רוביני: "המיתון באירופה יגיע לגרמניה וצרפת"

במהלך פאנל בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס תקף הכלכלן הנודע את חוסר המנהיגות במדינות אירופה ■ רוביני הזהיר מהשלכותיו על עתידה הכלכלי של אירופה ■ "נביא הזעם" גילה גם הומור עצמי במהלך הפאנל

"ישנו משבר קשה במנהיגות הקלאסית. תסתכלו על אירופה: יש שם 17 מדינות עם 17 ממשלות ו-17 קואליציות שלא מצליחות להסכים בינן ובין עצמן. יש את ה-G20 שנוסד כדי לפתור בעיות שאינן ניתנות לפתרון ברמה הלאומית ושם יש חילוקי דעות קשים ולא מסכימים על כלום. אנו חיים בעולם של G0 פעם הינו בעולם של G1 כאשר ארה''ב החליטה לבד. עכשיו אנו ב-G0 ולכן יש מלחמות מטבע, מלחמות סחר וכו" כך אמר פרופ' נוראיל רוביני, מי שזכה לתהילה עולמית בגלל התחזיות שלו בדבר משברים כלכלים, בפאנל בכנס השנתי של הפורום הכלכלי השנתי שנערך בדאבוס שבשוויץ בשם "פרופסורים, מומחים ותחזיותיהם".

לדבריו, האביב הערבי יגרם לעוד יותר תסכול והאטה כלכלית בעולם ערבי."האנשים מכיכר תחריר לא רק רוצים כבוד וזכויות אלא עבודה ופרנסה. את זה לא יקבלו כי זה לוקח שנים של השקעות בחינוך, הכשרה ותשתית".

רוביני, המכונה "ד''ר אבדון", היטיב לצחוק על עצמו ואמר כי "אלוהים יצר את הכלכלנים כדי לגרום לחזאי מזג האוויר ולאסטרולוגים להיראות רציניים", אך ניצל את הבמה לתת תחזית שחורה ביותר לגבי הכלכלה העולמית:"המיתון באירופה לא יהיה רק בפריפריה אלא גם בצפון כולל גרמניה, צרפת ובריטניה שכבר במיתון". הסיבה לכך לדבריו היא כי הם ממשיכים לדחות החלטות קשות כגון הכרזה על חדלות פרעון של יוון והוצאת כמה חברות מהאיחוד האירופי.

"לדעתי, יוון תצא מהאיחוד ממש בקרוב ופורטוגל תלך בעקבותיה. השאלה היא מה יקרה בספרד ובאיטליה: אם שתיהן יצאו, תרחיש שלא נראה בלתי אפשרי, הגוש יתפרק" אמר והסיף כי "גם כלכלת סין בדרך למיתון שכן מודל הצמיחה הסיני המבוסס על יצוא והשקעות אינו מחזיק מעמד יותר. הם מדברים כבר 20 שנה על צמיחת מוטת צריכה פרטית ומאז הצריכה הפרטית רק הולכת ויורדת" טען רוביני.

כאשר נשאל לגבי ההשלכות של תקיפה באירן על הכלכלה העולמית הוא אמר ש"ההשלכות כוללים בין היתר מיתון עולמי קשה ביותר תוך זינוק חד במחיר הנפט בכ-50% לפחות לרמה של 150 דולר לחבית". רוביני הוסיף ש"במהלך ה-50 שנים האחרונות יש מתאם מובהק וחיובי בין זינוק במחירי הנפט לבין משבר עולמי: מלחמת יום כיפור, המהפכה באיראן, המלחמה בעיראק בעיראק (הראשונה והשנייה).

גדעון רייכמן, עורך חדשות החוץ ופרשן בכיר של הפייננשל טיימס אמר כי "ישנה עצבנות גלובלית: צ'ילה, ישראל, ספרד ועוד". "הפתרון שמצאו למשל באיטליה, היא הקמת ממשלה של טכנוקראטיים שלא נבחרו. הבעיה היא מה יקרה אם גם אלו נכשלים", תהה רייכמן. "הדבר הזה מגלם משבר עמוק בדמוקרטיה המערבית. כמובן שהדיקטטורה איננה חלופה. יש פשוט משבר בנושא הזה".

רייכמן תקף את המדיניות של גרמניה כלפי יוון ואמר כי "גרמניה מדברת על "יותר אירופה" אבל מה שהיא עושה בפועל זה לחייב את הנציבות להשתלט באופן עיון ודי מוחלט על התקציב היווני. זה יוביל לפיצוץ כי זו דריסת רגל גסה בריבונות של יוון".

פרידמן מתייחס לאיראן

גם טומס פרידמן, בעל הטור הידוע בניו יורק טיימס השתתף בפאנל על עתיד העולם ב-2012 ואמר כי "המדיה החברתית שינתה את כללי המשחק הפוליטי. פעם היה שיח חד-צדדי. היום יש דו-שיח. פוטין מגלה את זה היום. הכוח מתחיל לרדת למטה כי אנו עברנו מעולם מחובר לעולם סופר-מחובר שמאפשר לקהל להגיב מהר יותר, כאשר התגובה הזו היא כאוטית יותר". פרידמן הוסיף ש"הבאנג-באנג הוחלף על ידי הטוויט-טוויט".

פרידמן, מבקר חריף של ישראל, התייחס לסוגייה האיראנית ואמר כי "אכן ישראל משאירה את כל האופציות פתוחות כולל הצבאית. עם זאת, ארה''ב כבר הבהירה בכל דרך אפשרית שהיא איננה רוצה בתקיפה כזו כי הממשל האמריקני חושש שאם ישראל תתקוף, בסוף היום, זה יוביל למלחמה שתחייב את ארה''ב להתערב. אני בכלל לא בטוח שפצצה גרעינית היא איום קיומי על ארה''ב וגם לא על ישראל בצורה כזו או אחרת".