אובמה לקונגרס: "ארה"ב מתאוששת, אל תהרסו את זה"

נשיא ארה"ב מיהר לנאום לאחר פרסום דוח התעסוקה לחודש ינואר ■ הנשיא הבהיר: "מדובר בחדשות טובות להתאוששות הכלכלה, נראה כי הצמיחה שלנו בהאצה"

נשיא ארה"ב ברק אובמה, מהיר להגיב היום (ו') לנתוני התעסוקה החיוביים שפורסמו בארה"ב, לפיהם נוצרו בחודש ינואר כ-243 אלף משרות חדשות במשק האמריקני - חדשות טובות עבור הכלכלנים והמשקיעים, שכן שיפור בשוק התעסוקה צפוי להשפיע על הצריכה הפרטית, המהווה כ-70% מהתמ"ג בארה"ב.

"מדובר בחדשות טובות להתאוששות הכלכלה, נראה כי הצמיחה שלנו בהאצה", אמר אובמה, שקרא לניצבי הקונגרס לאשר את הארכת הטבות המס בארה"ב לעובדים "בלי דרמה".

הטבות המס, שקובעות את תשלומי המס של 160 מיליון אזרחי ארה"ב העובדים (והמקבלים דמי אבטלה) - קובעות כי אלה יעמדו על רמה של 4.2% בלבד (לעומת 6.2% לפי ההטבות), וצפויות לתגמל עובדים המרוויחים 50 אלף דולר בשנה עוד כ-20 דולר בשבוע.

אובמה הגיב בנאומו, כאמור, לדוח התעסוקה לחודש ינואר - לפיו נוצרו כ-243 אלף משרות חדשות בכלכלה הגדולה בעולם, משמעותית מעל הציפיות בשוק - עת אנליסטים ציפו ליצירה של כ-150 אלף משרות בלבד. גם שיעור האבטלה ירד לרמה של 8.3%. (לסיפור המלא)

בהתייחסו להאצה המסתמנת בצמיחת כלכלת ארה"ב, פנה הנשיא האמריקני לנציגי הקונגרס וביקש: "אל תהרסו את זה".

אנליסטים 'משתגעים' על דוח התעסוקה בארה"ב

גם אלן קרוגר, היועץ הכלכלי לממשל אובמה, התייחס לדוח בריאיון ל-CNBC: "התבנית המתסמנת היא שהכלכלה שלנו משתפרת", הסביר, וכתב לאחר מכן בבלוג שלו: "חיוני שנמשיך במדיניות הכלכלית שמאפשרת לנו לקדוח חור במיתון שהחל בארה"ב ב-2007. הנתונים הם סימן מעודד".

ואולם, גם אם שוק העבודה נמצא בתהליך התאוששות ונראה כי עלה על המסלול הנכון, יש עוד דרך ארוכה: בארה"ב יש כיום 6 מיליון משרות פחות מאשר בשלהי 2007 אז החל המיתון.

החודש אמר הנשיא האמריקני כי הוא מתכוון להציג תוכנית ליצירת "מקומות עבודה יותר טובים" במפעלים, כמו גם תוכנית שתעודד פיתוח מקורות אנרגיה חלופיים. "תוכנית שתתן לכל אמריקאי הזדמנות הוגנת, שכולם יקבלו את מה שמגיע להם ושכולם ישחקו לפי אותם החוקים", אמר אובמה.