סירוב להאריך תקופת ההשקעה של קרנות המנוף

לקרנות המנוף נותרו 1.5 מיליארד שקל, שירדו לטמיון אם לא יושקעו עד חודש מאי הקרוב ■ משרד האוצר: אנו מצפים ומקווים שהקרנות יעבדו במרץ, וימצו את תקופת ההשקעה היפה שעוד נותרה להם"

במשרד האוצר לא מוטרדים ממשבר האשראי ההולך ומתהווה. החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי בויאנג'ו, דחתה בקשות של גופים מוסדיים וקרנות מנוף להאריך את תקופת ההשקעה של הקרנות. קרן בראשית תסיים את תקופת ההשקעה שלה במארס, ואילו אוריגו ו-KCPS יעשו זאת במאי. מעבר למועד זה לא יוכלו הקרנות לבצע השקעות נוספות.

מבדיקת "גלובס" עולה, כי בניכוי ההשקעות שאליהן התחייבו הקרנות ודמי ניהול, נותר לשלוש הקרנות כשליש מהסכום שגויס - כ-1.5 מיליארד שקל, להשקעות נוספות. מאחר שנקבע כי על הקרנות, שהוקמו במחצית הראשונה של 2009, להשלים את תקופת ההשקעה בתוך שלוש שנים, סכום זה ירד לטמיון ולא יושקע.

בתגובה נמסר ממשרד האוצר, כי "עלתה בקשה מאחת הקרנות להאריך את תקופת ההשקעה. לאחר דיון במשרד האוצר של שיקולי בעד ונגד, הוחלט שאין מקום להאריך את תקופת ההשקעה. בתקופה הקרובה לקרנות יש עוד אפשרות להשקיע. אנו מצפים ומקווים שהקרנות יעבדו במרץ, וימצו את תקופת ההשקעה היפה שעוד נותרה להם, וישקיעו בחברות שבזמנים אלו מצויות במשבר".

באוצר סירבו לפרט את הנימוקים, שהביאו את עבאדי בויאנג'ו לדחות את הבקשה, והתעלמו מהשאלה מדוע לא משתמש האוצר בקרנות המנוף לפתור חלק ממצוקת האשראי.

"מדובר בצעד לא חכם, שלהערכתי אינו נובע ממניעים ענייניים". כך מגדיר בכיר בגוף מוסדי גדול את החלטת עבאדי בויאנג'ו לא לאפשר את הארכת מועד ההשקעה.

גורמים בשוק ההון הסבירו, כי מאחר שעל הבנקים מוטלות מגבלות אשראי חמורות, ואילו הגופים המוסדיים נרתעים מביצוע השקעות בחברות בעייתיות, הרי בזמן זה של משבר ומחנק אשראי יכולות קרנות המנוף למלא את תפקידן המקורי - להזרים כספים לשוק האג"ח הקונצרניות, ולסייע לחברות טובות שנקלעו למצוקת נזילות, לצלוח את המשבר.

עוד נמסר ממשרד האוצר, כי "אף אחד מהגופים המוסדיים (השותפים של המדינה בקרנות) לא העביר בקשה להאריך את תקופת ההשקעה של הקרנות". באוצר הוסיפו, כי להערכתם הבקשה להארכת תקופת ההשקעה "אינה רצויה על-ידי כל הקרנות". נציין, כי לקרנות אינטרס מובהק להאריך את תקופת ההשקעה, מאחר שדמי הניהול נגבים מהסכום שהושקע.

קרנות המנוף גייסו בשנת 2009 סכום של 4.5 מיליארד שקל - רבע מהסכום הזרימה המדינה, כ-1.1 מיליארד שקל. עד תום הרבעון השלישי השקיעו הקרנות כ-2.8 מיליארד שקל ב-33 עסקאות שונות - בהן ערוץ 10, הכשרת היישוב, אשטרום, וסנפלאואר.

שלוש הקרנות רווחיות מאוד. מינואר 2010 עד ספטמבר 2011 עמד הרווח המצרפי שלהן על 125 מיליון שקל. בראשית, שבניהולו של גבי פרל, המוצלחת והוותיקה בקרנות, הציגה רווח של 63 מיליון שקל והחזירה למשקיעים 204 מיליון שקל; אוריגו, שבראשה עומד גבי טרבלסי, הציגה רווח של 33 מיליון שקל והחזירה 53 מיליון שקל; ו-KCPS הציגה רווח של 29 מיליון שקל והחזירה למשקיעים 22 מיליון שקל.

תוצאות קרנות המנוף
 תוצאות קרנות המנוף