S&P הגיבה על הורדת דירוג האשראי: "הסיכונים גוברים"

בסוכנות דירוג האשראי תקפו את התנהלות מנהיגי אירופה בטיפול במשבר ■ מנגד, הם שיבחו את התנהלותו של הבנק המרכזי במשבר

יום לאחר ההודעה שלה על הורדת דירוג האשראי של 9 מדינות בגוש האירו, כינסה היום סוכנות דירוג האשראי S&P מסיבת עיתונאים בה הציגה את הנימוקים שלה להחלטה להוריד את דירוג האשראי למדינות כמו צרפת, איטליה וספרד. בסוכנות משבחים את תפקודו של הבנק המרכזי האירופי בטיפול במשבר, אולם מפנה אצבע מאשימה לעבר המנהגים של אירופה, ולחוסר היכולת שלהם להציג תוכנית אמיתית לטיפול במשבר.

מוריס קריימר, מנהל אזור אירופה ב-S&P טען שהאיחוד הפיסקאלי שמנהיגי אירופה אישרו במהלך פסגת המנהיגים שהתקיימה בחודש שעבר, "לא נותן מענה מלא לבעיות של אירופה". קריימר טוען שהאיחוד הזה הוא לא "פריצת דרך" בפתרון המשבר, כפי שתיארה אותו קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל במהלך הפסגה.

ב-S&P אומרים שהסיכונים הניצבים מול היבשת הולכים וגוברים. "הסיכונים בגוש האירו עדיין מצביעים על מגמה שלילית" אמרו בסוכנות. בתחזית שלהם לשנתיים הקרובות נאמר שהורדות נוספות של דירוג האשראי בגוש האירו הינה אפשרות ריאלית ביותר.

בעוד שמנהיגי אירופה "מקבלים על הראש" מ-S&P על ההתנהלות שלהם, הבנק המרכזי האירופי בהנהלתו של מריו דרגי מקבל ציון לשבח. בעוד שהמנהיגים עסוקים "בהתגוששיות חסרות טעם" בינם לבין עצמם, הבנק המרכזי האירופי השתמש בכלים שעומדים לרשותו והוריד את הריבית בגוש האירו בנסיון לטפל במצב.

"הבנק המרכזי, על פי הערכתנו, פעל בצורה תקיפה על מנת למנוע סיכונים נוספים מהמשבר, והם טיפלו בבעיית הנזילות של הבנקים באירופה על ידי השקת תוכנית ההלוואות לטווח ארוך", אמר קריימר. "עד עתה, הבנק המרכזי עשה את המוטל עליו בצורה נהדרת".