איטליה: נשתתף בפיתוח לוויין ריגול אם תבחרו במטוסינו

מערכת הביטחון צפויה להכריע בין האיטלקים למתחרה מקוריאה שמציעה לרכוש את כיפת ברזל ■ המטוסים אמורים להחליף את מטוסי הסקייהוק של צה"ל

איטליה הסכימה לשתף פעולה עם ישראל בפיתוח לוויין ביון חדש ותממן חלק ניכר ממנו במסגרת רכש הגומלין שעליו היא מוכנה להתחייב, אם משרד הביטחון יחליט לרכוש את מטוסי הקרב מתוצרתה לאימון חיל האוויר.

מדובר במטוסי 346 M שמתוצרת איירמאקי. זאת, נוסף על כוונת האיטלקים להצטייד במסגרת רכש הגומלין לפחות בשני מטוסי התרעה מתקדמים מתוצרת התעשייה האווירית.

הנכונות של האיטלקים להשתתף בפיתוח הלוויין החדש, פרויקט שמערכת הביטחון מגלה בקידומו עניין רב, אך לא מוצאת עבורו תקציב, שיפרו באופן ניכר את הסיכויים של ההצעה האיטלקית במכרז לרכש מטוס האימונים הבא של חיל האוויר.

זאת, נוסף על המלצה שהעביר בימים האחרונים חיל האוויר למשרד הביטחון שבה העדפה למטוס האיטלקי על פני המטוס שמציעה התעשייה האווירית של קוריאה הדרומית (KAI), ה-T50. חרף השורה התחתונה, חיל האוויר הדגיש כי שני המטוסים ראויים.

המטוס שייבחר יחליף את מטוסי הסקייהוק המיושנים המשמשים את חיל האוויר מאז שנות ה-60. במערכת הביטחון ערים למצב הכלכלי המורכב באיטליה, ובמקרה שיוחלט בסופו של דבר לבחור במטוס של איירמאקי, בכוונת משרד הביטחון לחייב את החברה בערבויות גבוהות במטרה להבטיח את עמידתה בתנאי ההתקשרות ובביצוע רכש הגומלין.

ההחלטה הסופית בנושא אמורה להתקבל בתוך שבועות ספורים בידי מנכ"ל משרד הביטחון, אודי שני. זאת, לאחר שיקבל בימים הקרובים את המלצת ראש מינהל הרכש במשרד, שמואל צוקר, שמנהל את צוותי המו"מ הייעודיים שמקיימים מטעמו את המגעים מול איירמאקי ו-KAI. המכרז שמוביל משרד הביטחון להצטיידות במטוסי האימון הבאים של חיל האוויר והיקפו כמיליארד דולר, נכנס בשבועות האחרונים אל הישורת האחרונה, אחרי חודשים של מתח ודריכות בדרום קוריאה ובאיטליה.

דרום קוריאה שיפרה באחרונה באופן משמעותי את הצעתה והתחייבה להצטייד במערכות ליירוט רקטות מסוג כיפת ברזל. מדובר בתשובה הולמת להצעה האיטלקית, שכן הזרמת הזמנות תאפשר להוזיל את ההצטיידות של צה"ל.

היקף העסקה צפוי להגיע ל-2 מיליארד דולר, ורכש הגומלין בישראל אמור להיות כחצי מההיקף הכולל של העסקה.