אנחנו לא לבד בעולם: בקרוב בני אדם יחיו על המאדים

פיטר וורדן מנאס"א נעזר בתקציב של 800 מיליון דולר כדי לחפש חיים בחלל החיצון ומאמין שהאנושות תכבוש את הכוכב

לרובנו, מציאת חיים בחלל החיצון היא רעיון משעשע. יש אנשים שלוקחים אותו ברצינות. מאוד ברצינות. פיטר וורדן, מנהל מכון המחקר NASA Ames, שתקציבו 800 מיליון דולר, הוא אחד מאלה שעבורם מציאת חיים מחוץ לכדור הארץ היא משימת חיים.

וורדן אופטימי ביותר באשר לאפשרות כי בני אדם יחיו על המאדים, הוא לא רק מאמין בכך, הוא כמעט בטוח שזה יקרה עוד במאה הנוכחית.

וורדן אמר את הדברים בכנס החלל השנתי של מכון פישר ומשרד המדע על שם אילן רמון. במסגרת הכנס שנערך היום מונה מנחם קדרון למנהל סוכנות החלל האזרחית במשרד המדע והטכנולוגיה. שר האוצר שטייניץ ושר המדע, פרופ' דניאל הרשקוביץ, הודיעו על השקעה של 165 מיליון שקל בתחום החלל האזרחי. עד היום הושקעו בתשתיות חלל בישראל 2 מיליארד דולר. שוק החלל העולמי מגלגל 350 מיליארד דולר.

כבר לא מדבר צחיח

וורדן שיתף את משתתפי הכנס במשימה שלו. "תוך כדי שאנחנו מחפשים חיים, אנחנו גם עונים על שאלות מדעיות ופילוסופיות חשובות, כמו מהם בדיוק החיים, כיצד הם החלו ומה עתידם ביקום", מסביר וורדן את המשיכה לתחום.

"במאה השנים האחרונות רוב האנושות האמינה בחייזרים במערכת השמש, ולראיה המהירות בה ברחו אנשים למרתפים כששודר בשנות ה-50 התסכית 'מלחמת העולמות', שלא כולם ידעו שהוא פיקטיבי".

כשהתברר שמאדים, כוכב הלכת שנראה הסביר ביותר לאכלס חיים במערכת השמש, הוא למעשה מדבר צחיח, המדענים הסיקו שהכוכב אינו מתאים לחיים. אלא שמאז, הוא מספר, השתנתה התפיסה. "יש מים במאדים, על קרקע הכוכב. הם קפואים ברובם, כנראה. אבל חפירה של כמה ס"מ מראה כי הם קיימים גם בתוך האדמה. ליבת מאדים היא חמה, ולכן אנחנו משערים שיש שם נהרות שוצפים מתחת לפני הקרקע. יש עדויות על האבנים לכך שמים שטפו אותם ואפילו לא מזמן".

לדבריו, יש גם עדות, עדיין לא חד משמעית, לקיומו של מתאן במאדים. על כדור הארץ, מתאן מיוצר על-ידי בעלי חיים, בעיקר פרות. "אני לא טוען שיש פרות על המאדים, אבל אולי בקטריות המייצרות מתאן?", אומר וורדן.

לדברי וורדן, המסע הקרוב בקיץ למאדים "עשוי לתת תשובה לשאלה אם אי פעם היו חיים על המאדים והאם הם קיימים היום". יש מקומות אחרים בתוך מערכת השמש בהם עשויים להיות חיים. הירח אירופה של יופיטר נראה כים בעומק עשרות ק"מ, המכוסה בקרח.

"אולי מתחת לקרח יש תנאים שיכולים להתאים לחיים? על הירח טיטאן יש אגמים של ממש, אבל לא של מים, אלא אולי של אתאן או מתאן. מאמר שפורסם לאחרונה, הראה כיצד ברמה הכימית והביולוגית יכולים להיווצר חיים דומים לשלנו כשהחומרים הללו מהווים תחליף לתפקידיהם של מים בעולם שאנחנו מכירים".

וורדן מספר כי "אחת ההנאות בלהיות מדען היא להגשים את ההזיות של סופרי המדע הבדיוני. בסרט אווטאר, נמצאים חיים על גבי ירח של כוכב לכת שהוא במרחק מתאים מהשמש. גם אנחנו מחפשים חיים על פני ירח כזה".

ומה לגבי האפשרות של מושבות אנושיות על כוכבים אחרים, שאין בהם חיים? וורדן מאמין ש"זה יקרה תוך 50 שנה, או לכל היותר עד סוף המאה". היעדים המובילים הם מאדים והירח. "יש מחשבות כי ניתן לנתב אסטרואיד למסלול המקיף את כדור הארץ, כמו ירח נוסף, ולהקים עליו מושבות".

- ומה יקרה נגיע לאכלס פלנטה ונגלה כי כבר יש עליה חיים?

"זו שאלה פוליטית. אם אתה ימני אתה פוחד שהם יהרגו אותנו, ואם שמאלני אתה פוחד שאנחנו נהרוג אותם".