מחקר: 3% מהמשתמשים ברשתות הסלולר אחראים ל-70% מהתעבורה

מחקר של חברת המחקר האנגלית Arieso שואל עד מתי ימשיך הרוב הדומם לסבסד את הגולשים הכבדים, האם הצרכנים מעדיפים מהירות או חווית גלישה ■ איך כל זה קשור לרשת המשודרגת של סלקום?

1. חברת המחקר האנגלית Arieso הציגה השבוע נתונים מפתיעים בנוגע לתדרי הרדיו שמשמשים את חברות הסלולר לשיחות ולגלישה באינטרנט. החברה ניתחה את דפוס השימוש של 1.1 מיליון משתמשים בטלפונים סלולריים, במשך 24 שעות, בחודש נובמבר האחרון.

הנתון המרעיש ביותר שהתגלה בבדיקה מצביע על כך שאחוז אחד בלבד מהמשתמשים צרכו 50% מהתנועה ברשתות הסלולר. כאשר בוחנים את 10% המשתמשים הכבדים ביותר מגלים שהם צרכו 90% מהתנועה ברשת. הנתונים שחשף המחקר עוררו תהודה כלל עולמית ואוזכרו בהרחבה בניו יורק טיימס.

הפער בין משתמשים כבדים לבין צרכנים רגילים נמצא במגמה עקבית של התרחבות. נתונים שנאספו בשנת 2009 הצביעו על-כך ש-3% מהמשתמשים צרכו 40% מהתעבורה ברשתות הסלולריות. בשנה החולפת אותם 3% כבר צורכים 70% מהתנועה.

איזו מדיניות צריכות לאמץ חברות הסלולר בעתיד? בעולם מתנהלים דיונים סביב הנושא הכאוב הזה, שבישראל זוכה רוב הזמן להתעלמות. הנתונים האחרונים מוכיחים שהלקוחות שמשתמשים באינטרנט בהיקפים זניחים יחסית, מסבסדים את הלקוחות הכבדים. מדובר בפערים משמעותיים ואפשר להניח שבשלב מסוים הם יבואו לידי ביטוי גם במדיניות התמחור של המפעילים.

מיכאל פלאנגאן, סמנכ"ל הטכנולוגיות ב-Arieso, אמר שהמחקר לא הציג נתונים מדויקים יותר לגבי פרופיל השימוש אצל המשתמשים הכבדים. עם זאת, הקבוצה הזו מורכבת מאנשי עסקים שצרכו אינטרנט סלולרי על גבי רשתות דור שלישי ומיחידים שצרכו וידאו במסגרת חבילות ללא הגבלה. בכל אופן, בשורה התחתונה מדובר בעומס אדיר על הרשתות.

הביצועים הטובים ביותר

מה עוד אפשר ללמוד על המשתמשים הכבדים? 64% מהם מתחברים לרשת באמצעות מחשבים ניידים, שליש עשו זאת באמצעות הסמארטפונים שלהם ו-3% באמצעות האייפד.

כדי להבין את השלכות התופעה הזו ראוי להזכיר שבעולם יש 6.1 מיליארד טלפונים סלולריים, ש-13.2% מתוכם הם סמארטפונים. כאשר בוחנים מדינות מערביות כמו ארה"ב, גרמניה ובריטניה, היקף הסמארטפונים מכלל הטלפונים עומד על כשליש.

בדיקה נוספת של הנתונים מוכיחה שהמפעילים הסלולריים מתמודדים עם ביקוש גדול, מצד קבוצות קטנות יחסית, שמאלץ אותם להשקיע סכומי גדולים בתשתיות. בניגוד לעמדה המסורתית של חברות הסלולר בישראל, שלפיה הצרכן מעדיף חוויה על פני מהירות, המציאות דווקא הפוכה. הצרכנים הכבדים, שנחשבים למובילי דעת קהל, בוחרים דווקא את המפעיל הסלולרי שמבטיח להם את הביצועים הטובים ביותר.

הגישה הזו מסבירה מדוע פלאפון מתייחסת למהירות הגלישה ברשת כאל מקדם מכירות. החברה מאמינה שהביצועים העודפים שלה, שעליהם היא שמה דגש, יסחפו אליה צרכנים שמחפשים חוויית גלישה משופרת. במקרה הזה לא מדובר ב"סתם" גלישה, אלא בצפייה בתכני וידאו.

סלקום לא מתכוונת להישאר מאחור בקרב הזה. עושה רושם שהמנכ"ל החדש, ניר שטרן, החליט להתחרות בפלאפון בזירת המהירות. אמש הכריזה סלקום על-כך שאריקסון תשדרג את הרשת שלה. המהלך השיווקי שיתלווה לשדרוג, אמור לשנות את הדימוי של סלקום, כחברה שמבחינתה מהירות הגלישה לא משפיעה על בחירת הלקוחות.

שטרן יודע כנראה דבר אחד או שניים על פלאפון, כיוון היה שותף לאסטרטגיה שבה היא נוקטת. הוא יודע גם שיותר ויותר צרכנים יבחנו את מהירות הגלישה ואת נושא הביצועים, כשיחליטו לאיזו רשת להצטרף.

2. על-פי כל הסימנים, יש אור בקצה המנהרה. ככל הנראה, ובכוונה נאמר זאת בזהירות, בקרוב תוגש למנכ"ל משרד התקשורת, עדן בר טל, טיוטה ראשונה להסדרת פתיחת שוק ציוד הקצה בישראל לתחרות חופשית.

מקורות במשרד מאשרים שהטיוטה כמעט מוכנה והיא צפויה להיות מוגשת למנכ"ל בשבוע-שבועיים הקרובים. אמנם מדובר בטיוטה, אבל מכיוון שהמצב בתחום ציוד הקצה כל כך חמור, הרי שבאין ציפור שיר גם טיוטה היא זמיר.

תזכורת: לפני למעלה משנה העביר משרד התקשורת תקנות שמבטלות את המדיניות לפיה כל מכשיר סלולרי מחויב באישור סוג ממפעיל סלולרי קיים. המדיניות הישנה הזו תקעה את השוק הסלולרי והפכה את החברות הסלולריות לחברות שמוכרות קודם כל טלפונים סלולריים ורק אחר כך זמן אוויר, בניגוד למקובל בעולם.

אחרי שהתיקון עבר בוועדת הכלכלה, נדרש המשרד לנסח את הכללים משפטית ולממש את החוק הלכה למעשה. את זה מנסים לעשות עכשיו שר התקשורת משה כחלון והמנכ"ל בר טל. מכיוון שעברה שנה ויותר ראוי להיזהר ביחס להבטחות שמפזר המשרד. עם זאת, מקורות יודעי דבר מדברים במהפכה שתאפשר לייבא לישראל כל מכשיר סלולרי שעומד בתנאים בינלאומיים מקובלים בעולם, מבלי שהיבואן יצטרך להציג אישורים לפני היבוא.

המדיניות החדשה תהיה הפוכה, כך שהפיקוח יבוצע לאחר מעשה. המכשירים יגיעו לארץ ורק אז משרד התקשורת יבדוק האם עומדים בתקנים שקבע. אם העוול אכן יתוקן, אפשר לצפות להישג משמעותי בשוק הסלולרי, שכולם ירוויחו ממנו.

גולשים בלי הפסקה
 גולשים בלי הפסקה