רגע לפני: מהן 5 המניות שיכו את השוק בשנה הקרובה?

השנה החולפת הייתה גרועה לאוהבי המניות, אבל עדיין כדאי לנסות לזהות הזדמנויות נקודתיות ■ גופים מובילים בשוק מציגים עבור "גלובס" את המניה האטרקטיבית ביותר שלהם ל-2012

גורו ההשקעות פיטר לינץ', לשעבר מנהל ההשקעות של קרן פידליטי, אמר פעם שהמפתח לעשיית כסף ממניות הוא לא לפחד מהן. בפועל, רוב המשקיעים מקוטלגים כ"בעלי פרופיל סיכון נמוך", כאלו המתחבטים בין הפחד מהפסד לשאיפה לתזמן את השוק ולקנות בנקודת השפל, מתוך ראייה אופטימית שהגענו לתחתית ומכאן הדרך היא בכיוון אחד, למעלה. קונפליקט זה מתעצם בעתות משבר ואי-ודאות, והמשקיעים נאלצים להכריע בין ההצהרות כי הגיעה השעה לנצל הזדמנויות, לבין הטענות כי הסיכון עדיין עולה על הסיכוי.

בשורה התחתונה 2011 הייתה שנה גרועה לאוהבי המניות. אחרי שנתיים שבמהלכן נהנו המשקיעים מתשואת יתר, איבדו השנה המדדים ת"א 25 ות"א 100 16.07% ו-18.37% מערכם בהתאמה. זאת על רקע תחזיות קודרות לגבי עתידם של גוש האירו והכלכלה העולמית, וכן השפעותיהם של האביב הערבי והמחאה החברתית.

אך כל משבר טומן בחובו כידוע גם הזדמנות, וכעת נשמעים קולות שלפיהם שוק המניות זול ואטרקטיבי, וכי אין זה הזמן לשבת על הגדר עם מזומנים. מנגד, נדמה כי התנודתיות מקשה על המשקיעים לפעול, שעה שמניותיהן של חברות גדולות ומבוססות מזגזגות מעלה ומטה בחדות. בנוסף, ניכרת פגיעה בענפים דפנסיביים ויציבים יחסית, כגון בנקאות, תקשורת ומזון, המתמודדים גם עם מתקפות רגולטוריות וחברתיות. מדד הבנקים, למשל, נחתך השנה כמעט בשליש, בדומה למדד ת"א תקשורת, שהושק רק לפני כ-8 חודשים בלבד.

אין ספק כי קשה עד בלתי אפשרי לתזמן את השוק, ולכן אחת האסטרטגיות הנפוצות היא לנסות לזהות הזדמנויות נקודתיות. בהתאם לכך, "גלובס" מגיש את המלצותיהם של חמישה גופים מובילים, אשר בחרו במיוחד עבורכם את המניה האטרקטיביות ביותר שלהם ל-2012.

הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

IBI: "חלל תקשורת: תשלש הכנסות"

המלצה: "קנייה" מחיר יעד: 84 שקל

- למה כן?

תחום החלל בעולם בכלל, ותחום הלוויינים בפרט, נהנים מחסמי כניסה גבוהים מאוד, והתעשייה נהנית בנוסף מגידול חד בביקושים. זאת הודות למספר מנועי צמיחה, ביניהם גידול חד במספר ערוצי ה-HD, גידול במספר מנויי האינטרנט בלוויין, וצמיחה חזקה בדרישת רוחב פס לצרכים צבאיים - מגמות שהן משמעותיות עוד יותר בשווקים המתפתחים.

הדרך הטובה ביותר להיחשף לתעשיית החלל בישראל, היא באמצעות השקעה בחברת חלל תקשורת. לחלל תוכניות צמיחה אגרסיביות שחלקן נמצאות בשלבים מתקדמים: "עמוס 5" שוגר בהצלחה רק לפני מספר שבועות, והוא נמצא כעת בדרכו לנקודה E17, שממנה יספק שירותי תקשורת לוויינית ליבשת אפריקה, מהאזורים הצומחים ביותר בצריכת תקשורת לוויינים. "עמוס 4" ישוגר ב-2013 ו"עמוס 6" ב-2014.

