סטטוס, לייק ושופינג: פלטפורמה ישראלית לחנויות וירטואליות

היקף המסחר בפייסבוק עומד על 5 מיליארד דולר, ובמרחב הזה פועלת Zibaba ■ "ממילא הגולשים נמצאים שם אז למה שלא יעשו גם את הקניות שלהם בתוך פייסבוק?"

לפני כשבועיים פורסמו הערכות כי עד לאוגוסט השנה צפויה פייסבוק להגיע לרף מיליארד המשתמשים - שביעית מאוכלוסיית העולם. מדובר על מספר משמעותי, שרק הולך ומחזק את העובדה שעולמנו הדיגיטלי הולך ומתחזק בתוך הרשת החברתית שבנה מארק צוקרברג. אך מלבד לייקים, העלאת תמונות וסטטוסים וקצת engagment עם מותגים, יש בפייסבוק הרבה מעבר.

רונן שלמה (מנכ"ל) ואריה פישלר (סמנכ"ל טכנולוגיות), מכירים עוד מהתקופה בה עבדו יחד ב-Almond.net שמעניקה שירותי ניהול באינטרנט. לפני ארבע שנים הם זיהו את הפוטנציאל שיש לתחום המסחר בפייסבוק והקימו את Zibaba. לראייתם, הם אמרו, ממילא הגולשים נמצאים שם אז למה שלא יעשו גם את הקניות שלהם בתוך פייסבוק?

שלמה מספר כי זמן קצר יחסית אחרי ההקמה, פייסבוק הכירה ב-Zibaba כ"מפתח מועדף". "היינו בין החברות הראשונות מחוץ לארה"ב לקבל הכרה כזאת", נזכר שלמה ומוסיף, כי "כיום יש כבר כ-80 חברות נוספות".

הרעיון היה לאפשר לעסקים קטנים ובינוניים לנהל חנויות ישירות בתוך פייסבוק, כך שגם יוכלו לתפוס לקוחות פוטנציאליים שמעבירים את זמנם אונליין ברשת החברתית וגם יוכלו לתקשר איתם בצורה טובה יותר מאשר חנות בתוך אתר אינטרנט. הכנסת המסחר לתוך פייסבוק יצרה מונח חדש: F-Commerce.

גיוס נוסף בקרוב

שלמה מספר, כי המערכת של Zibaba מאפשרת ניהול מלאי, היא מחוברת לפלטפורמות ניהול מתקדמות כמו Magento הישראלית (שנרכשה על-ידי eBay בשנה שעברה) ו-Shopify ומחוברת למגוון שלם של אמצעי תשלום כמו PayPal.

"יש לנו אלפי לקוחות בגרמניה, צרפת, הולנד, ארה"ב ובמדינות נוספות, בהן רשתות אופנה כמו מרקס אנד ספנסר ו-Topmen", אומר שלמה. גם בישראל משתמשים במערכות של Zibaba ובין החברות ניתן למנות את בזק, אפרודיטה, קסטרו וחנות המיחזור של קוקה-קולה.

באחרונה שדרגה Zibaba את המוצר שלה והיא מאפשרת ללקוחותיה לנהל קמפיינים פרסומיים מאותו לוח מחוונים וירטואלי (Dashboard). לדברי שלמה, המערכת החדשה מהווה פלטפורמה שלמה ומקיפה אחת שמאפשרת גם למכור וגם לנהל קמפיינים ולקבל ניתוחים אנליטיים, כשהכול מקושר אחד לשני. כך, למשל, יודעת המערכת לעשות את הקריאייטיב לקמפיין הפרסומי באופן אוטומטי והיא שולפת תמונות של מוצרים ישירות מהחנות בפייסבוק.

לדברי שלמה, מחקרים מראים כי המסחר בפייסבוק עומד כיום על 5 מיליארד דולר וצפוי להגיע עד 2015 ל-30 מיליארד דולר. לפני כחודשיים השלימה חברת Zibaba גיוס של 1.5 מיליון דולר, אותם גייסה מאיציק וייץ (מנכ"ל קבוצת קרסו), חן ענבר (בעלי משרד הפרסום ענבר-מרחב) ופרופ' יאיר טאומן (דיקן בית ספר אריסון למנהל עסקים בבינתחומי הרצליה). לדברי שלמה, "במהלך השנה הקרובה נצא לסבב גיוס נוסף". שלמה מציין, כי "החברה עדיין לא רווחית אבל "עם הכנסות יפות מאוד".

- מה המודל הכלכלי?

"יש כמה מודלים: בתי העסק משלמים דמי מנוי חודשיים וגם אחוזים מתקציב הפרסום בפייסבוק. בנוסף, אנחנו לוקחים עמלה על מכירות קבוצתיות ו-Flash Sales. כמו כן, הקמנו תוכנית שותפים בארה"ב ובאירופה והשותפים מעבירים לנו עמלה מהמכירות".

- מה מקור השם?

"אני ואריה חובבי אופניים כבר 20 שנה. הכרנו בארץ בחור אוסטרלי, שהגיע לעשות כתבה על מסלולי רכיבת שטח בישראל, ובכתבה שכתב בסוף הוא ציין ששמע הרבה ישראלים שאומרים כל הזמן: "זיבבה, זיבבה (במקום סבבה). זה נשמע לנו מגניב והלכנו על השם הזה".