בנק ישראל הקים צוותי עבודה לקראת אימוץ תקני באזל 3

הכללים נועדו לשפר את יכולת המגזר הבנקאי לספוג זעזועים, הנגרמים מלחצים פיננסיים

בנק ישראל החל בהערכות לאימוץ באזל 3. בפיקוח על הבנקים הוקמו שני צוותי עבודה. הראשון, הוא צוות דרישות ההון, שימליץ על אופן אימוץ דרישות באזל 3 בדבר הגדרת מכשירי ההון ובסיס ההון.

השני, צוות סיכון שוק ונגזרים. צוות זה ימליץ, בשלב ראשון, על אופן אימוץ התיקון להקצאת הון בגין סיכוני שוק (ריבית, שער חליפין, אופציות ומניות), כלומר בגין הפסדים פוטנציאליים שעלולים להיווצר משערוך לשווי השוק, ובשלב השני, יגבש המלצות לאימוץ דרישות באזל 3 לגבי הקצאת הון בגין מכשירים נגזרים.

כחלק מההערכות לאימוץ באזל 3, ידרוש בנק ישראל מהבנקים לערוך ב-2012 סקר הערכה כמותית, QIS (Quantitative Impact Study). מדובר בסקר שבודק מה יקרה להלימות ההון של הבנק, אילו אומצו כיום כללי באזל 3. ההערכות המוקדמות הן, כי במסגרת באזל 3 תרד הלימות ההון בבנקים בשיעור של 0.4%-1%.

לקח מ-2008

כללי באזל 3, נועדו לשפר את יכולת המגזר הבנקאי לספוג זעזועים הנגרמים ממצבים של לחצים פיננסיים או כלכליים, ובכך להקטין את הסיכון לזליגת המשבר מהמגזר הפיננסי לכלכלה הריאלית. זאת, כלקח ממשבר 2008, שבמהלכו נאלצו ממשלות בעולם להזרים הון למערכת הבנקאית - ואף להלאים בנקים.

ההמלצות הידועות ביותר של באזל 3, עוסקות בשיפור האיכות, העקביות והשקיפות של בסיס ההון, כלומר חיזוק הון הליבה של הבנקים. כך למשל, צפוי המפקח על הבנקים, דודו זקן, לפרסם בשבועות הקרובים את דרישות הון הליבה החדשות מהמערכת הבנקאית, ואת לוח הזמנים לעמידה בהן. זקן צפוי להגדיר יעד הלימות הון הליבה של 11% (במונחי באזל 2), שאליו יצטרכו הבנקים להגיע עד 2016.

מעבר להון, עוסק באזל 3 בשורה של נושאים שנועדו לשפר את ניהול הסיכונים והממשל התאגידי במערכת הבנקאית, ולחזק בה את הגילוי והשקיפות. בין היתר, מדובר בקביעת תקנים לניהול ביטחונות שמעמידים לווים, קביעת תקן נזילות ויחס כיסוי נזילות, קביעת יחס מימון יציב נטו (קיום סכום מינימלי של מקורות מימון יציבים ביחס לפרופיל הנזילות של הנכסים), ודרישות הון לחשיפות הנובעות מאיגוח. תקנות באזל 3 ייכנסו ליישום בעולם בהדרגה, החל ב-2015, ויקבלו תוקף מחייב ב-2018.