"אנשי המוסד בארה"ב: עכשיו לא הזמן להיות מדען איראני"

אנליסט במכון וושינגטון: טכניקת הפצצות המגנטיות "אופיינית למוסד" ■ ח"כ דורון אביטל, לשעבר מפקד סיירת מטכ"ל, ל"ניוזוויק": "אם האיראנים חושבים שישראל נמצאת מאחורי החיסולים, הם ינקטו פעולה"

בשולי 'הדיאלוג האסטרטגי', המפגש החצי-שנתי בין נציגי ישראל וארה"ב לתיאום ביטחוני, שהתקיים בדצמבר בוושינגטון, התרברבו אנשי המוסד, בשקט ובאופן מרומז, על שרשרת החיסולים של מדענים באיראן. "הם השמיעו הצהרות כגון 'עכשיו לא הזמן הטוב ביותר לעבוד על תכנון טילים באיראן'", סיפר איש מודיעין אמריקני שהשתף באותו מפגש.

הדברים מתפרסמים היום (ו') ב"דיילי ביסט", האתר המקוון של "ניוזוויק". הכתב, איליי לייק, מציין שהתבטאויות סוכני המוסד התייחסו לפיצוצים באתר לניסויי טילים, ליד טהראן, ב-12 בנובמבר. באותן התפוצצויות נהרג גנרל חסאן מוקאדם, שעמד בראש תכנית הטילים האיראנית.

הדרך שבה התבטאו סוכני המוסד - באופן בלתי פורמלי ובשולי שיחות רשמיות בין שתי המדינות - מצביעה על כך שישראל מנסה ליצור רושם שהיא אחראית לחיסולים ולחבלות באיראן, בלי ליטול אחריות פורמלית למעשים אלה, אומר האתר.

המאמר מציין שבישראל משתמשים בלשון נקיה לתיאור פעולות חשאיות כאלה. כך, למשל, אמר הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, ש"דברים קורים באופן בלתי טבעי", בהתבטאות בכנסת ביום ג'. הוא הבטיח שיתרחשו עוד מעשים בלתי טבעיים כאלה ב-2012.

בסך הכל, נהרגו חמישה מהנדסים או מדענים איראניים באופן "לא טבעי" מאז 2007. האחרון, מוסטפה אחמדי רושאן, שהיה אחראי רכש במתקן להעשרת אוראניום בנטאנז, נהרג השבוע בהתפוצצות פצצה מגנטית שהוצמדה לדלת מכוניתו ע"י צמד אופנוענים בטהראן. מדען נוסף, פרידון עבאסי, שרד נסיון התנקשות בחייו ומכהן עתה כראש הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן.

וויליאם טובי, לשעבר סגן מנהל במינהל הלאומי לביטחון גרעיני בוושינגטון, אמר ל"דיילי ביסט" כי חמש מתוך שש ההתקפות בוצעו באמצעות פצצות מגנטיות שהוצמדו לדלת הרכב של המטרה. טובי לא ציין איזו מדינה אחראית למעשים, לדעתו, אך פטריק קלוסון, הממונה על המחקר במכון וושינגטון למדיניות מזרח-תיכונית, אמר לאתר, כי הסימנים מצביעים על ישראל.

"הטכנולוגיה המתוחכמת הזו אינה אופיינית למתנגדים המזויינים למשטר או לממשלת איראן; היא אופיינית למוסד", אמר קלוסון. "לא שמעתי על מקרים שבהם אמריקנים או אירופים חיסלו אנשים בדרך כזו. כמובן, האמריקנים מחסלים אויבים באמצעות מל"טים, אך בחיסולים כגון זה שאירע עתה באיראן, באמצעות סוכנים בשטח, החשוד הטבעי הוא המוסד". (כמה אנליסטים אמרו השבוע שאין להוציא מכלל אפשרות שכמה מדענים חוסלו ע"י השלטונות באיראן בגלל סיבות פוליטיות פנימיות).

איש מוסד לשעבר שחי עתה בקנדה ושמזדהה בשם הבדוי "מייקל רוס" אמר לאתר, שההתקפות באיראן מאופיינות בכל סימני ההיכר של מבצע ישראלי. "מבחינת המוסד, זו אינה טקטיקה חדשה; הטקטיקה הזו היתה יעילה ביותר בקמפיין נגד תכנית הטילים של מצרים בשנות ה-60", אמר הסוכן לשעבר. "באותה תקופה המדענים שהיו מעורבים בפרוייקט חוסלו ולתכנית נגרם נזק עצום".

במאמר אחר ב"דיילי ביסט" רואיין ח"כ דורון אביטל (קדימה), לשעבר מפקד סיירת מטכ"ל. המחבר, דן אפרון, מציין שייתכן שחיסולו של רושאן נושא את טביעות האצבעות של סיירת מטכ"ל. אביטל אומר שאין לו מידע ספציפי על חיסול רושאן, אך הוא מצהיר בוודאות שלישראל יש יכולת להוציא אל הפועל מבצע כזה למרות המרחק, יותר מ-1500 ק"מ מתל-אביב.

"שום דבר לא רחוק מדי", אמר אביטל. "מדובר יותר בבעיה שלא יזהו אותך. זה מסובך אך אפשרי".

הוא ציין שמבצעים מחוץ לישראל מוצאים אל הפועל בשת"פ בין גורמים מודיעיניים אזרחיים, בדרך כלל מהמוסד, ואנשי קומנדו של צה"ל. החיילים מתאמנים במשך חודשים לפני משימה, במודלים בגודל טבעי של המטרה. "לפעמים יש כוחות שמתכוננים לכמה אופציות, ואז צצה הזדמנות מהר יותר מהמצופה", אמר אביטל.

הוא הוסיף ש"בכל מבצע מעבר לקווי האויב, ניתן לקבל סיוע מאנשים בשטח, אנשים שחיים באזור. זה תמיד כך". (היו כמה שמועות ברשת, שישראל משתפת פעולה עם קבוצת האופוזיציה האיראנית מוג'אהידין א- חאלק).

בתשובה לשאלה האם ישראל צריכה להתכונן לפעולות גמול של איראן נגד בכירים ישראליים אמר אביטל: "הייתי מתייחס לאיראנים ברצינות רבה מאוד. אם הם יחשבו שישראל נמצאת מאחורי החיסולים, הם יינקטו פעולה".