הלוויינים "עמוס 5" ו"עמוס 6" הם בעלי קיבולת גבוהה יותר מהלוויינים הקיימים, הם מתקדמים יותר ובאופן מפתיע, עלות הייצור, השיגור והתחזוקה שלהם נמוכה יותר, וכאן קיים פוטנציאל צמיחה אדיר.

מאחורי כל לוויין סיפור מעניין: "עמוס 4" ממומן ברובו על-ידי הממשלה, וצפוי להיות אחד הלוויינים המתקדמים בעולם; "עמוס 5" צפוי להציג קפיצת מדרגה בצבר ההזמנות; ו"עמוס 6" המתקדם יחליף בעתיד את "עמוס 2" ו"עמוס 3". מימוש התוכניות הללו יוביל להערכתנו את חלל לשלש את הכנסותיה בחמש שנים הקרובות, ולהפוך לחברה רווחית ותזרימית מאוד, ומכאן האטרקטיביות הרבה להשקעה.

- מה הסיכון?

כשלים בשיגור הלוויין, ביישום תוכנית הצמיחה האגרסיבית של החברה, ותלותה של חלל בלקוח יחיד, חברת יס, שעדיין מהווה כ-35% מהכנסות. למרות האופטימיות הרבה לקראת 2012, סיכונים אלה מצריכים מעקב שוטף אחר החברה והתפתחות התהליכים העסקיים בה.

מיטב: "מיקרוסופט: המכפיל והדיבידנד"

המלצה: "תשואת יתר" מחיר יעד: 26 דולר

- למה כן?

ענקית התוכנה מיקרוסופט הינה חברה טכנולוגית מובילה, המוכרת רישיונות ומספקת תמיכה טכנית עבור מגוון מוצרי תוכנה ושירותים למחשבים. לחברה חמש חטיבות גדולות: עסקית; מערכות הפעלה; שרתים; מכשירי מדיה ובידור; וחטיבת האינטרנט.

בעשור האחרון עברה החברה מתמחור של חברת צמיחה לפי מכפיל רווח של יותר מ-30, לתמחור חברת ערך עם מכפיל רווח חזוי חד-ספרתי של 9.4 ו-8.5 לשנים 2012 ו-2013 בהתאמה.

החברה מייצרת תזרים מזומנים מפעילות שוטפת של יותר מ-20 מיליארד דולר בשנה, ונהנית מהר מזומנים בסך כ-40 מיליארד דולר נטו, (5 דולר נטו למניה). המשקיעים נהנים מתשואת דיבידנד של מעל 3%, לאחר שב-5 שנים אחרונות העלתה החברה את הדיבידנד בכ-13% לשנה. מיקרוסופט מבצעת גם רכישה חוזרת של מניות.

מיקרוסופט נסחרת במכפיל נמוך ומחלקת דיבידנד נאה. החברה צפויה להשיק את מערכת ההפעלה Windows 8 במהלך 2012, ותנסה לעבות את אחיזתה בשווקים צומחים כמו שוקי הטאבלטים, הסמארטפונים והבידור. בבעלות החברה כמות גדולה של פטנטים, וכן פתרונות תומכים לתחום מחשוב הענן והבידור, הצפויים להוות מנוע צמיחה. גם מאבק החברה בנושא הפיראטיות צפוי לתמוך במכירות.

- מה הסיכון?

למיקרוסופט מתאם גבוה לשוק המחשבים הפרטיים, הצפוי לצמוח בקצב איטי יחסית בשנים הקרובות. אחת הסיבות לתמחור הנמוך היא חשש המשקיעים מעתיד החברה, בשל צמיחת שוקי הסמארטפונים והטאבלטים. החברה נמצאת בשוק המאופיין בשינויים, והצלחת הרכישות שביצעה תישפט רק בעתיד.

