"גלובס" - האתר הכלכלי המוביל בגלישה יומית בדצמבר

"גלובס" - האתר הכלכלי הנצפה ביותר מדי יום, הן לפי גמיוז והן לפי נתוני סקר TIM שהתפרסמו היום ■ עוד בנתוני גמיוז: אתר יד2 נכנס לראשונה לדירוג היישר אל המקום השישי, עם כמיליון גולשים ■ פרשנות / נועה פרג: הטעות של גמיוז

מדידת האינטרנט החדשה מתחילה לספק מראה אמינה יותר לשוק המקומי: היום (ג') פורסמו בפעם השנייה נתוני גמיוז של ועדת המדרוג, שמתייחסים לחודש דצמבר.

הפרסום הנוכחי מציג אתרים בולטים נוספים בשוק הישראלי, שהיעדרותם הורגשה בחודש שעבר - קבוצת זאפ (שכוללת את זאפ, דפי זהב, rest ואחרים) ואתר הלוחות יד2. הצטרפותם של האתרים שינתה את מאזן הכוחות בעשירייה הראשונה ודחקה למטה חלק מהאתרים.

במקביל, אתר מאקו איחד לתוכו את אתר netex ואתר האופנה סטייל ריבר, שהופיעו בנפרד בדירוג הקודם - מה שהקפיץ אותו בכמות הגולשים בפועל לעומת נובמבר. עם זאת, חשוב לציין כי הנתונים עדיין לא כוללים את האתרים הזרים, שנחשבים למובילים בישראל כמו גוגל, פייסבוק ויו-טיוב.

ניתוח הדירוג החודשי

בדירוג החודשי מוביל אתר וואלה עם 2.5 מיליון גולשים בפועל (Real Users), עם ירידה קלה לעומת נובמבר. מיד אחריו נמצא אתר ynet עם 2.2 מיליון גולשים בפועל וירידה של כ-5% לעומת החודש שעבר.

ניתוח הנתונים בין שני האתרים הישראלים המובילים ממשיך להראות כי וואלה חזק יותר בקרב ילדים ובני-נוער, בעוד אתר ynet חזק יותר בקרב קהל בוגר. כך עולה כי בעוד שמתחת לגיל 18 וואלה עוקף את ynet עם 704 אלף גולשים בפועל לעומת 357 אלף גולשים בפועל (בהתאמה), בקרב בני 18 ומעלה אתר ynet מוביל עם 1,843,133 גולשים לעומת וואלה עם 1,839,578 גולשים - פער זניח של 3,555 גולשים. כשבוחנים את קבוצות האתרים, קבוצת וואלה אף מובילה על קבוצת ynet בגולשים מעל גיל 18, עם 2.32 מיליון גולשים בחודש לעומת 2.03 מיליון.

ההובלה של ynet בקרב בני 18 ומעלה היא על חודם של כ-3,500 גולשים, ולכן לא מן הנמנע כי ייתכן שהתמונה תשתנה בהמשך. יתרה מזאת, מבחינת דפים נצפים בקרב אוכלוסייה זו עוקף וואלה את ynet עם 482 מיליון דפים, לעומת 227 מיליון דפים, בהתאמה. כמו כן, מבחינת זמן גלישה ממוצע לגולש וואלה עוקף את ynet עם הפרש של כ-23 דקות.

הנתונים מספקים גם מבט על הגורם העיקרי שמניע את תנועת הגולשים (טראפיק) לשני האתרים: כך עולה כי ynet נתפס כאתר חדשות מוביל יותר על וואלה (57% מגולשי ynet נכנסים לעמודי החדשות באתר לעומת 35% מגולשי וואלה). עוד עולה כי המייל של וואלה נחשב לאחד השירותים המובילים באתר, עם 46% מגולשי וואלה שנכנסו אליו בדצמבר.

אתר מאקו קפץ למקום השלישי בדירוג החודשי עם 1.8 מיליון גולשים, אך כאמור מדובר במהלך שנובע מכך שהנתונים כוללים גם את אתר netex ואתר סטייל ריבר, שבחודש שעבר נספרו בנפרד. את המקום הרביעי תופס אתר תפוז עם 1.6 מיליון גולשים, עם עלייה של כ-3.4%. במקום החמישי מתייצב אתר נענע10 עם 1.4 מיליון גולשים.

אתר יד2 נכנס לראשונה לדירוג היישר אל המקום השישי, עם כמיליון גולשים. אחריו נמצא עוד אתר שנכנס לראשונה לדירוג - אתר דפי זהב עם 902 אלף גולשים. אתר זאפ, שנמצא בבעלות דפי זהב, הגיע למקום השמיני עם 742 אלף גולשים.

במקום התשיעי נמצא אתר "דה מרקר" עם 654 אלף גולשים, ואתר one סוגר את העשירייה של הדירוג החודשי עם 638 אלף גולשים. למעשה, הכניסה של יד2, דפי זהב וזאפ דחקה מחוץ לעשירייה את nrg ,msn ו"עכבר העיר".

נתוני גמיוז דצמבר
 נתוני גמיוז דצמבר

ניתוח הדירוג היומי

נתוני הגלישה היומיים מציגים תמונה מעמיקה יותר על האתרים ומבליטים את הגולשים הנאמנים שחוזרים מדי יום לאתר לעומת גולשים מזדמנים. על-פי הדירוג היומי, אתר וואלה מוביל עם ממוצע יומי של 789 אלף גולשים, אחריו נמצא אתר ynet עם 686 אלף גולשים. במקום השלישי נמצא אתר מאקו עם 397 אלף גולשים. אתר נענע10 רשם 254 אלף גולשים בממוצע יומי ותפוז סוגר את החמישייה הראשונה עם 230 אלף גולשים.

