ארה"ב: 200 אלף משרות חדשות בדצמבר; 8.5% אבטלה

(עדכון) - בשוק ציפו ליצירה של 150 אלף משרות ועלייה באבטלה ל-8.7% ■ גם במגזר הפרטי הפתעה: נוצרו 212 אלף משרות - לעומת צפי ל-170 אלף ■ כלכלנים בארה"ב: "נתונים חזקים"

הפתעה חיובית בשוק התעסוקה בארה"ב, לאחר דוח התעסוקה שפורסם היום (ו') בשעה 15:30 (שעוננו) והצביע על יצירה של 200 אלף משרות חדשות בשוק העבודה האמריקני. זאת, מעל הצפי ליצירה של 150 אלף משרות חדשות בלבד. בתוך כך, נפל גם שיעור האבטלה בארה"ב לרמה של 8.5% - לעומת צפי כי דווקא יעלה, לרמה של 8.7%.

הפתעות נוספות נרשמו בכל הגזרות, כאשר גם בסקטור הפרטי נוצרו כ-212 אלף משרות, לעומת צפי ל-170 אלף משרות בלבד.

בתוך כך, עודכנו גם נתוני התעסוקה לחודש נובמבר (שעודכנו מטה, לרמה של 100 אלף משרות חדשות בלבד) ונתוני התעסוקה לאוקטובר (שעודכנו מעלה, לרמה של 112 אלף משרות חדשות).

המשקיעים בעל העולם המתינו במתח לדוח התעסוקה האחרון לשנת 2011, שהצביע על נתונים חזקים מהצפוי - ומפיג, לפחות זמנית, את הדאגה שבאה מכיוון אירופה ומשבר החוב המתעצם בגוש. האופטימיות התחזקה לאור ה"מתאבן" לדוח הממשלתי שפורסם אתמול - סקר ה-ADP. הנתונים הראו עלייה של של 325 אלף משרות בדצמבר, לעומת צפי לעלייה של 176 אלף משרות בלבד - מדובר בנתונים החזקים שנרשמו בדוח זה מזה שנים. גם התביעות השבועיות לדמי אבטלה שפורסמו אתמול ירדו במפתיע לרמה של 372 אלף.

נציין עם זאת, כי להערכת כלכלנים נדרשת תוספת של 250-300 אלף משרות חדשות בכל חודש במשך השנים הבאות כדי להוריד את רמת האבטלה באופן משמעותי.

לדברי כלכלנים בארה"ב, השווקים בתקופה האחרונה מגלמים דוח תעסוקה חזק, כאשר שיפור בתעסוקה האמריקנית יעיד רבות על תהליך ההתאוששות של כלכלת ארה"ב כולה, שנשענת רבות על שוק העבודה. אם הצרכנים בארה"ב ייראו ששוק העבודה מתאושש, ששכרם עולה, ושהאבטלה יורדת, זה יעודד אותם להגביר או לכל הפחות להפסיק לעצור את הקניות שלהם, מה שיגדיל את הצריכה הפרטית בארה"ב שמהווה מנוע צמיחה מרכזי לכלכלה האמריקנית.

בנוסף, אם ייראה שחברות הגדולות מגדילות את מצבת כוח האדם שלהן ע"י העסקת עוד ועוד עובדים חדשים, זה יצביע על עלייה בייצור, ירמז על שיפור של התעשיה כולה ועשוי להוות בשורה טובה לשמיחה של הכלכלה האמריקנית המקרטעת.