בנק הפועלים: "החברה לישראל: נסחרת בכ-50% משווי נכסיה"

המלצה: "תשואת יתר"

מחיר יעד: 4,488 שקל

- למה כן?

את תיק הנכסים של החברה לישראל ניתן לדעתנו לחלק ל-3 שכבות: את הראשונה נכנה "השכבה הבשלה". היא כוללת את כיל ובזן - שתי חברות ותיקות הפועלות בתעשייה מסורתית ונהנות מאיתנות גבוהה, בעיקר כיל הפועלת בשוק הדשנים והברום אשר נהנים מביקוש גבוה. בזן נהנית מעוצמה בשוק הישראלי, אם כי תוצאותיה תנודתיות יותר ותלויות במחירי הנפט ומוצריו בעולם.

"שכבת הצמיחה" כוללת את ICPower, המקימה ומפעילה תחנות כוח בעיקר בדרום אמריקה. החברה מקימה גם תחנת כוח בישראל, אשר צפויה להתחיל לפעול לקראת סוף 2012. חברה נוספת היא יצרנית השבבים טאואר, שביססה את פעילותה בשנים האחרונות, ואף עברה אשתקד לרווח נקי רבעוני ראשון בתולדותיה. שתי חברות נוספות נמצאות בשלבים מתקדמים לקראת פעילות מסחרית - בטר פלייס, שמיזם הרכב החשמלי שלה צפוי להתחיל לפעול השנה באופן מסחרי; וצ'רי קוואנטום, יצרנית הרכב הסינית שצפויה להשיק דגם ראשון ב-2013.

השכבה השלישית היא צים - הסיפור הפחות מוצלח בחברה לישראל. חברת הספנות סובלת אמנם מהידרדרות משמעותית באיתנותה, בשל משבר בענף ההובלה הימית, לצד התייקרות מחירי הדלקים; אולם משקלה של צים בתיק ההחזקות של החברה הינו מזערי - כ-2% בלבד, ולכן גם בתרחיש השלילי השפעתה על שוויה של החברה לישראל היא מינורית.

להערכתנו, מניית החברה לישראל נסחרת כיום במחיר הנמוך בכ-50% משווי תיק הנכסים שלה.

- מה הסיכון?

הסיכון העיקרי הוא הרעה אפשרית בעסקיה של כיל, המהווה יותר מ-80% משווי תיק נכסי החברה. הרעה כזו תיתכן אם יחול מפנה שלילי בשוקי הדשנים או הברום. הסיכון בהשקעה בצים מוגבל להערכתנו, בשל משקלה הנמוך כאמור בתיק הנכסים. סיכונים נוספים נוגעים בכישלון של מיזמי בטר פלייס או צ'רי קוואנטום, העומדים כרגע באבני הדרך שנקבעו בתהליך הפיתוח.

יובנק : "מטריקס: תזרים ודיבידנד נאה"

המלצה: "קנייה" מחיר יעד: 24 שקל

- למה כן?

חברת מטריקס מספקת פתרונות תוכנה, חומרה, הדרכה והטמעה לחברות רבות. מדובר בחברה צעירה יחסית, שחגגה לא מזמן עשור לקיומה, אולם למעשה זוהי חברה ותיקה שנוצרה מאיחוד של חמש חברות תוכנה מקבוצת פורמולה דאז. לחברה מגוון פעילויות ומנועי צמיחה בתחום המגזר הביטחוני, ERP, מחשוב ענן, CRM ומערכות ליבה לשוק הפיננסי. פעילות מעניינת נוספת היא ה-Nearshore, שבה מכשירה החברה נשים מהמגזר החרדי לביצוע שירותי פיתוח ובדיקת תוכנה. במרכזי הפיתוח מועסקות כיום כ-850 נשים חרדיות.

עם השנים, תחת ניהולו של מוטי גוטמן, דגלה החברה באסטרטגיה של מיזוגים ורכישות לחיזוק התחומים הקיימים וכניסה לפעילויות משיקות. כיום נחשבת מטריקס לחברת שירותי טכנולוגיית המידע הגדולה בישראל, עם נתח שוק של למעלה מ-15%.

