המלצות בתי ההשקעות ל-2012: מניות גז ואג"ח קונצרניות

רוב בתי ההשקעות ממליצים להתרחק מחברות ההחזקה, ומעריכים שהריבית תרד במחצית הראשונה של השנה, אך האינפלציה לא תפתיע ■ מנכ"ל אפסילון: "אני לא זוכר אי ודאות כל כך גדולה" ■ היכנסו וצפו בטבלת ההמלצות

כמדי שנה, גם עם סוף 2011 סיפקו בתי ההשקעות תחזיות והערכות לשנה הבאה. אולם בניגוד לשנים קודמות, שהיו ברובן שנות גאות והתאפיינו בשלל אירועים שערכו בתי ההשקעות לציון סוף השנה, הפעם צוין סופה של השנה בצורה צנועה הרבה יותר.

רק בתי השקעות סיפקו תחזיות, חלקם בעבודות כתובות וחלקם במסיבות עיתונאים. ובצל האווירה השלילית בשווקים, שמשפיעה גם על מצב הרוח וגם על הצורך לצמצם בהוצאות, לא נרשמו השנה אירועים חגיגיים. רק בתי ההשקעות מיטב, אי.בי.אי ואפסילון ערכו כנסים לקראת סיום 2011, ואילו אקסלנס ודש סיפקו תחזיות כתובות.

וכך, חמישה בתי השקעות שונים, סיפקו חמש תחזיות דומות למדי. מעניין לציין, כי למרות מגמת הגדלת ההשקעה בחו"ל וההמלצה לצאת אל מעבר לים, רוב בתי ההשקעות לא סיפקו המלצות לגבי שווקים גלובליים ספציפיים.

אז מה צופים בתי ההשקעות לשנה הקרובה? באשר לשוק המקומי ברוב בתי ההשקעות מאמינים כי ישנן בו כיום הזדמנויות. באקסלנס סבורים כי "נחווה שוק הון מקומי עם תשואות חיוביות יותר מאלו של 2011 ורמת תנודתיות נמוכה בהרבה מזו ששררה השנה". יו"ר מיטב, צבי סטפק, העריך כי "שוק המניות נמצא היום ברמה זולה יחסית ויש פוטנציאל ל'אפסייד'". גם בדש ברוקראז' מניחים התייצבות של המשבר באירופה, וסבורים כי "מניות כלל הענפים משקפות תמחור זול ביחס לשווין הכלכלי ולכן בתרחיש חיובי כל המניות ירשמו עליות שערים, בעוצמה משתנה מענף לענף".

מנכ"ל קרנות הנאמנות של אפיסלון, עידן אזולאי, היה זהיר יותר, ואמר כי "בכל שנותיי בתחום אני לא זוכר אי ודאות כל כך גדולה. נצטרך להיות השנה דינמיים מאוד, כי מניות מגיעות מהר מאוד למחירי היעד שלהן". גם אורי ליכט מאי.בי.אי היה פחות אופטימי, ואמר כי הוא סבור שהחברות במשק יושפעו מהמחאה הצרכנית. הוא התייחס גם להשפעות המאקרו ואמר כי "למרות ששוק המניות כבר מתמחר חלק מהפגיעה, ולמרות המכפילים הנמוכים, איננו ממליצים עדיין להשקיע ישירות במדדים. להערכתנו, עכשיו יותר מתמיד דרושה השקעה סלקטיבית שכלתנית".

מה עוד צופים בתי ההשקעות, איפה שורר קונצנזוס ביניהם והיכן יש בכל זאת הבדלי גישה? המספרים והנתונים המרכזיים, לפניכם.

4 זהו מספר בתי ההשקעות (מבין החמישה שסיפקו הערכות) שהמליצו על סקטור חברות הגז והנפט. בבית ההשקעות אי.בי.אי. סיכמו את המלצתם לסקטור בצורה קצרה וקולעת: "זהו הזמן, היום והרגע להשקיע בחברות הגז", אמר ליכט בכנס שקיים בית ההשקעות.

