 7% מהנשים.‏‏‏

‎איפה פייסבוק וגוגל?‏

‎מדידת האינטרנט בישראל מתעכבת כבר כשבע שנים. לפני ארבע שנים קמה ועדת המדרוג ובמקביל זכתה במכרז המדידה חברת גמיוז, אך עיכובים רבים הביאו לפרסום הרשמי של הנתונים רק היום. עם זאת, חבלי הלידה של המדידה החדשה הביאו לכך שגם כעת, התוצאות שמתפרסמות אינן מקיפות את כלל שוק האינטרנט הישראלי. קבוצת אתרי ‏‏Zap Group‏, הכוללים את אתרי זאפ, דפי זהב, ‏‏‏‏rest‏ ואחרים, בחרה שלא לפרסם בינתיים את נתוני המדידה שלהם. כך גם בחרה לעשות קבוצת קו מנחה, הכוללת אתרים כמו ביזפורטל ו-‏ice‏. האתרים המתחרים יד2 ו-‏winwin‏ צפויים לפרסם את הנתונים בחודש הבא לאור בעיות טכניות וכך גם אתר כלכליסט.‏‏

כמו כן, המדידה מציגה בינתיים רק את נתוני הגלישה של האתרים הישראליים שלוקחים חלק בתהליך ומטמיעים קודים מיוחדים באתריהם (‏cookies‏) ולכן במדד הנוכחי המתייחס לחודש נובמבר לא כלולים האתרים גוגל, פייסבוק, יו-טיוב ואתרים זרים מובילים אחרים.‏

גלובס לחודש היכרות – כל הכתבות, המאמרים וטורי הדעה אצלך מדי ערב >>ועידת ישראל לעסקים 8-7 בדצמבר 2014 – לפרטים והרשמה >>
 
חזרה למעלה