מכה למכון התקנים: הממשלה אישרה המעבר לתקינה בינל'

צעד נוסף לקראת הרחבת היבוא והחלשת המונופול של מכון התקנים: עד סוף השנה יאומצו תקנים בינלאומיים בלי הצורך בתקן ישראלי

הממשלה אישרה היום (א') את ההמלצה להרחיב יבוא מוצרים באמצעות התקינה הבינלאומית, על פני התקינה המקומית שמוביל מכון התקנים. ההחלטה, שהובאה לאישור הממשלה כחלק מהמלצות ועדת טרכטנברג, עוררה תרעומת במכון ובקרב תעשיינים, שטענו כי המהלך נועד להחליש את המכון ויחשוף את המשק לסחורה מיובאת באיכות נחותה, שתסכן צרכנים בשל היעדר בקרה הולמת.

מנגד, טענו היבואנים כי בשל המונופול שממנו נהנה המכון בתחום התקינה, הם עומדים לפני בירוקרטיה קשה בבואם להכניס לארץ תוצרת מיובאת. היבואנים טענו בעבר כי העובדה שמכון התקנים נוטה לפעול לפי האינטרסים של התעשיינים, הוא פועל להגבלת יבוא - שיהיה בכוחו להתחרות בייצור המקומי.

על פי ההצעה, עד סוף השנה יושלם ההליך שיאפשר מעבר לתקינה בינלאומית. כך, תקנים בינלאומיים חדשים יאומצו בהליך מהיר, כדי לאפשר חשיפה לתוצרת זו. בבסיס ההחלטה, שאיפת האוצר לאפשר הגברת התחרות, ובסופה הוזל של המוצרים על המדף.

"המגן של הציבור"

במכון התקנים אמרו כי בשנים האחרונות הוא הוביל מהלכים לאימוץ תקינה בינלאומית, וכי התכוון ממילא להשלים את התקינה הבינלאומית עד לסוף 2012. עוד נמסר: "היינו ונמשיך להיות המגן של הציבור מפני מוצרים פגומים ומסוכנים שעלולים לגרום נזק לצרכנים".

ההצעה קובעת עוד כי משרד התמ"ת יפעיל פקחים שיאכפו את הנושא, במקרה שהתוצרת המיובאת לא תהיה בטיחותית. אך הדבר לא מרגיע את התעשיינים:

"אנחנו לא אוהבים את ההחלטה הזאת, כי הדיון שהוביל אליה לא התקיים ממקום של רצון לשפר, אלא מתוך רצון לסגור את מכון התקנים. מדובר במהלך שלא נועד לשפר את רמת השירות והתקינה, אלא לפגוע במכון, שהוא גוף חשוב ורציני במערך המסחרי והכלכלי של המדינה", אמר ל"גלובס" מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק. "חשיפת השוק הישראלי לתוצרת מיובאת תוביל להפיכת המדינה למגרש הגרוטאות של כל העולם".

מוקדם יותר היום הזהירה ח"כ שלי יחימוביץ' מפני ההחלטה ואמרה כי "1,000 עובדים ממכון התקנים יפוטרו והתעשייה הישראלית תיפגע קשות". ואילו בסוף השבוע פתחה ההסתדרות בהליכים לקראת הכרזה על סכסוך עבודה במכון.