ארה"ב: לא נזרים כספים נוספים לקרן המטבע הבינלאומית

(עדכון) - קרן המטבע מאשרת כי תגדיל את קווי האשראי שלה בכ-500 מיליארד דולר בזמן הקרוב ■ השאיפה של קרן המטבע לסגור את ההסכם עד ה-25-26 בפברואר

קרן המטבע הבינלאומית מתכוונת להגדיל את קווי האשראי שלה למדינות עמוסות החובות באירופה לטריליון דולר, כדי להתמודד עם משבר החוב ביבשת. כך מדווחת היום (ד') סוכנות בלומברג.

קרן המטבע אישרה את הידיעה מאוחר יותר היום וציינה כי בכוונתה לגייס כ-500 מיליארד דולר (חצי טריליון אירו) לטובת סיוע חירום לכלכלות אירופה ה"מתקשות", בתרחיש בו משבר החוב יחריף.

בתוך כך, משרד האוצר האמריקני אמר היום כי הוא לא מתכנן להזרים הון נוסף לקרן המטבע, מכיוון שלטענתו, היא יכולה להתמודד עם המשבר באירופה לבדה.

"על סמך הערכות הצוותים שלנו כי צרכי המימון הפוטנציאלים העולמיים צפויים להסתכם בטריליון דולר בשנים הקרובות, מתכוונת הקרן לגייס עוד כחצי טריליון דולר", מסר היום דובר הקרן בהודעה רשמית. "בשלב זה הקרן בודקת את אפשרויות המימון ואיננו מתכוונים להתייחס עוד לנושא זה עד שיושלמו ההתייעצויות ההכרחיות בין עם המדינות החברות הקרן".

לפי מקור בקרן המטבע, סין, ברזיל, רוסיה, יפן ויצואניות נפט גדולות אמורות להלוות את רוב הכספים עבור קווי האשראי החדשים. השאיפה של קרן המטבע לסגור את ההסכם עד ה-25-26 בפברואר, אז תתקיים פגישה של שרי האוצר והבנקאים המרכזיים של מדינות ה-G-20 במקסיקו סיטי.

יו"ר קרן המטבע כריסטין לאגרד אמרה אתמול לצוות הקרוב אליה כי היא בוחנת אפשרויות להגדיל את קווי אשראי מעבר ל-385 מיליארד דולר הקיימים היום, המדינות החזקות באירופה כבר הסכימו לאחרונה להעביר 150 מיליון אירו לקרן המטבע אולם ארצות הברית מסרבת לתרום.

"האתגר הגדול ביותר הוא להגיב למשבר באופן הולם כדי למנוע את התפשטות משבר החוב ופגיעה בכלכלות ברחבי העולם", כתבה לאגרד באימייל שהגיעה לידי "בלומברג".

"הגדלת הסיוע מקרן המטבע לטריליון יורו היא צעד מעודד ומהווה נקודת אור בתוך המשבר הפיננסי העמוק שבו נתונה כלכלת אירופה", אמרה מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים ורד יצחקי עוד מסרה כי השאלה המרכזית שצריכה להישאל בקשר למהלך היא ההתניות והמתווה הפיסקאלי והמוניטארי שתתווה קרן המטבע לצורך קבלת הסיוע.

לדברי יצחקי, "במידה והתנאים הנלווים לסיוע יהיו מכבידים, צפויים ראשי האיחוד להיתקל בקשיים פוליטיים משמעותיים בניסיון להעביר אותם".