כלכלת אוסטריה - הנעל הבאה שתיפול באירופה?

כיצד מתמודדת אוסטריה עם משבר החוב האירופי, והאם תצליח לעמוד ביעדיה הכלכליים

המנהיגות הפוליטית באירופה עומדת במוקד הביקורת העולמית על הטיפול במשבר החוב ביבשת. קונצנזוס המבקרים גורס, כי מנהיגי המדינות בגוש האירו לא עושים די על מנת לחלץ את כלכלת היבשת מהבוץ. ריבוי הגורמים והאינטרסים המעורבים מקשה על קבלת ההחלטות, ומביא לכך שכל התקדמות שנרשמת בדרך לפתרון, נתפסת בבחינת "מעט מדי, מאוחר מדי".

מודל מוקטן לחולשת המנהיגות האירופית ניתן לראות ברפובליקה הפדרלית של אוסטריה. האחרונה מדורגת אמנם 11 בעולם במונחי תמ"ג לנפש, עם יותר מ-40 אלף דולר; אולם בדומה לנעשה בגוש האירו, גם ההתנהלות הפוליטית הפנימית במדינה מעיבה, ויש שיגידו אף מעכבת את התקדמותה הכלכלית.

מאבקים בין-קואליציוניים בפרלמנט האוסטרי מונעים את התנעתן של רפורמות כלכליות הנחוצות להתמודדות עם המשבר הנוכחי, אשר מאיים כיום על עתידה של היבשת כולה. בין הנושאים מעוררי המחלוקת המרכזיים ניתן למנות את התוכנית להעלאת גיל הפרישה הממוצע, העומד כיום על 59 לגברים, החלת מס עושר לצמצום הפערים החברתיים במשק, וגביית שכר לימוד אקדמי (המסובסדים כיום במלואם על-ידי המדינה).

מעבר לוויכוח סביב כל נושא כלכלי, היעד המשותף של כל הנושאים הללו הוא צמצום הגירעון הממשלתי. הלה זינק בעקבות המשבר לרמה של קרוב ל-5% מהתוצר, לאחר שבשנים הקודמות הצליחה אוסטריה לצמצמו להיקף של פחות מאחוז אחד של תוצר. זאת ועוד: יעד הקטנת הגירעון קיבל ביטוי מספרי, כאשר אוסטריה החליטה שהחל מ-2017, יוגבל הגירעון למקסימום 0.35% מהתוצר - יעד שאפתני מאוד, במיוחד לאור הקשיים הצפויים ביבשת.

למרות כל זאת, אוסטריה עדיין נחשבת לכלכלה מוצלחת על בסיס פרמטרים רבים. הודות לרמה טכנולוגית מרשימה של כוח העבודה במדינה, ודרגת תחרותיות גבוהה של חברות היצוא האוסטריות, הצליחה המדינה לשמור על רמות שכר ממוצעות גבוהות ושיעור אבטלה מבני של 4.1% - הנמוך ביותר בין מדינות האיחוד. עם זאת, את עיקר הצלחתה של אוסטריה בצליחת המשבר עד כה ניתן לייחס לשותפת הסחר הראשית והטבעית שלה - גרמניה, אשר קולטת כ-30% מהיקף היצוא האוסטרי.

אוסטריה נתונים בולטים
 אוסטריה נתונים בולטים

דירוג מושלם

אוסטריה היא אחת משש המדינות היחידות בגוש האירו, ששמרו עד כה על דירוג אשראי AAA. הדירוג המושלם של אוסטריה ומדינות אחרות בגוש, דוגמת גרמניה וצרפת, הוא קריטי כיום, מכיוון שהוא זה שמאפשר את העמדת הכספים לטובת קרן הסיוע האירופית. בהקשר זה, חשוב להזכיר כי באחרונה הכניסו סוכנויות הדירוג את אוסטריה לרשימת המעקב עם אופק שלילי.

את חששות המשקיעים מפני הידרדרות במצבה הפיננסי של אוסטריה והמערכת הבנקאית במדינה, ניתן לראות בעליית התשואות באג"ח הממשלתיות. בחודשים האחרונים התרחב המרווח בינן לבין מקבילותיהן הגרמניות ליותר מ-1.7%. עם זאת, תשואות האג"ח ל-10 שנים, אשר עומדות כיום על 3.6%, עדיין רחוקות מאלו של מדינות הגוש שנקלעו למצוקה כמו איטליה, פורטוגל ואירלנד.

בורסת וינה נוסדה בשנת 1771, ונחשבת לאחת מזירות המסחר בניירות ערך הוותיקות ביותר בעולם. הבורסה האוסטרית פועלת רבות על מנת למשוך משקיעים זרים, ולראייה, למעלה משני שלישים מהיקף המסחר בה מתבצע על-ידי גופים ומשקיעים מחוץ למדינה. מדד המניות המרכזי - ATX, כולל את 20 החברות הגדולות ביותר בבורסה האוסטרית מבחינת שווי שוק. ניתן להיחשף לשוק האוסטרי באמצעות קרן הסל EWO של iShares (תאגיד הנפט והגז OMV מהווה כ-13% מהמדד).

הסנטימנט השלילי באירופה לא הותיר את המשקיעים באוסטריה אדישים, וב-12 החודשים האחרונים צנח המדד בכ-34% - שיעור חד בהשוואה לממוצע ביבשת. עם זאת, מכפיל הרווח במדד עומד כיום על 14 - רמה נמוכה יחסית מבחינה היסטורית.

לסיכום, אוסטריה מהווה מעין מיקרוקוסמוס של החברה האירופית המודרנית. תושביה נהנים מרמת חיים גבוהה, פורשים לגמלאות מוקדם יחסית, ומקווים להמשיך לשמור על אותו סטטוס קוו. השאלה היא, האם המודל הזה יוכל להמשיך לעבוד גם בעתיד.

* הכותבים הם מנהל מחלקת מחקר ליועצים ואנליסט מדדים בפסגות בית השקעות. פסגות עשויה להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים שונים לרבות אלו שהוזכרו בכתבה. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא וכן אינו מהווה הצעה לרכישת ניירות ערך. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות לעיל לתוצאות בפועל. פסגות אינה מתחייבת כי שימוש במידע עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש. פסגות בית השקעות עוסקת בשיווק השקעות ולא בייעוץ