מרקל: "מקווים לחתום על אמנה פיסקלית עד 1 במארס"

קנצלרית גרמניה ונשיא צרפת קיימו היום מסיבת עיתונאים משותפת, בה דיברו על המשך המאמצים לפתרון משבר החובות באירופה ■ "אנחנו רוצים שיוון תישאר בגוש האירו" ■ גרמניה הנפיקה היום אג"ח ל-6 חודשים בתשואה שלילית, שפירושה שהמשקיעים משלמים תמורת הזכות להלוות לה כספים

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת ניקולא סרקוזי קיימו בשעות הצהריים (ב') מסיבת עיתונאים לסיכום פגישה שקיימו קודם לכן בברלין. מרקל אמרה לכתבים שמנהיגי גוש האירו ידונו ב"הגדלת יעילות" קרן החילוץ האירופית, וכי שני המנהיגים ביקשו מן הבנק המרכזי האירופי לסייע במומחיות שלו למטרה זו.

למקרה שלמישהו היו ספיקות, חזרה מרקל על המנטרה של הצמד "מרקוזי" בשנה האחרונה: "אנחנו רוצים שיוון תישאר במרחב האירו". היא קראה לקידום הסדר החוב הוולונטרי (שכרוך ב"תספורת" לבעלי אג"ח יווניות מסוימות) במסגרת תוכנית החילוץ השנייה ליוון.

סרקוזי אמר כי האמנה הפיסקלית החדשה של גוש מרחב האירו תיחתם עד 1 במארס. מרקל אמרה: "נעים לדעת שהדיונים על האמנה הפיסקלית מתנהלים היטב, ויש סיכוי טוב לכך שנחתום על עסקת עצירת החובות וכל מה שכרוך בה כבר בינואר, ובמארס לכל המאוחר".

לעניין קרן החילוץ האירופית הוסיפה מרקל ש"מנגנון היציבות האירופי צריך להיות מסוגל להתערב בשוק האג"ח הראשוני במצבי חירום".

סרקוזי התחייב להציג בקרוב בצרפת את מס העסקאות הפיננסיות. בתשובה לשאלה הוא הדגיש שהוא ומרקל הסכימו בעיקרון למס כזה, ונראה נרגז מן הרמיזה שצרפת וגרמניה חלוקות בנושא זה.

בתשובה לשאלת כתב אם האיום על דירוג AAA של צרפת עדיין קיים, לדעתו, הצטחק סרקוזי ונראה משועשע אך גם מובך במקצת. מרקל לצידו התערבה ואמרה שלא צרפת ולא גרמניה יאבדו את דירוג טריפל A שלהן.

מרקל אמרה שהיא מעוניינת ששרי האוצר של האיחוד האירופי יגבשו תוכניות למס עסקאות פיננסיות בכל רחבי האיחוד. בכך ייפתח סכסוך פוטנציאלי נוסף בין בריטניה לבריסל. עמדת ממשלת בריטניה היא שמס עסקאות פיננסיות אפשרי רק אם הוא יהיה בינלאומי.

מחר עומדת הקנצלרית מרקל להיפגש עם כריסטין לגארד, ראש קרן המטבע הבינלאומית, כדי לדון במצב הדיונים עם יוון על תוכנית החילוץ השנייה שלה. מרקל הדגישה היום שמצבה של יוון מחייב פעולה מהירה, ואמרה שהיא וסרקוזי הסכימו שהדיונים על הנושים הפרטים של יוון על התספורות שלהם יצטרכו להיות מסוכמים "במהירות רבה".

תשואה שלילית להנפקה גרמנית

בתוך כך גרמניה הנפיקה היום באופן חסר תקדים אג"ח לשישה חודשים בתשואה שלילית, ופירוש הדבר הוא שהמשקיעים משלמים לגרמניה תמורת הזכות להחנות את כספם בבטחה יחסית באג"ח גרמניות, כלומר תמורת הזכות להלוות כספים לגרמניה.

ההנפקה בהיקף של 4 מיליארד אירו רשמה תשואה שלילית זעירה של 0.0122%, בסימן לכך שגרמניה נשארה מקלט מבטחים יחסי במשבר החובות האירופי. אבל יחס החיתום (הביקוש לעומת ההיצע) ירד ל-1.8 בהשוואה ל-3.8 בהנפקה הדומה הקודמת לפני חודש.

החוב הגרמני לטווח קצר - לשלושה ושישה וחדשים ולשנה אחת - נסחר בתשואות שליליות בשוק המשני זה כמה שבועות. זמן קצר אחרי חג המולד, תשואת האג"ח לשישה חודשים נגעה בשפל שיא של מינוס 0.3%.

המשקיעים נוהרים לחוב הגרמני כאשר משבר החובות הריבוניים לשנתיים נמשך, והם שיגרו את עלות גיוס ההון הגרמנית לשפל שלא נראה כמותו, בניגוד לשוקי האג"ח של איטליה וספרד, שבהן עלויות הגיוס הן כעת בשיא שלא היה כמוהו מאז שנות ה-90.