הממשלה תעביר 33 מיליון שקל לפיצוי עובדי אגרקסקו

ההסתדרות והעובדים הגיעו להסכם קיבוצי עם ההנהלה שבכל מקרה של פירוק החברה יקבלו העובדים תנאי פרישה של 148% ותשלום משכורת של עד 6 חודשים בגין אי-הודעה מוקדמת

הקבינט הכלכלי-חברתי של הממשלה אישר היום להעביר 33 מיליון שקל לחשבון נאמנות לטובת פיצויים מוגדלים לכ-350 עובדי החברה לייצוא חקלאי אגרקסקו, שנקלעה להליך של פירוק לפני מספר חודשים. כ-6 מיליון שקל נוספים אמורים לעבור מהממשלה אם הביטוח הלאומי לא יכיר במחויבותו להעביר כספי פיצוי לעובדים כפי שמקובל בהסדרי פירוק. הקבינט קיבל את ההחלטה בעקבות סיכום שהושג בין יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, לחשב הכללי באוצר ולאגף התקציבים.

את המו"מ ניהל יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, אבי ניסנקורן. עיני אמר היום כי "מדובר בעובדים שנתנו את מיטב שנותיהם עבור החברה בבעלות המדינה גם בימיה הטובים וגם בימים טובים פחות. לכן התעקשנו שהמדינה תגלה אחריות כלפי העובדים, אשר עבור מרביתם הפיצוי הכספי מכסה רק על חלק מעוגמת הנפש שנגרמה להם ולמשפחותיהם עקב קריסת החברה". יו"ר ועד העובדים, שאול צבעוני, אמר כי "אני מברך את עופר עיני ואבי ניסנקורן שלא ויתרו ועמדו לימיננו. לולא הנחישות שגילו היינו נשארים עם פיצוי דל מהביטוח הלאומי שאינו מפצה על המאמץ האדיר שהשקיעו העובדים ובני משפחותיהם ב-56 שנות קיומה של אגרקסקו".

אגרקסקו היתה חברה שנשלטה ע"י המדינה. החברה נכנסה לקשיים בעקבות חובות של כ- 450 מיליון שקל לפני כחצי שנה ואף למצב של חדלות פרעון. העובדים יצאו למאבק על זכויותיהם בגיבוי ההסתדרות. העובדים יוצגו ע"י עו"ד גלילה ואלון הורנשטיין וההסתדרות ע"י עו"ד איריס ורדי, מ"מ ראש הלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי.

בעקבות הקשיים הכספיים החל תהליך של הקפאת הליכים של החברה בביהמ"ש המחוזי ומונה נאמן לחברה. ההסתדרות והעובדים הגיעו להסכם קיבוצי עם ההנהלה שבכל מקרה של פירוק החברה יקבלו העובדים תנאי פרישה מיטיבים של 148%, תשלום משכורת של עד 6 חודשים בגין אי-הודעה מוקדמת, ופדיון ימי מחלה בגובה 27% למי שעבד יותר מ-10 שנים וכן פדיון ימי חופשה.

לפני מספר חודשים נמכרה החברה תוך פירוקה. אולם הכספים שהצטברו בקופת הפירוק תוך כדי המכירה בצירוף הכספים שאמורים להגיע מהביטוח הלאומי לעובדים על-פי חוק במקרה של פירוק, לא הספיקו על-מנת לממש את זכויות העובדים המיטיבות כפי שהוסדרו בהסכם הקיבוצי. יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, דרש מבעלי המניות להשלים את הסכום כך שזכויות העובדים לא יפגעו. בעקבות הדרישה הסכים משרד האוצר להעביר, כאמור, כ-33 מיליון שקל לטובת העובדים שאיבדו את מקום עבודתם. היום אישר הקבינט את ההסדר.