אקירוב: "אנחנו מחסלים את המשק, נלך למיתון וחבל"

אלפרד אקירוב, יו"ר קבוצת אלרוב, מותח ביקורת על ה"תספורות": "תביא כל שקל שיש לך מהבית, אל תיקח כסף מהציבור" ■ על יחימוביץ': "לא מוכן להיות חבר של אנשים שלא מבינים על מה הם מדברים"

אלפרד אקירוב, יו"ר קבוצת אלרוב, מותח היום (ו') ביקורת חריפה כנגד תופעת ה"תספורות" בקרב הטייקונים בישראל. את הדברים אמר במסגרת שישי כלכלי בקתדרה במוזיאון ארץ ישראל.

"אני לא חושב שאנשי עסקים שלקחו כסף לא צריכים להחזיר", אמר אקירוב. "לדעתי הם צריכים להחזיר, הם צריכים להגיש מאזנים בשקיפות מלאה - כל מה שיש להם. אפילו למנות רו"ח מהציבור לבדוק, ולשלם עד הגרוש האחרון. מותר לעשות פריסה, אבל לא לעשות תספורת. אין לך היום? אז לממש, לשלם בהמשך. להביא כל שקל שיש לך מהבית. אם אתה לא רוצה להביא מהבית - תעבוד עם הבנקים. אל תיקח כסף מהציבור. כל מה שיש לך - תחזיר לציבור. אין דרך אחרת".

"לא רוצה לקרוא בשמות. כולם אשמים, לא רק תשובה אשם, מי שנתן לו את הכסף אשם, גם המדינה אשמה שהקימה את ועדת בכר והעבירה את הכל לידיים פרטיות ורצו להרויח כסף. אני רוצה לעשות עסקים בחו"ל - אני בודק את זה תוך חמש שנים. לא לוקח כל הכסף ומשקיע במקום אחד. אין חברה שיכולה ביום אחד להשקיע ברוסיה, בלאס וגאס, בניו יורק, במיאמי, בפולניה, ברומניה - ולהיות יותר חכמים מכולם. אני יודע לעבוד בתל אביב ובירושלים, בחיפה אני לא יודע לעבוד".

"אנחנו מחסלים את המשק, נלך למיתון וחבל"

בנושא המס אמר אקירוב כי "היום אנחנו גם כן שפני נסיון במדינה בכל נושא המיסוי. במקום ליצור יותר משלמי מסים, מעלים את המס והורגים את העסקים. עסקים חדשים לא יבואו למדינה. צריכים להביא יותר עסקים למדינה, יותר חברות שיקימו עסקים במדינה. אתן לכם דוגמא: בכל העולם, בכל עשור גדלה התיירות פי שניים. יש לנו מדינה שיכולה להציע לתייר יותר מכל מדינה אחרת. יש את ירושלים, יש לנו קיץ בחורף בתל אביב. איפה יש דבר כזה? מה עושים? אין תשתיות, לא מוציאים קרקעות למלונות. למה? כי הון ושלטון. ראש עיריית פריז יכול להיפגש איתי, אבל פה אני לא יכול להיפגש עם אף ראש עיר יותר. ככה לא מייצרים צמיחה. אנחנו מחסלים את המשק, נלך למיתון וחבל. אפשר להביא הרבה את יהדות העולם להשקיע פה, עסקים רב לאומיים. שוויץ עושה את זה. למה לא נחקה מודל מצליח? למה הכל אנחנו יודעים יותר טוב? תבדקו מודלים מצליחים בעולם ותחקו אותם. הרי אנשי עסקים הם מוצר מאד מבוקש - מחזרים בעולם לבוא להשקיע שם".

"אנחנו כל הזמן עושים ניסיונות: מעלים מסים, מורידים מיסים. ביבי כשהיה שר האוצר היה האיש עם החזון הכי גדול לפתח המשק מבחינת מיסוי. היום יש פופוליזם. שלי יחימוביץ' אומרת משהו, אז הוא מנסה להתחרות בה. גם הוא פופוליסט. מאד מצטער, ככה לא מנהלים משק לטווחים ארוכים".

גם מיו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', לא חסך אקירוב ביקורת. "שלי יחימוביץ - מה היא מבינה? פופוליסטית. היא לא צריכה אנשי עסקים בארץ. שכולם ייצאו מהארץ. אני לא עושה הנחות, אני לא מפחד, אני גם חבר של כולם, גם של ביבי. יש אנשים שאני לא רוצה להיות חבר שלהם. אני מוכן להיות חבר של אנשים שמבינים מה שהם מדברים. לא מוכן להיות חבר של אנשים שאפילו לא מבינים על מה הם מדברים. אולי בדברים מסוימים היא כן מבינה, אבל היא לא מבינה בכלכלה. היא לא צריכה אף אחד בארץ. היא תעשה לבד. חושבים שהיא יודעת מאיפה לקחת את הכסף. היא לא יודעת".