אתר one הגיע למקום השישי בדירוג הממוצע היומי עם 186 אלף גולשים, אחריו נמצא יד2 עם 152 אלף גולשים ו-msn עם 134 אלף גולשים. במקום התשיעי מופיע אתר ספורט5 עם 116 אלף גולשים, ואת העשירייה המובילה סוגר אתר "גלובס" עם 100 אלף גולשים יומיים.

נתוני הוועדה מראים גם כמה זמן בילו הגולשים באתרים השונים: הפורטל בשפה הרוסית zahav.ru ממשיך להוביל עם 10 שעות ו-42 דקות - ירידה לעומת נובמבר. גם אתר וואלה רשם ירידה בזמן הגלישה הממוצע באתר במהלך חודש דצמבר עם 9 שעות ו-48 דקות, כשצמוד אליו נמצא ynet עם 9 שעות ו-34 דקות. את החמישייה המובילה סוגרים אתר one עם 5 שעות ו-38 דקות, ואתר "גלובס" עם 4 שעות ו-35 דקות.

עוד עולה מהנתונים כי גם במספר העמודים הנצפים נרשמת ירידה בקרב האתרים המובילים: וואלה עם 587 מיליון דפים נצפים בדצמבר, ynet עם 238 מיליון דפים, ואתר יד2 שנכנס למקום השלישי עם 143 מיליון דפים נצפים.

ניתוח דירוג קבוצות האתרים

נתוני דצמבר מצביעים גם על קבוצות הבעלות המובילות באינטרנט הישראלי ורשתות האתרים. קבוצת וואלה, שכוללת בין היתר את וואלה שופס, ג'וב סיטי, zahav.ru ואחרים, גדלה במספר הגולשים בפועל לאור צירופה של יד2 והיא רשמה 3.1 מיליון גולשים בפועל. קבוצת ynet, שכוללת בין היתר את xnet, נט גיימס ואול ג'ובס אך לא כוללת את winwin וכלכליסט, נמצאת במקום השני עם 2.5 מיליון גולשים.

אל המקום השלישי הגיעה קבוצת מאקו שזינקה לאחר צירוף אתר netex לתוך קבוצת האתרים עם 1.9 מיליון גולשים בפועל. קבוצת תפוז במקום הרביעי (1.7 מיליון גולשים) וקבוצת תפוז סוגרת את החמישייה הראשונה עם 1.6 מיליון גולשים.

כמו כן, עולה מהנתונים כי ברשת האתרים MASA, שכוללת את האתרים נענע10, msn, הוטמייל ותוכנת מסנג'ר, גלשו בנובמבר 1.9 מיליון גולשים בפועל, ושיעור החשיפה הגיע ל-38.8% מאוכלוסיית הגולשים.

סקר TIM עדיין כאן

במקביל לנתוני המדידה של ועדת המדרוג, התפרסמו היום נתוני סקר TIM של חברת TNS טלסקר, שבוחן את החשיפה והמודעות לאתרי האינטרנט. בחברה ציינו כי על אף כניסת המדידה החדשה של ועדת המדרוג, שבה חברים האתרים הישראלים ומשרדי הפרסום המובילים, הם ממשיכים לפרסם את תוצאות הסקר החודשי שלהם.

בזירה הכלכלית מוביל אתר "גלובס" בחשיפה היומית עם 5.4%, לעומת "דה מרקר" עם 5.2% ו"כלכליסט" עם 4.8%. אתר "גלובס" מוביל גם בחשיפה השבועית מהסלולר עם 5% לעומת "דה מרקר" עם 4.4% ואתר "כלכליסט" עם 3.9%.

על-פי הנתונים שמתפרסמים היום, נראה כי סקר TIM מנסה להגיב לגיוון הנתונים שעולה מנתוני ועדת המדרוג. כך, התפרסמו היום לראשונה נתונים סוציו-דמוגרפיים על הגולשים בישראל כמו מין והשכלה, וכן מתפרסמים לראשונה נתוני חשיפה יומית, לצד נתוני החשיפה השבועית הקבועים.

על-פי נתוני דצמבר, גוגל ממשיך להוביל את הרשימה (עם שיעור חשיפה של 91.9%), אחריו פייסבוק (71%) ואתר יו-טיוב (69.3%). אתר וואלה (60.3%), ynet (57.5%) ומאקו (32%) נחלשו לעומת חודש נובמבר.

מי שהצליח לעלות בחשיפה בחודש שעבר היה אתר זאפ (27.2%), שעבר את יד2 (25%). את העשירייה סוגרים אתר נענע10 (22.6%) ואתר nrg מבית "מעריב" (19.4%).

בראייה תקופתית ניתן לראות כי אתר גוגל ממשיך לשמור על כוחו בשנתיים האחרונות, בעוד אתר פייסבוק ואתר יו-טיוב מזנקים בכ-20% בשיעור החשיפה שלהם בשנתיים האחרונות.

אם מנתחים את הנתונים מ-2008 רואים עלייה גבוהה אף יותר (126% עבור פייסבוק ו-89% עבור יו-טיוב). בחשיפה היומית גוגל (72.9%) ופייסבוק (50%) ממשיכים להוביל, אך וואלה מזנק למקום השלישי (40.9%) ו-ynet למקום הרביעי (34.9%) על חשבון יו-טיוב שמתדרדר למקום החמישי (27.3%).

נתוני סקר TIM גם מצביעים על החשיפה השבועית של הגולשים מהסלולר, כשגוגל, פייסבוק ויו-טיוב ממשיכים להוביל. השינוי העיקרי בחמישייה הראשונה הוא העובדה ש-ynet עובר את וואלה (19.4% לעומת 15.5%).

סקר טים דצמבר 2011
 סקר טים דצמבר 2011