ערן יעקבי על שוק הסלולר: "יהיה כאן מרחץ דמים"

בשנה האחרונה איבדו סלקום ופרטנר כ-12 מיליארד שקל משווין ■ האם הן שוות כעת קנייה או שמא טרם ראינו את קצה הקרחון?

טרגדיה לסלולר" - כך העריך באחרונה בנק ההשקעות סיטי את הצפוי לסקטור התקשורת הישראלי, ונדמה כי אמירה זו משקפת היטב את חששות המשקיעים מעתידן של חברות הסלולר בישראל. בחודש האחרון איבדו פרטנר וסלקום כ-11.5% וכ-13% מערכן בהתאמה, ובכך השלימו ירידות של כ-58% וכ-54% מנקודות השיא שלהן בשנה האחרונה, תוך שהן מאבדות יותר מ-12 מיליארד שקל משווין.

ירידות אלה מצביעות על הזעזועים הרבים שספג שוק הסלולר מתחילת 2011 - החל ברגולציה והגברת התחרות, וכלה באזהרת הרווח שסלקום פרסמה באחרונה ובמגעים שמנהל אילן בן דב, בעל השליטה בפרטנר, למימוש חלק מהחזקותיו.

האם המחירים טומנים בחובם הזדמנות קנייה, או שמא יש עוד מקום לירידות. במיוחד עבור "גלובס", שניים מהאנליסטים המובילים בתחום משיבים.

ימציאו עצמן מחדש

"עד סוף דצמבר 2011, כשרמי לוי נכנס לשוק, בכלל לא הייתה פה תחרות. המחאה החברתית התחילה רק באוגוסט, והנפילה במניות התחילה בפברואר, כך שלמעשה, אי אפשר לקשור את המצב הנוכחי לתחרות או למחאה". כך טוען ערן יעקובי, סמנכ"ל המחקר של דש ברוקראז'. לדבריו, משקל הרגולציה בתהליך הוא מינורי, שכן חברות הסלולר הצליחו להתמודד עימה באמצעות תהליכים שונים, כגון התייעלות.

לטענת יעקובי, נפילת מניות סלקום ופרטנר נעוצה בשינויים שהחלו במסגרת המאבק על נתח שוק: "אחת החברות החלה להוריד מחירים דרסטית (פרטנר, ל' א'). בפועל, נתח השוק שלהן לא השתנה, אבל המחירים ירדו קיצונית והמניות בעקבותיהם. כעת, בשוק גובר החשש שטרם ראינו את קצה הקרחון".

אך לא זה מה שמטריד את יעקובי. לטענתו, הבעייתיות הגדולה טמונה בהכנסתן של חברות חדשות לשוק הסלולר, ולדעתו אין זו הדרך ליצור תחרות. "בשום מקום אחר בעולם לא הכניסו כל כך הרבה מתחרים לשוק בתקופת זמן כה קצרה. זה לא עובד, יהיה כאן מרחץ דמים. נראה לחץ על מחירי השירותים, וזה אולי ילחץ את המניה. לחברות הסלולר יש תוכניות מגירה".

יעקובי סבור, כי לחץ נוסף על המחירים יביא כנראה לפגיעה נוספת ברווחיות החברות, אך זו עדיין נאה. מנגד, הוא מעריך כי מספר המפעילות בישראל יתכווץ ל-3 בלבד, במקרה הטוב. "בפועל, הלחצים השונים, כגון המחסור בתדרים לדור 4 וההשקעות האדירות שכרוכות בכך, יובילו למיזוגים ורכישות. לא המצאנו את הגלגל. חברות בעולם התמודדו עם מצב דומה באמצעות תמחור מחדש. בטלקום אין מודלים מסורתיים, כי הוא מושתת על טכנולוגיה. החברות צריכות להיערך בהתאם לחידושים ולהמציא עצמן מחדש".

