הסוף לכבלים? טכנולוגיות אלחוטיות ישלטו באלקטרוניקה

אחרי עשור של הבטחות נראה שאנחנו בדרך הנכונה להיפטר מחוטי החשמל: ב-2012 הטכנולוגיות האלחוטיות להעברת נתונים מבשילות סוף סוף לכדי מוצרי צריכה ריאליים ושימושיים

ההיסטוריה של שוק מוצרי הצריכה האלקטרוניים מלאה בסיסמאות גדולות עם הבטחות ללא כיסוי: "משרד ללא נייר" (תזכירו לנו לתייק את זה בשלושה עותקים); "מוצרים מחומרים ממוחזרים" (הדבר היחיד שממוחזר זו ההבטחה); "חיסכון דרמטי בחשמל" (בתנאי שמחליפים סוללה כל שלוש שעות), וכך הלאה.

אחת ההבטחות היותר מוכרות וממוחזרות היא ניתוק מהכבלים: כבר יותר מעשור מבטיחים לנו היצרנים ש"השנה, אוטוטו, יחליפו טכנולוגיות אלחוטיות את הצורך בחיבור כבלים בין מכשירי האלקטרוניקה השונים". אבל בסוף השנה אנחנו מציצים מאחורי המחשב או מסך הטלוויזיה הביתי ומגלים שם את הסבך המוכר של כבלים וחיבורים.

ב-2012 הטכנולוגיות האלחוטיות להעברת נתונים מבשילות סוף סוף לכדי מוצרי צריכה ריאליים ושימושיים. הבעיה היא, שלא רק טכנולוגיה אחת מבשילה, אלא ערמה שלמה של טכנולוגיות מתחרות ולא תואמות יצאו השנה לשוק כמעט בו זמנית, והצרכן הוא זה שיצטרך להבין אותן ולבחור ביניהן.

לטובת המתלבטים לעתיד, מצ"ב מורה נבוכים לכמה מחידושי הטכנולוגיה האלחוטית, שמוצגים השבוע בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

בלוטות' 4.0: מכשירי אבטחה אישיים

בימים אלה מוצגים בתערוכה שלל מוצרי צריכה חדשים, שעושים שימוש בתקן החדש של תקשורת הבלוטות', זו שמוכרת לרבים מהדיבוריות שלהם. היתרון הגדול של התקן החדש על פני קודמיו הוא צריכת חשמל מזערית, שמאפשרת להאריך משמעותית את הפעולה הרצופה של המכשירים הניידים. חברת ZOMM, למשל, מציגה בתערוכה לחצן מצוקה אישי בתקן בלוטות' 4, שגודלו כגודל כרטיס אשראי. לחיצה על הלחצן מחברת את המשתמש אלחוטית לטלפון שלו, גם אם הוא נמצא בקצה השני של הבית, וממשם למוקד מאויש, לשירותי חירום או לכל מספר שנקבע מראש. במקרה של חיבור לטלפון חכם, ניתן לשדר גם מיקומו המדויק של בעל המכשיר, שמסתמך על רכיב ה-GPS המובנה בו.

היתרון: צריכת חשמל נמוכה מאפשר ללחצן המצוקה לפעול שבועות ארוכים בין טעינות - מה שמתאים במיוחד למבוגרים.

החיסרון: בינתיים רק קומץ מכשירי טלפון חדשים וסופר-מתקדמים מצוידים בתקן הבלוטות' החדש.

תקן WHDI: נפטרים מכבלי ה-HDMI

גם לתעשיית ההיי-טק הישראלית יש תרומה לשוק המתפתח של תחליפי כבלים. במקרה זה מדובר בתקן תקשורת שפותח כדי להעביר בין חדרי הבית אלחוטית קול ווידיאו באיכות גבוהה, עד HD מלא. הטכנולוגיה נתמכת על-ידי חברות ענק ומבשילה כיום למוצרי מדף זמינים.

חברת IOGEAR, למשל, מציגה בתערוכה משדר/מקלט, שמתחבר לכל מכשיר אודיו/וידיאו מודרני עם חיבור HDMI, דוגמת בלו-ריי, מחשב, דיסק קשיח, סמארטפון וכדומה, ומסוגל לשדר את התוכן שרץ בו - סרטי וידיאו, תמונות וכו' - לכל מסך ברחבי הבית ובאיכות מקור, ללא צורך בכבלים.

החברה גם הציגה מצלמת אלחוטית, שפועלת באותה טכנולוגיה ומשדרת תמונה מוצפנת ולא דחוסה באיכות HD למקלט.

היתרון: מקלט/משדר זעיר בטכנולוגיה החדשה יכול לחסוך עשרות כבלים בבית אחד.

החיסרון: מוצרים ראשונים יצאו לשוק כבר לפני שנה וחצי, אבל בינתיים לא זכו להצלחה היסטרית. השנה ייתכן שיהיו נגישים יותר.

תקשורת UWB: הטלפון כמרכז הבית

תקן התקשורת uwb (ראשי תיבות של ultra wide band) מתבשל כבר כמה שנים וזוכה לתמיכה מכמה יצרנים מרכזיים בענף, אולם עד כה קליטתו הייתה נמוכה. יעודו העיקרי הוא יצירת תקשורת אלחוטית רחבת פס בין מוצרים שונים שנמצאים במרחק של כמה סנטימטרים עד מטרים בודדים - ולהוות תחליף לכבלי נתונים מקובלים כמו USB, HDMI וכו'.

חברת ALEREON מציגה בתערוכה פתרון שמאפשר להפוך בקלות את הסמארטפון למכשיר התקשורת/מידע/בידור העיקרי בבית. באמצעות חיבור UWB אלחוטי ניתן לראות את תוכן מסך הטלפון על מסך מחשב גדול וברור ולהפעיל את התפריטים באמצעות עכבר, מגע או מקלדת אלחוטיים. לטענת המפתחים, צריכת החשמל הנמוכה של הטכנולוגיה ואיכותה הגבוהה מאפשרתצפייה של יום שלם בתכני וידאו באיכות גבוהה שמשודרים מהטלפון למוניטור.

היתרון: צריכת חשמל נמוכה, קצב שידור גבוה; החיבור והניתוק פשוטים מאד: נכנסים לחדר כדי להתחבר ויוצאים כדי להתנתק

החיסרון: מכשיר הקצה, כמו המוניטור או תחנת העגינה, צריך להיות מצויד ברכיב UWB.

הייטק, סלולר, כבלים / צלם: .vilax/Shutterstock.com א.ס.א.פ קראייטיב
 הייטק, סלולר, כבלים / צלם: .vilax/Shutterstock.com א.ס.א.פ קראייטיב