משרד הבריאות ידרוש להלאים שירותי בריאות התלמיד

המשרד ביטל את המכרז החדש שאמור היה להחליף את חברת 'נטלי' בחברה פרטית אחרת שתספק שירותי חיסונים והדרכות בבתי הספר

הפרטת שירותי בריאות התלמיד סופגת מכה נוספת: משרד הבריאות הודיע היום (ג') על ביטול המכרז החדש שאמור היה להחליף את חברת 'נטלי' בחברה פרטית אחרת שתספק שירותי חיסונים והדרכות בבתי הספר.

על פי המשרד, אחת המתמודדות במכרז הגישה הצעת מחיר "נמוכה באופן קיצוני", כך שעלה חשש למתן שירות "לקוי מאוד" אילו הייתה נבחרת. מנגד, גם שתי ההצעות האחרות "חרגו באופן קיצוני" במחיר שננקב בהן, אולם הפעם החריגה הייתה כלפי מעלה. במשרד הבריאות טוענים כי המחיר של ההצעות האלה היה גבוה משמעותית מהערכת התקציב שקבעו הגורמים המקצועיים במשרד, ועל כן לא היה מנוס מביטול המכרז כולו.

למעשה, במשרד הבריאות הודו מזמן הן בתשובה לבג"ץ והן בוועדת הבריאות של הכנסת, כי הפרטת שירותי בריאות התלמיד נכשלה. במשרד ציינו כי חברת נטלי שסיפקה את השירות מאז שהושלמה ההפרטה בשנת 2010 לא עמדה ביעדים והותירה תלמידים רבים ללא חיסון.

בסופו של דבר סוכם כי השירות במחוז הדרום בלבד יולאם, ואילו ביתר המחוזות יבחרו חברות פרטיות אחרות שיפעילו את השירות. הפשרה הזאת הושגה יחד עם משרד האוצר, אולם סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ומנכ"ל משרדו פרופ' רוני גמזו לא הסתירו את שאיפתם להלאים את השירות כולו. כעת, עם ביטול המכרז, לא מן הנמנע כי השניים יפעילו לחץ נוסף בכיוון הזה. עד להכרעה בדבר המשך הדרך, תמשיך חברת נטלי להפעיל את השירות במחוזות מרכז וצפון.

הבשורה בדבר ביטול המכרז התקבלה היום בוועדת הבריאות של הכנסת כבשורת ניצחון. "בית המשפט כבר שיגר רמז עבה וחברי ועדת הבריאות בכנסת תומכים פה אחד בהחזרת השירות למדינה כי רק כך נוכל להבטיח את בריאות ילדינו", אמרה חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס, שניהלה את הדיון במקומו של יו"ר הוועדה חיים כץ.

לדבריה, ההפרטה נכשלה גם מבחינה כלכלית, שכן המדינה הוציאה יותר כסף עבור השירות המופרט אף על פי שהילדים קיבלו פחות. יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', תקפה בחריפות את שר האוצר יובל שטייניץ, על רקע ההתנגדות של האוצר להחזיר את שירותי בריאות התלמיד לידי המדינה: "שר האוצר מייצר ומעצים את תופעת העבדות. רק אדם טיפש וצר מוחין לא מבין שעל כל שקל שמשקיעים ברפואה מונעת חוסכים כסף רב למדינה. למה מחכים? לקטסטרופה כמו אסון הכרמל?".

ביטול המכרז כבר מהווה רוח גבית להסתדרות האחיות, שהכריזה לאחרונה על סכסוך עבודה במטרה להלאים את שירותי בריאות התלמיד בכל המחוזות בארץ. כך, במהלך הדיון בוועדה, אמרה מוריה אשכנזי, יו"ר חטיבת אחיות בריאות הציבור: "אנחנו לא מוכנות להמשיך ולעבוד עוד כעובדות קבלן".