האוצר התנה קליטת עובדי מחשוב בוויתור על זכות השביתה

קליטתם של כ-2,500 עובדי מחשוב שהצטרפו להסתדרות מתעכבת בשל דרישה של האוצר כי העובדים יוותרו על זכות השביתה לטובת מנגנון של בוררות מוסכמת

אגף הממונה על השכר במשרד האוצר מנהל זה שנה מו''מ בחדרי-חדרים עם ההסתדרות, על קליטתם של כ-2,500 עובדי מחשוב מבתי תוכנה שונים, שהצטרפו לארגון, ודרשו להפוך עובדים מן המניין בשירות המדינה.

ואולם ל"גלובס" נודע כי מה שמונע לפי שעה חתימה על הסכם בין הצדדים, הוא דרישה של האוצר כי העובדים יוותרו על זכות השביתה לטובת מנגנון של בוררות מוסכמת. בהסתדרות טוענים כי זו דוגמה מובהקת לכך שהאוצר לא באמת מוכן לקלוט עובדי קבלן משום סוג, לאור העובדה כי הוא מעלה דרישה בלתי סבירה לחלוטין, המנוגדת לזכות יסוד במדינה דמוקרטית.

באוצר טוענים כי ההסתדרות היא ש"תוקעת" את חתימת ההסכם - אף על-פי שמדובר בהישג לעובדים. זאת, לאור העובדה כי המשרד מוותר למעשה על סמכותו ועל כוחו בקביעת תוספות השכר לעובדים בעת מחלוקת על הסכמי שכר חדשים. באוצר מסבירים, כי אין שום אפשרות "להעניק" לעובדים אלו זכות שביתה, שכן הפעלת זכות זו "צפויה לשתק את המדינה ולהעמיד אותה בפני סכנה".

גרוע מזה, טוען בכיר במשרד, "המדינה עלולה להיפגע באופן מהותי ובלתי הפיך". לדבריו, "לא ניתן להפעיל מערכים כגון עובדי מחשוב על-פי הסכמים קיבוציים ישנים, אחרת תחום המחשוב - שהוא חזית השירות הנוכחי, ובוודאי גם העתידי - יתקע, ולא יצליח לעמוד באתגרים כגון הגנה בפני טרור מסוג סייבר והפעלת דיווח מקוון לרשות המסים".

גורם בהסתדרות אמר על כך במידה של סרקזם: "לפי האוצר, לכבאים לא צריכה להיות זכות שביתה, אסור גם לשבות למען עובדי הקבלן ועכשיו גם לעובדי מחשוב אסור לשבות. אז בואו נוציא מחוץ לחוק את ארגוני העובדים, ורק ככה אפשר יהיה לקלוט את עובדי הקבלן".