איראן מאיימת: מחיר חבית הנפט יאמיר בקרוב ל-150 דולר

כך טוען מנכ"ל חברת הנפט הלאומית של איראן ■ היום אמור בית המחוקקים האיראני לדון בהצעה לפיה איראן תפסיק את ייצוא הנפט לאירופה כבר השבוע ■ מחיר חבית הנפט נסגר בסוף השבוע על 99.56 דולר

אמש איראן הייתה האחרונה להשמיע את קולה במסגרת זירת ההתגוששות בינה לבין מדינות המערב. זאת, לאחר שהכריזה כי בכוונתה להפסיק את ייצוא הנפט למדינות אירופה כבר השבוע, כתגובה להטלת חרם הנפט שהטיל האיחוד האירופי על איראן, ואמור לצאת לפועל ב-1 ביולי. כעת, מנכ"ל חברת הנפט הלאומית של איראן יוצא בהצהרה מפחידה למדיי לגבי עתידו של מחיר הנפט.

מנכ"ל חברת הנפט הלאומית של איראן אחמד קאלבאן, טוען כי במקרה שממשלת איראן אכן תפסיק את ייצוא הנפט למדינות אירופה, אז מחיר חבית הנפט יאמיר לרמה של 150 דולר ויותר, כך מדווחת סוכנות הידיעות הרישמית של איראן. יחד עם זאת, קאלאבן לא מספק מסגרת זמן מדוייקת למחיר הנפט האימתני שהוא צופה, או פרטים נוספים שיבהירו את התחזית שלו.

נזכיר כי, בית המחוקקים האיראני אמור לדון היום (א') בהצעת חוק לפיה ייאסר על ייצוא נפט לאירופה כבר מהשבוע הקרוב. האיום האיראני בא כתגובה על החלטת שרי החוץ של האיחוד האירופי ביום שני האחרון להטיל אמברגו על ייבוא נפט מאיראן כחלק מהסנקציות שנועדו למנוע מהמשטר בטהראן להמשיך בפיתוח תוכנית הגרעין שלו.

מהלך שכזה מצד איראן עלול לפגוע קשות במדינות החלשות כלכלית באירופה כמו יוון ואיטליה ועלול להוביל להתמוטטות שלהן מבחינה כלכלית עקב תלותן הרבה בנפט שמגיע מאיראן, וזו הסיבה לכך ששרי האוצר של אירופה החליטו לדחות את מועד הטלת האמברגו על הנפט מאיראן ל-1 ביולי על מנת לתת זמן למדינות הללו להיערך לשינויים הצפויים. (לסיפור המלא)

בעוד מחיר הנפט נסגר בוול סטריט על 99.56 דולר לחבית ביום ו' החולף, ומדינות אירופה נאנקות תחת עול המשבר, עיני המשקיעים וקובעי המדיניות נשואות כעת אל זירת ההתגוששות במזרח התיכון, כאשר החשש הוא כי משבר זה יוביל לעלייה חדה במחירי הנפט ויחריף את משבר החוב האירופי.