יעקובי מזכיר כי בכל ענף ישנה פעילות מחזורית. לדבריו, חברות הסלולר נמצאות כרגע בנקודת שפל, והוא צופה להן התאוששות: "לתמחר את מניות הסלולר על סמך רווחי השנה הקרובה זו טעות. ייתכן שנראה ירידות נוספות ברווחים, אבל השוק כבר מתמחר אותן. שוק ההון תמיד מקדים את הפעילות הריאלית. ברגע שיבינו שאין מקום לכולם ולא בטוח שכולם ישרדו, יגלו שהמניות זולות מאוד; מה גם שכיום הן מתומחרות לפי רווחיות נמוכה מאוד". הדבר הופך אותן לאטרקטיביות בעיניו, ומכאן גם המלצת ה"קנייה".

בנוגע לאפשרות למכירת החזקותיו של בן דב באורנג', אומר יעקובי: "אורנג' שוויץ נמכרה לפי תמחור גבוה משמעותית, וככל הנראה גם אורנג' אוסטריה, ומדובר בחברות שהן הרבה פחות יעילות וטובות מפרטנר. אני מאמין שמשקיעים סבלניים ייהנו מהתהפכות הגלגל בשוק כבר בשנה הקרובה".

נשארים על הגדר

דיוויד קפלן, אנליסט בבנק ההשקעות ברקליס קפיטל, שותף לסברה הרווחת, כי למצבן הנוכחי של מניות סלקום ופרטנר אחראית הרגולציה: "אין ספק, התחרות בין כל המפעילים עשתה טוב לצרכן, אבל היא לא היטיבה עם בעלי המניות. מאחר שהדבר השפיע על הרווחיות וההכנסות של חברות הסלולר, החלו לעלות שאלות לגבי בעלי השליטה ואיתנותם הפיננסית".

קפלן מציין אלמנט נוסף אשר תרם לחוסר הוודאות בקרב המשקיעים. "מדובר בחברות שמחלקות דיבידנדים, ושיעורם נקבע בהתאם לרווח הנקי. ירידה ברווחים מגבירה את אי-הוודאות בקרב המשקיעים, גם המקומיים וגם הזרים". לכן הוא מאמין, כי הדיבידנדים שיחולקו יהיו נמוכים יחסית גם במהלך השנה הקרובה.

עם זאת, קפלן סבור כי לא נחזה השנה בשינוי דרסטי לעומת 2011: "המגמה כרגע היא שלילית, המציאות עדיין עמומה ולכן השוק קשה. אני לא פוסל את האפשרות שהמצב יתאזן, אבל צריך לראות את הרבעונים הראשונים ואז להחליט".

בכל הקשור לתחרות, נדמה כי קפלן לא מתרגש מנוכחותם של המפעילים הווירטואליים: "מפעיל וירטואלי יכול להחליט בכל רגע נתון שהעסק לא משתלם ופשוט לסגור אותו. בניגוד למפעילים 'פיזיים', מפעילים וירטואליים לא צריכים השקעה גדולה, כיוון שאין להם צורך בבניית תשתית וכדומה, ולכן אני לא רואה בהם איום גדול מדי". קפלן מעריך שהמחירים ההתחלתיים של חברות הסלולר החדשות, מירס וגולן טלקום, יהיו תחרותיים; אולם הם לא יובילו להורדת מחירים משמעותית בשוק.

השינוי שקפלן צופה יבוא כתוצאה מהגברת התחרות בשוק הקווי ומיסוד שוק סיטונאי - מהלך שיאפשר להציע חבילות תקשורת מלאות. "אני לא רואה עתיד אחר. אי אפשר להתקיים בשוק הנוכחי, שהוא נייד טהור. מדובר בשינוי נוסף במסגרת המגמה לעשות הכול באמצעות הסמארטפון. סביר שהצרכנים יעדיפו לפעול באופן מרוכז מול ספק אחד, במקום מול כמה".

לסיכום אומר קפלן: "השוק מתמחר היום תסריטים קשים מאוד. ירידה ברווח הנקי בשיעור של 10% לעומת רווחי 2011 זה תסריט די מציאותי, אבל ירידה של 50% - הרבה פחות". לדבריו, "המשקיעים כרגע מעדיפים לשבת על הגדר. קודם הם יראו איך החברות מתמודדות עם האתגרים, ורק אז יחזרו למניה".

פרטנר וסלקום בשנה האחרונה צניחה חופשית של 56 אחוזים בממוצע
 פרטנר וסלקום בשנה האחרונה צניחה חופשית של 56 אחוזים בממוצע

*** הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם