הפד: אם האבטלה לא תשתפר - נשיק תוכנית תמרוץ נוספת

(עדכון) - בנאום שנשא לאחר החלטת הריבית, אמר נגיד הבנק, בן ברננקי, כי אם נתוני התעסוקה לא ישתפרו, ה'פד' ישקול תוכנית הקלה כמותית נוספת ■ קבע את יעד האינפלציה ארוכת הטווח על 2%, והוריד את תחזית שיעור האבטלה

נגיד הפדרל ריזרב, בן ברננקי, הודיע היום (ד') כי הבנק קיצץ את תחזית הצמיחה שלו ל-2012 ל-2.2%-2.7%. זאת, לעומת התחזית שסיפק בחודש נובמבר, אשר עמדה על 2.5%-2.9%, ולעומת תחזיתה של קרן המטבע הבינלאומית שעומדת על 1.8%.

עוד הוא הודיע כי הבנק קיצץ את תחזיתו ל-2012 ביחס לשיעור האבטלה ל-8.2%-8.5%. מדובר בשיפור ביחס לתחזית מנובמבר, שעמדה על 8.5% לכל הפחות. בנוסף, הוא קבע את יעד אינפלציית הליבה ל-1.5%-1.8%, ואת יעד האינפלציה ארוכת הטווח הוא קבע על 2%. מדובר בנתונים המפורטים ביותר שה'פד' סיפק עד כה ביחס ליעד אינפלציה.

עוד אמר ברננקי בנאומו הערב לאחר ההחלטה על הריבית, כי אם נתוני התעסוקה בארה"ב לא יראו שיפור מתמשך, ייתכן וינקוט הפדרל ריזרב בתוכנית הקלה כמותית נוספת, לה כל כך חיכו המשקיעים.

זאת, לאחר שנודע מוקדם יותר הערב כי הפדרל ריזרב ישאיר את מדיניות הריבית שלו על כנה עד שלהי שנת 2014, כאשר הריבית בשיעור אפסי. כך עולה מהודעת הריבית שפרסמה הערב ועדת השוק הפתוח בסיום פגישתה בת היומיים.

ה'פד' מעריך כי התנאים הכלכליים בארה"ב מתאימים להשארת מדיניות הריבית על כנה לשנתיים נוספות, ולא רק עד 2013 כפי שהעריך עד כה. בהודעת ה'פד' נאמר כי הכלכלה מתרחבת בקצב בינוני, בעוד שוק העבודה נמצא בשיפור ושיעור האבטלה עדיין גבוה.

ה'פד' גם לא עשה שינויים ב"אופריישן טוויסט" שלו שמטרתו להפעיל לחץ על הריביות ארוכות הטווח על ידי מכירת 400 מיליארד דולר באג"ח קצרות טווח וקניית בטחונות ארוכות טווח.

"כדי לתמוך בהתאוששות הכלכלה ולהבטיח שרמת האינפלציה תשאר ברמה סבירה, ועדת השוק הפתוח שומרת על מדיניות מוניטרית מקלה, כדי לעשות זאת", נאמר בהודעה.

"הנתונים שהתקבלו מאז פגישת ועדת השוק הפתוח בדצמבר מראים כי הכלכלה מתרחבת בקצב מתון, על אף האטה מסוימת בצמיחה הגלובלית. בשעה שהמדדים מצביעים על שיפור נוסף בתנאי שוק העבודה, שיעור האבטלה עדיין גבוה. הוצאות בתי האב ממשיכות לעלות, אולם הצמיחה בהשקעות עסקיות האטה, וסקטור הבתים עדיין מדוכא.האיפלציה מאופקת בחודשים האחרונים, ותחזיות אינפלציה ארוכות טווח נשארו יציבות".

"מצפים לצמיחה כלכלית מתונה"

"הועדה מצפה שהצמיחה הכלכלית ברבעונים הבאים תהיה מתונה, וששיעור האבטלה ירד בהדרגה לרמות שהועדה מעריכה כסבירות. מתחים בשווקים הגלובליים ממשיכים להציב איום רציני כלפי התחזית הכלכלית. עוד מצפה הועדה כי ברבעונים הבאים האינפלציה תרד או תהיה בהתאם לציפיות".

בחודשים האחרונים קראו בכירים רבים ב'פד', ביניהם מספר נציגי שלוחותיו במחוזות השונים, לוותר על מדיניות הריבית האפסית ולהעלותה בהקדם כדי להימנע מ"מלכוד הריבית האפסית" - שמונעת מה'פד' את השימוש בה ככלי מוניטארי לשליטה בצמיחה ובאינפלציה. כאמור, החל מהחודש, החליט ה'פד' לפרסם את הדעה האישית של חברי ועדת השוק הפתוח לגבי מדיניות הריבית והתחזית הפיננסית של כל אחד מהם. צעדים אלו נועדו כדי לאפשר שקיפות לגבי דרך התנהלותו של ה'פד'.

ההחלטה התקבלה ברוב של 9 תומכים מול חבר אחד שנמנע - נשיא שלוחת ה'פד' בריצ'מונד, ג'פרי לאקר. אולם, לא רק לאקר היה לא מרוצה מההתחייבות שלא להעלות הריבית עד 2014. ג'ון סילביה, האנליסט הראשי של וולס פארגו, אמר כי מאוד לא סביר שהצמיחה הכלכלית המתונה, עליה נשען ה'פד' בהחלטתו הנ"ל, תשאר עד 2014, ולכן לא ברורה המדיניות בה נוקט הבנק.