החברה הציגה צמיחה של פי 6 בהכנסותיה בעשור האחרון, וצמיחה של פי 10 ברווח התפעולי שהגיע בשנת 2010 ליותר מ-130 מיליון שקל. בתשעת החודשים הראשונים של 2011 הציגה החברה גידול של 16% בהכנסותיה, ושולי רווחיות תפעולית של 8.2%. בנוסף, לחברה יש עודף מזומנים במאזנה, והיא מציגה תזרים נאה מפעילות שוטפת. נקודות חוזקה נוספות הן ההנהלה המנוסה והמוערכת, ותשואת הדיבידנד הגבוהה מ-5%.

בשורה התחתונה, מדובר בחברה חזקה, שהינה מובילת שוק ונהנית ממגוון פעילויות רחב. החברה מציגה הנהלה מנוסה שהוכיחה את יכולתה ברכישה ומיזוג פעילויות חדשות.

- מה הסיכון?

תלות החברה בסביבה הכלכלית בישראל, במיוחד באקלים הנוכחי. האטה במשק הישראלי עלולה להביא לקיטון בדרישה לעובדי מיקור-חוץ, הקטנת רמת ההשקעה בפרויקטים של מחשוב, התגברות התחרות ופגיעה במרווחים.

כלל פיננסים: "אינטק פארמה: התקדמות חינם"

המלצה: "קנייה בסיכון גבוה" מחיר יעד: אין

- למה כן?

החברה עוסקת בתחום השבחת תרופות קיימות, באמצעות טכנולוגיה ייחודית שפיתחה בדמות "גלולת האקורדיון". פטנט זה יכול לשמש פלטפורמה להשבחה למגוון תרופות הזקוקות להשהיה קיבתית, בכדי למקסם את יעילות השפעתן. פיתוח זה, אשר עשוי לספק לחברות התרופות בעולם אופציה להארכת חיי פטנט של תרופות המקור עם תפוגתן, שווה לחברות הללו הון.

כיוון שמדובר בהשבחת תרופות ולא בפיתוח מחדש, ישנם יתרונות רבים עד להגעתן לאישור סופי. כך, למשל, אין צורך בניסויים בבע"ח לפני הניסויים הקליניים, וגודל המדגמים בניסויים הינו מצומצם יחסית.

בנוסף, החברה זכתה במסלול רגולטורי מקוצר מול ה-FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקני), והיא נמצאת כרגע בסטטוס של סיום מוצלח בפאזה שנייה בשתי אינדיקציות לשתי תרופות בלוק באסטר ספציפיות; אם אלו יאושרו לשיווק, הן יאפשרו לה נתח שוק משמעותי עד כדי החלפה מלאה של התרופות הקיימות. תוצאות אלו מקדמות את אינטק פארמה משמעותית למו"מ על הסכמי מסחור מול ענקיות התרופות הבינלאומיות - מסחור שעל-פי מודלים שמרניים, עשוי להזרים לקופתה בעתיד תשלומים על בסיס אבני דרך, ובעיקר תמלוגים ארוכי טווח בסדר גודל של מאות מיליוני דולרים.

החברה עמדה בכל תוכניותיה שהוצגו בשנתיים האחרונות, ונמצאת היום קרוב למחיר שבו הונפקה לראשונה לפני כמעט שנתיים, כך שניתן לקבל "חינם" את כל ההתקדמות הדרמטית שלה בתקופה זו.

- מה הסיכון?

ההמלצה בעלת פרופיל סיכון גבוה. החברה אמנם נמצאת בשלב מתקדם יחסית בניסויים הקליניים שלה, אך מדובר בחברת סטארט-אפ ללא הכנסות. היא עוסקת בתת-תחום שבו הסיכון נמוך משמעותית, אך הסיכויים והאפסייד במקרה הספציפי אינם פחותים, כך שבמשוואת הסיכוי-סיכון - מצבה עדיף.