מחקר: חברות המנוהלות ע"י נשים - מצליחות יותר

חברות המנוהלות ע"י נשים מציגות תשואה עודפת על חברות שמנוהלות ע"י גברים ■ האם מגדר המנכ"ל מסייע בבחירה בין הזדמנויות השקעה ספציפיות?

בתחילת השנה הנוכחית כיהנו 18 נשים בתפקיד מנכ"ל באחת מחברות ה-Fortune 500 - מדובר בשיפור דרמטי ביחס ל-12 הנשים שכיהנו ביולי 2011; 15 שעשו זאת ב-2010; ואחת בלבד ב-1996.

בהינתן שניהול נשי הוא יוצא דופן (18 מתוך 500 הן 3.6%), יש הטוענים שרק המוכשרות ביותר, הטובות שבטובות, שורדות בדרך לפסגה, ולכן עשוי להיות בכך אינדיקטור רלוונטי למשקיעים. ב-USA Today פורסם באחרונה מחקר על התשואה של חברות Fortune 500 שנוהלו בידי נשים, ביחס לשאר חברות המדד. המחקר מראה שב-2009 כקבוצה, חברות שנוהלו על-ידי נשים הציגו תשואת יתר של 28% ביחס לחברות שנוהלו על-ידי גברים, ושל 15% לעומת ענף היחס. מחקרים נוספים בנושא ניתן למצוא באתר www.catalyst.org.

להבדיל, לפני מספר חודשים בפורום CFO, שמעתי בהרצאה של ד"ר רונית קרק, ראש המגמה החברתית-ארגונית באוניברסיטת בר-אילן, שכותרתה "מנהלות על מצוק זכוכית", כי מחקרים שונים מראים שבמצבי משבר יש נטייה מוגברת למנות נשים לתפקידים בכירים. "יש הטוענים כי הן מקבלות את התפקיד רק כשאף אחד אחר לא ממש חושק בו, ובכך מעמיד אותן הארגון על מצוק תלול, ופוגע ביכולתן להצליח; בעוד אחרים עשויים לטעון שיש בכך משום הזדמנות ייחודית", נאמר שם.

בחודשים האחרונים 5 חברות מה-Fortune 500 החליפו מנכ"ל גבר במנכ"לית: מג וויטמן מונתה למנכ"לית Hewlett-Packard (רש"ת: HPQ); דניס מוריסון מונתה למנכ"לית Campbell Soup; גרסייה מארטור מונתה למנכ"לית Gannett; התר ברייש מונתה למנכ"לית Mylan; ו-וירג'יניה (ג'יני) רומטי היא האישה הראשונה שקיבלה לידיה את ניהול הענק הכחול IBM, שחגג השנה 100 שנים.

האם יש בכך רמז לכדאיות ההשקעה בחברות אלו? כדי להתמודד עם השאלה השווינו חילופי מנכ"לים בשני ענפים בארבעה ארגונים.

HPQ מול IBM

נדמה ש-HPQ נופלת במידה רבה למאפיינים שמתארת ד"ר קרק, בבחירה של וויטמן כמנכ"לית, בעוד IBM רחוקה משם מאוד. בשנים האחרונות HPQ ביצעה סדרה של רכישות: באפריל 2010 רכשה את 3Com Corporation; ביולי 2010 את Palm; בספטמבר 2010 את 3PAR; באוקטובר את ArcSight; ובדצמבר 2011 את Hiflex Software GmbH.

משימת האינטגרציה היא מורכבת מאין כמותה, בייחוד כשהיא צריכה להיעשות על רקע זעזועים מתמשכים בהנהלת החברה. הצד השני של התמונה הוא כי בהינתן טיב העסקים שנרכשו, ומצבת הלקוחות של החברה, נדמה שהפוטנציאל לא מבוטל.

נזכיר שוויטמן כיהנה כמנכ"לית Ebay ממארס 1998 ועד 2008 - תקופה שבה החברה גדלה מ-30 עובדים ומחזור של 4 מיליון דולר לחברה של 15,000 עובדים ומחזור של 8 מיליארד דולר. מחד, רשומה על שמה הצלחה עסקית מסחררת; ומאידך מורכבות הבעיה שעמה צריך להתמודד ב-HPQ אינה מבוטלת, והיא שונה במהותה מההתמודדות שאפיינה את הפעילות ב-Ebay.

נדמה שרומטי, שמקבלת את ניהול IBM, נכנסת לתפקיד הרבה יותר נוח, כשהמכפילים שבהם נסחרת החברה מבטאים כנראה את הערכת המשקיעים ביכולת החברה להמשיך לצמוח. רומטי צמחה בתוך IBM ועבדה 30 שנים במגוון רחב של תפקידים, כולל ניהול השיווק והאסטרטגיה של החברה, כך שהבחירה בה כמנכ"לית לא ממש הפתיעה את המשקיעים, ואינה צפויה להביא לשינויים דרמטיים בהתנהלות החברה.

טבע מול מיילן

תמונה מעניינת ניתן לקבל גם מהשוואת המינוי של התר ברייש במיילן (Mylan) לחילופי המנכ"לים בטבע. הפער בין טבע למיילן גדל מאוד בשנים האחרונות, אך זוהי עדיין החברה הגנרית העצמאית הגדולה ביותר כנראה המתחרה כיום בטבע.

לכאורה נדמה שדירקטוריון מיילן, בדומה לדירקטוריון IBM, חשב שהחברה מתקדמת בכיוון נכון, ולכן בחר לקדם את ברייש שהיא בעלת ותק של כ-20 שנה בחברה בתחום התפעול והאסטרטגיה. בטבע, לעומת זאת, קצת בדומה ל-HPQ, אחרי לא מעט מיזוגים ורכישות בחר הדירקטוריון מנכ"ל חיצוני, הצפוי להשיט את החברה בכיוון חדש.

בחינת הדוגמאות הללו מביאה אותנו למסקנה, שמגדר המנכ"ל לא מוסיף מידע רלוונטי בבחירה בין הזדמנויות ההשקעה בחברות הספציפיות. עם זאת אי אפשר לזלזל בממצאים שמרמזים שמדד עסקי נשים, לאורך זמן, עשוי להניב תשואה עודפת על מדדי היחס.

* הכותבת הינה סמנכ"לית פיתוח עסקי ב-IBI בית השקעות. מסמך זה הינו למטרות אינפורמטיביות בלבד - אין בו משום ייעוץ לסחור בניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הנזכרים בו, ואין בו משום תחליף לייעוץ פיננסי. IBI מחזיק וסוחר עבור לקוחותיו ועבור עצמו בנכסים הפיננסיים המסוקרים במסמך זה, כולם או חלקם. לגילוי נאות מלא על ני"ע המסוקרים נא לפנות לבית ההשקעות

יתרון נשי
 יתרון נשי