דוח התעסוקה בארה"ב: 243 אלף משרות חדשות; 8.3% אבטלה

(עדכון) - דוח התעסוקה לינואר מכה את התחזיות ■ מדובר בחודש השביעי ברציפות עם יותר מ-100 א' משרות חדשות ■ גם דוח דצמבר 2011 עודכן מעלה - ל-260 א' משרות חדשות ■ ב-2011 נוצרו בארה"ב 1.81 מ' משרות חדשות

האם כלכלת ארה"ב מתאוששת מהר מכפי שמעריכים האנליסטים? לפי נתוני התעסוקה, המהווים אינדקטור מהותי לקצב התאוששות הכלכלה - התשובה המסתמנת היא "כן".

לפי דוח התעסוקה שפורסם היום (ו') לחודש ינואר בארה"ב, נוצרו בחודש החולף כ-243 אלף משרות חדשות בכלכלה הגדולה בעולם, משמעותית מעל הציפיות בשוק - עת אנליסטים ציפו ליצירה של כ-150 אלף משרות בלבד. שיעור האבטלה גם הוא צפוי היה להיוותר ברמה של 8.5% - ולא לרדת לרמתו המסתמנת כעת.

נציין כי מדובר בחודש השביעי ברציפות במסגרתו מציגה ארה"ב נתון של מעל 100 אלף משרות חדשות, בדוח התעסוקה.

דוח חשוב, נתונים טובים

בתקופה בה נראה כי כלכלת ארה"ב עלולה להיקלע להאטה, כלכלנים רבים נושאים עיניים לעבר שוק התעסוקה - ומצפים למשרות חדשות, שיעודדו את זרימת האשראי והצריכה הפרטית בארה"ב, המהווה כ-70% מהתמ"ג בכלכלה הגדולה בעולם.

הנתון לחודש ינואר אף עקף את דוח התעסוקה לחודש דצמבר, שהפתיע גם הוא לטובה כשהצביע על יצירה של כ-200 אלף מקומות עבודה חדשים (אומדן שעודכן בדוח ינואר הנוכחי, לכ-260 אלף משרות חדשות, לא פחות). גם שיעור האבטלה בדצמבר נפל דאז כאמור ל-8.5% - הנתון הנמוך מזה שלוש שנים.

ובחזרה לדוח ינואר, לפיו בחודש החולף נוספו לסקטור הפרטי בארה"ב כ-257 אלף משרות חדשות, תודות לגידול המשרות בסקטור היצור והשירותים, בדגש על שירותי הבריאות.

בכל שנת 2011, נוצרו בארה"ב כ-1.81 מיליון משרות חדשות.

רמזים בכל מקום

רמז לנתונים האופטימיים ניתן היה למצוא במספר התביעות השבועיות החדשות לדמי אבטלה שפורסם אתמול: הנתון הפתיע לטובה ורשם ירידה חדה מהציפיות לרמה של 367 אלף תביעות אבטלה חדשות לעומת 379 אלף תביעות בשבוע הקודם, כשהתחזיות ניבאו נתון של 375 אלף תביעות. גם הממוצע החודשי לתביעות אבטלה חדשות רשם ירידה של 2,000 תביעות לרמה של 375,750.

"200 אלף מקומות העבודה שנוצרו בחודש שעבר הראו את המצב הבריא של שוק העבודה, אבל זה לא אומר שהשוק לא ממשיך להתאושש", אמר טים קווינלן, אנליסט מוולס פרגו.

המבחן של אובמה

ואולם, גם אם שוק העבודה נמצא בתהליך התאוששות ונראה כי עלה על המסלול הנכון, יש עוד דרך ארוכה: בארה"ב יש כיום 6 מיליון משרות פחות מאשר בשלהי 2007 אז החל המיתון.

נתוני התעסוקה מהווים אינדיקטור חשוב ביותר לגבי שוק העבודה, תחום בו נמדדת הצלחתו של ברק אובמה בכהונתו כנשיא, והם חשובים לו במיוחד כאשר אנו עומדים לקראת שנת בחירות.

החודש אמר הנשיא האמריקני כי הוא מתכוון להציג תוכנית ליצירת "מקומות עבודה יותר טובים" במפעלים, כמו גם תוכנית שתעודד פיתוח מקורות אנרגיה חלופיים. "תוכנית שתתן לכל אמריקאי הזדמנות הוגנת, שכולם יקבלו את מה שמגיע להם ושכולם ישחקו לפי אותם החוקים", אמר אובמה.

המצב החיובי יחסית בשוק העבודה הוא גם אחד הגורמים להודעתו של הפדרל ריזרב כי ישאיר את מדיניות הריבית האפסית שלו עד שלהי שנת 2014. "כל ראיה להאטה בהתקדמות לעבר תעסוקה מלאה עשויה לדחוף את ה'פד' לנקוט פעולות נוספות", אמר מילאן מולריין, אנליסט מאקרו בכיר מניו יורק. "אם מספר המשרות יצנח ל-100 אלף, נהיה במצב בו אין ממוצע מספיק כדי לאפשר לשוק העבודה להשתפר", אמר כריסטופר פרובין, אנליסט ראשי בסטייט סטריט גלובל אדבייזורס.

"יש לנו עדיין דרך ארוכה לפני שנוכל לומר ששוק העבודה מתפקד כרגיל", אמר אתמול נגיד ה'פד', בן ברננקי. "למרבה המזל, בחודשים האחרונים מדדי ההוצאות, הייצור והפעילות בשוק העבודה הראו סימנים של שיפור".

רכישות נוספות בדרך?

החודש אמר ברננקי כי אם נתוני התעסוקה בארה"ב לא יראו שיפור מתמשך, ייתכן וינקוט הפדרל ריזרב בתוכנית הקלה כמותית נוספת, לה כל כך חיכו המשקיעים. את הדברים אמר לאחר הודעת הריבית לחודש ינואר, בה הודיע גם כי ה'פד' קיצץ את תחזית הצמיחה שלו ל-2012 ל-2.2%-2.7%, לעומת התחזית שסיפק בחודש נובמבר, אשר עמדה על 2.5%-2.9%.

בנוסף הוא קיצץ את תחזיתו ל-2012 ביחס לשיעור האבטלה ל-8.2%-8.5%. מדובר בשיפור ביחס לתחזית מנובמבר, שעמדה על 8.5% לכל הפחות. בנוסף, הוא קבע את יעד אינפלציית הליבה ל-1.5%-1.8%, ואת יעד האינפלציה ארוכת הטווח הוא קבע על 2%.