נתניהו: נממן חלק מחוק חינוך חינם על בסיס קיצוץ רוחבי

רה"מ הערב: "מימון התוכנית ייעשה מכל משרדי הממשלה" ■ התוכנית תובא לאישור ביום ראשון ■ מנגד, לא מדובר בקיצוץ בתקציב המשרדים, אלא בתקציבי ההוצאה שלהם - קרי, נדרש קיצוץ של 2 מיליארד ש' בביטחון כדי לממן את כל פרק החינוך

ראש הממשלה בנימין נתניהו רמז הערב (ג') כי יממן את פרק החינוך בהמלצות ועדת טרכטנברג על ידי קיצוץ רוחבי בתקציבי כל המשרדים. את הדברים אמר נתניהו בטקס השקת מרכזי מצויינות בבניניי האומה בירושלים, כאשר הוא צפוי להביא את פרטי התוכנית לאישור ביום ראשון.

הכוונה היא ליישם את חוק חינוך חינם החל מגיל 3 לעומת גיל 5 כיום. יישום חוק החינוך חינם יביא לחיסכון מיידי של 800 שקל לכל הורה לילד.

"בשבוע הבא אביא לאישור הממשלה את ההחלטה להחיל חינוך חינם מגיל 3 במדינת ישראל. משמעות ההחלטה היא חיסכון של כ-800 שקל בכל חודש לחינוך בגנים ציבוריים, סבסוד צהרונים לילדים בגילאי 3-9 לפי קריטריוניים סוציו-אקונומיים", אמר נתניהו.

עוד הוסיף ראש הממשלה כי "בשל הצורך להמשיך ולנהוג באחריות - לא נפרוץ את מסגרת התקציב. מדובר במשימה לאומית, ולכן מימון התוכנית ייעשה מכל משרדי הממשלה".

כדי שניתן יהיה ליישם את החלפת חוק החינוך חובה, תאשר הממשלה כבר בישיבתה הקרובה בנייה של יותר מ-2,000 גנים ציבוריים בכל רחבי הארץ. כיום יש מחסור חמור במבנים ציבוריים ויישום התוכנית של הממשלה מחייב בניה מיידית של מבנים ולכן עומדת הממשלה לקבל החלטה על האצה של ההקמה.

בנוסף, תחליט הממשלה על הקמה של מעונות יום לעוד 30 אלף ילדים וזאת במטרה להיענות למחסור החמור הקיים כיום שמביא לכך שהורים נאלצים לשלוח את ילדיהם למעונות פרטיים. תוכנית ראש הממשלה גם כוללת סבסוד של צהרונים לגילאי 3-9 וכן העמדת סבסוד רחב להורים המתקשים בתשלומים לבתי ספר. הכוונה היא לתשלומים שההורים מחוייבים מעבר כגון סל תרבות טיולים ספרים ועוד. לצורך מימון תוכנית צפוייה הממשלה להחליט על קיצוץ רוחבי של כל משרדי הממשלה בשיעור של 4 אחוזים.

כל אחוז בקיצוץ רוחבי מניב רק 180 מיליון שקל לקופת המדינה, שכן מרכיבי שכר והוצאות קבועות אינם ניתנים לקיצוץ. כלומר, אין קיצוץ בתקציב עצמו, אלא בתקציבי ההוצאה של המשרדים. לפיכך, קיצוץ רוחבי של 4 אחוזים יניב כ-700 מיליון שקל שיחד עם תקציב ההתאמות (תקציב רזרבה שהוקצה למקרי חירום במסגרת התקציב הדו-שנתי) מגיעים ל-2.3 מיליארד שקל - כמחצית בלבד מהסכום הנדרש למימון כל פרק החינוך של טרכטנברג (4 מיליארד שקל).

לכן, עדיין נדרשת הכרעה בנושא תקציב הביטחון. קרי, לצורך השמירה על מסגרת ההוצאה נדרשת הפחתה של 2 מיליארד שקל לפחות בתקציב הביטחון - הפחתה שמערכת הביטחון לא מוכנה להסכים לה.