באי.בי.אי סבורים כי "חברות הגז נסחרות מתחת לשווי המאגרים, והמחיר בהן כיום אינו מגלם אפסייד משמעותי בדמות מציאת נפט". בכלל, בתי ההשקעות מסכימים כי ישנן חברות גז שמהוות עוגן דפנסיבי בתיק ההשקעות, בעוד אחד הסקטורים שהפך שנוי במחלוקת הוא דווקא זה של חברות ההחזקה. אלה סבלו השנה מירידות שערים של מניותיהן בשיעור דו ספרתי ומעליית תשואות באיגרות החוב שלהן, שמציגות במקרים רבים "תשואת זבל".

באקסלנס סבורים כי דווקא נוצרו הזדמנויות באג"ח הללו, בעוד בדש ברוקראז' מציינים כי "הגדלת החשיפה לחברות ההחזקה מגדילה את רמת הסיכוי-סיכון של התיק". בדש, שאת המחקר בה מנהל ערן יעקובי, מציינים עוד כי "בשנה הקרובה נראה יותר מימושים של חברות מתוך כוונה למכור את החברות הטובות יותר במחירים גבוהים ממחירי השוק, כדי להקטין מינוף ולהציף ערך".

39 מיליארד שקל. זהו היקף האג"ח אותו אמורות החברות לפרוע במהלך 2012 לפי חישוב שביצעו באי.בי.אי. על אף שנושא האג"ח הקונצרניות והסדרי החוב עמד השנה בראש סדר היום - והוא יישאר שם כנראה גם בשנה הבאה - לא כל בתי ההשקעות הסכימו להתייחס להסדרי החוב וליכולתן של חברות למחזר חובות בשנים הבאות.

מבין אלה שהתייחסו, סיפק מיטב עמדה ברורה. "הטייקונים מבינים שאם הם לא יחזירו חובות, שוק ההון יבוא איתם חשבון", אמר בעניין היו"ר סטפק. באקסלנס לקחו את נושא מחזור החוב צעד קדימה, וכתבו: "אנחנו לא שוללים את ההערכה האפשרית כי תידרש התערבות משותפת של האוצר והבנק המרכזי במידה שהמצב באירופה יחמיר, כדי להפשיר את שוק האשראי הבנקאי, ובעיקר את שוק האשראי החוץ בנקאי".

לגבי תחום האג"ח הקונצרניות, באפסילון מציינים כי בעוד שוק המניות מציע הזדמנויות ספורות בלבד, "למעשה, האפיק שמציע את יחסי הסיכון-סיכוי הטובים ביותר הוא שוק האג"ח הקונצרניות". מבין האג"ח המומלצות על ידי בית ההשקעות ניתן למצוא שטרי הון של בנקים, אג"ח של גזית גלוב , בריטיש, אפריקה ישראל, נורסטאר, דלק אנרגיה, כלכלית ירושלים וחבס.

באקסלנס ממליצים כאמור על אג"ח של חברות החזקה, ליסינג ונדל"ן מניב.

סטפק מעריך כי "בדירוגי ה-A מינוס אפשר לייצר היום תוספת תשואה שבהחלט מצדיקה את פרמיית הסיכון". באקסלנס סבורים כי "לפחות במחצית הראשונה של השנה רצוי להתבצר בדרוגים גבוהים יותר ובמח"מ קצר".

2.6% זהו ממוצע התחזיות של בתי ההשקעות לגובה הריבית במשק בסוף השנה הבאה. זאת לעומת הריבית שעומדת כיום על 2.75%. בתי ההשקעות מאמינים כי הריבית צפויה לרדת בטווח הקצר, יש הסבורים כי אפילו עד רמה אפסית, ולעלות חזרה ל-2.25%-3% במחצית השנייה או הרבעון האחרון של 2012. המניע למגמה זו הוא כמובן המשבר באירופה, והחששות ממיתון בישראל.

רוב בתי ההשקעות מחלקים את השנה הבאה לשתיים. הם סבורים כי המחצית הראשונה תבטא הרעה בפעילות העסקית, אולם בהנחה שהעולם לא יגלוש למשבר פיננסי, המדיניות המרחיבה בארץ ובעולם, תשפר את המצב. לגבי האינפלציה, סבורים בתי ההשקעות כי היא תישאר בתוך היעד שלה העומד על עד 3%. זאת, על רקע האטה בקצב הצמיחה, ירידת מחירי הסחורות והמחאה החברתית.

התחזיות וההמלצות של בתי ההשקעות לשנה הבאה
 התחזיות וההמלצות של בתי ההשקעות לשנה הבאה