שלמה ינאי פורש מטבע; מחליפו: ג'רמי לוין

לאחר כ-5 שנים בתפקיד: מנכ"ל טבע צפוי לסיים כהונתו במאי 2012 ■ לראשונה בתולדותיה: את 2 התפקידים הבכירים בטבע - יו"ר ומנכ"ל - ימלאו אמריקנים ולא ישראלים ■ מאז מינויו של ינאי עלתה מניית טבע ב-10.3%

אחרי 5 שנים בתפקידו, מנכ"ל טבע שלמה ינאי פורש מתפקידו. ינאי צפוי לסיים את תפקידו במאי השנה. את ינאי צפוי להחליף ד"ר ג'רמי לוין, יהודי-אמריקני אשר כיהן בעבר כסמנכ"ל בכיר בחברת התרופות בריסטול מאיירס (Bristol-Myers Squibb ). ינאי ימשיך לכהן כיועץ בחברת טבע לאחר חילופי התפקיד.

גורמים בשוק ההון העריכו היום כי יש מספר סיבות לפרישתו של ינאי. בין היתר, ציינו כי הוא מרגיש "הגיעה העת לפרוש" לאחר 10 שנים בהם ניהל גם את מכתשים אגן וגם את טבע. כמו כן, מסרו המקורבים כי מנכ"ל טבע קיבל "מספר הצעות מעניינות" אחרות, הן בעולם הכלכלי והן בעולם הפוליטי.

עוד מסרו כי ינאי מעריך ש-2012 תהיה שנה מצוינת לטבע, ולפיכך מרגיש בנוח לפרוש. פרישתו של ינאי ומינויו של מנכ"ל אמריקני במקומו הינה המשך לפרישתו של היו"ר אלי הורביץ בשנה שעברה ומינויו של פיליפ פרוסט (גם כן יהודי אמריקני) במקומו. כך, את 2 התפקידים הבכירים ביותר בטבע ימלאו בקרוב אמריקנים ולא ישראלים - לראשונה בתולדות החברה.

ינאי הגיע לטבע מטעמו של היו"ר האגדי אלי הורביץ ז"ל, לאחר שכיהן כמנכ"ל מכתשים אגן (בשנים 2003-2006). בשנת 2007 החליף ינאי את ישראל מקוב כמנכ"ל טבע . בשנת 2006, שנה לפני כניסתו של ינאי לתפקיד, הציגה טבע הכנסות של 8.4 מיליארד דולר, ואילו לשנת 2012 צופה החברה הכנסות בהיקף 22 מיליארד דולר.

ינאי עבר לתפקידיו במכתשים ובטבע לאחר שירות צבאי ארוך, אותו סיים בדרגת אלוף. ינאי כיהן במהלך שירותו הצבאי כראש אגף התכנון בצה"ל (1998-2001), מפקד פיקוד דרום (1996-1998) וראש חטיבת תכנון והתעצמות בזרוע היבשה (1994-1996). כמו כן, בשנת 1973, הוענק לו עיטור המופת של צה"ל על לחימתו במלחמת יום הכיפורים. ינאי הוא בוגר התוכנית למנהלים של בית הספר לעסקים של אוניברסיטת הרווארד, בעל תואר שני במנהל משאבים לאומיים מאוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון בארה"ב, בעל תואר ראשון בכלכלה ומדעי המדינה מאוניברסיטת ת"א ובוגר המכללה לביטחון לאומי של ארה"ב (NDU) בוושינגטון.

ינאי: "פונים אליי מכל מיני כיוונים"

בריאיון ל"גלובס" בינואר 2011, התייחס המנכ"ל המכהן למספר הצעות שקיבל ליום שאחרי סיום תפקידו בטבע: "פונים אליי מכל מיני כיוונים", סיפר ינאי. "חברים שלי הצטרפו לעולם הפוליטי, וזה דבר שאני מכיר עוד מתקופתי בצבא - זה חלק מהמציאות הישראלית. כשאני השתחררתי משירות הקבע, החלטתי שאני לא מצטרף לעולם הזה אלא הולך למקום אחר, כך שזה מעולם לא גירה אותי. אבל זה לא אומר שלא אכפת לי, כמו לכל אזרח".

כשנשאל באופן ישיר אם בכוונתו להיכנס לפוליטיקה בישראל בקרוב, השיב ינאי: "יכול להיות שפעם כן. עכשיו לא".

ד"ר פיליפ פרוסט התייחס לפרישתו הצפויה של ינאי: "במהלך כהונתו הוא תכנן ויישם בהצלחה תוכנית אסטרטגית שהניבה צמיחה דו-ספרתית במשך 18 רבעונים רצופים, עם הכנסות שצמחו בממוצע שנתי בקצב של כ-17% ורווח למניה שיותר מהוכפל בתקופה המדוברת. כמו כן, ינאי הוביל את טבע להתרחבות גיאוגרפית במדינות אירופה ובאסיה, ודאג ליצירת שיתופי פעולה חדשים בשוק התרופות הביולוגיות הדומות ((Bio Similar ובתחום ה-OTC. ינאי בנה תשתית חזקה לעתיד של החברה, ונאחל לו הצלחה בכל שיבחר לעסוק בו בעתיד".

פרוסט: "לוין - הבחירה האידיאלית"

מחליפו של ינאי, ד"ר ג'רמי לוין, בן 58, נולד בדרום אפריקה וחי בארה"ב מאז 1986. הוא בעל תואר ראשון בזואולוגיה באוניברסיטת אוקספורד, תואר שני ושלישי בביולוגיה מולקולארית מאוניברסיטת אוקספורד ותואר דוקטור לרפואה מאוניברסיטת קיימברידג'. הוא צפוי לעבור עם משפחתו לישראל ולהתחיל בתקופת חפיפות עם ינאי.

פרוסט התייחס גם למינויו של לוין: "מדובר במנהל עסקי מוכשר ביותר ובעל הבנה מעמיקה של ההזדמנויות והאתגרים העסקיים הניצבים בפני תעשיית התרופות. הוא מביא לטבע ניסיון עשיר וכישורים ליצירת צמיחה בעסקי התרופות הגלובאליים. השילוב של חזון, יצירתיות, סגנון ניהולי ובנייה אפקטיבית של צוות מנהלים, הופכים את ד"ר לוין לבחירה האידיאלית להנהגת טבע להמשך צמיחה ורווחיות".