"הבזוקה של הבנק האירופי מתחילה סוף-סוף לעבוד"

לאחר שהבנק האירופי השיק הלוואות בכחצי טריליון אירו בדצמבר, מציינים בבלוג הפיננסי bondvigilantes.com כי למהלך "השפעה עצומה" על תשואות האג"ח האירופאיות

לאחר שהבנק האירופי שחרר סוף-סוף את הבזוקה שלו בדצמבר האחרון, ההשפעה העצומה שלו מתחילה להיראות בשוקי האג"ח באירופה - כך מעריך היום (ב') מייק רידל, כלכלן הכותב בבלוג הפיננסי bondvigilantes.com.

רידל מתייחס להשקת ההלוואות ארוכות הטווח על ידי הבנק האירופי (ECB) לכ-3 שנים בדצמבר. הבנק סיפק הלוואות בהיקף של כחצי טריליון אירו ליותר מ-500 מוסדות פיננסיים באירופה, מתוך ציפייה כי אלו יקנו "בדלת האחורית" אג"ח ממשלתיות של כלכלות אירופה ה"מתקשות".

בפועל, בנקים באירופה השתמשו בכסף בין היתר גם בשביל להחזיר הלוואות קצרות-טווח יותר ל-ECB על ידי הגברת ההפקדות אצלו, וכן להגדלת המאזן העצמי לטובת עמידה בדרישות הלימות ההון החריפות יותר שהציבה רשות הבנקים האירופאית בשנה שעברה.

מסימני המשבר: 40% גידול במאזן ה-ECB תוך 6 חודשים

אולם, ניכר כי למהלך גם השלכות חיוביות - בעוד התשואות על האיגרות האיטלקיות וספרדיות ירדו מרמות מדאיגות של קרוב ל-7%, לרמות מתונות יותר בעת הנוכחית. "ההשפעה הייתה עצומה", כותב רידל. "התשואות על האג"ח האיטלקיות לשנתיים צנחו בכמעט חצי מרמה של 7.5% בסוף נובמבר (ראו גרף)".

איטליה / מתוך: בלוג businessinsider
 איטליה / מתוך: בלוג businessinsider

לדבריו, "המשקיעים חזרו לשוק האג"ח הממשלתיות באירופה לאחר היעדרות ארוכה" - מה שהוביל לדבריו ללחיצת התשואות על האיגרות האירופאיות כלפי מטה. "רק בגלל שמדיניות ה-ECB לא נוגעת לבעיית החובות באירופה, אלא רק לבעיית הנזילות, אין זה אומר שהשוק לא מגיב למהלך".