משפחת לבנת בדרך לצאת מגרעין השליטה באי.די.בי

משפחת לבנת תצא מגרעין השליטה באי.די.בי על מנת שתוכל לקבל מימון חיצוני לרכישה ללא מגבלת קבוצת לווים הרובצת עליה היום ■ במו"מ לרכישת משאב לפי שווי 2.5 מיליארד שקל ■ משאב רשומה בספרי כלל תעשיות בשווי של 873 מיליון שקל בלבד

משפחת לבנת, השותפה הוותיקה של נוחי דנקנר באי.די.בי, צפויה לצאת מגרעין השליטה בקבוצה. המהלך נועד לאפשר למשפחה לרכוש את מניות השליטה בחברת משאב, בעלת מונופול המלט נשר, לפי שווי חברה של כ-2.5 מיליארד שקל. כך נודע ל"גלובס". מניות השליטה במשאב (75%) מוחזקות כיום על ידי כלל תעשיות , שהיא חברה בת של אי.די.בי.

ככל הידוע, בשלב זה לא מתכוננת משפחת לבנת למכור את מניותיה באי.די.בי, אלא רק לצאת מהסכם השליטה המשותפת בקבוצה. יציאה מההסכם תשחרר את המשפחה ממגבלת קבוצת לווים אליה היא משתייכת כיום לצד אי.די.בי, ותאפשר לה להשיג מימון חיצוני לעסקת הרכישה של משאב. מלבד מונופול המלט מחזיקה משאב גם ב-50% ממניות חברת השינוע תעבורה (ביתרת מניות תעבורה מחזיקה משפחת לבנת באופן פרטי).

משפחת לבנת מחזיקה 13.3% ממניות אי.די.בי ומהווה, כאמור, חלק מגרעין השליטה בקבוצה, לצד נוחי דנקנר ויצחק מנור. את מניות השליטה באי.די.בי רכשו דנקנר-לבנת-מנור במאי 2003, מידי משפחות רקנאטי וקרסו. מאז, חילקה אי.די.בי דיבידנדים בכ-5 מיליארד שקל, שהחזירו את עלות השקעתם במניותיה.

היום דיווחה כלל תעשיות כי "בין החברה לבין משפחת לבנת מתקיים משא מתן מתקדם בקשר לרכישת השליטה במשאב לידי תאגיד בשליטת משפחת לבנת". "החברה", כך נמסר, "תדווח על הסכמות סופיות בקשר לעסקה האמורה אם וככל שתהיינה". עוד הובהר כי "הצדדים טרם הגיעו להסכמות כאמור, ואין כל ודאות בקשר לביצוע העסקה".

עבור משפחת לבנת, החזקות כלל תעשיות במשאב היוו סיבה מרכזית לכניסה לגרעין השליטה באי.די.בי לפני תשע שנים, וכן למו"מ שניהלה לאחרונה לרכישת השליטה בכלל תעשיות, אשר הופסק לפני כחודש.

מבחינת אי.די.בי, מלבד רווח הון עצום שתניב מכירת מניות משאב (75% ממניות נשר רשומות בספרי כלל תעשיות לפי שווי של 873 מיליון שקל בלבד), הרי שהיא נשארת בעסקה הנוכחית עם השליטה בכלל תעשיות, הכוללת מספר החזקות אטרקטיביות ובראשן כלל תעשיות ביוטכנולוגיה, שבה תולים בקבוצה תקוות גדולות לעתיד.

המגעים עם ויולה הופסקו

בראש משפחת לבנת עומד המייסד, אברהם (בונדי) לבנת (86), ותחתיו פועלים שלושת בניו: זאב, צביקה, ושי. נכון להיום מהווה ההחזקה במניות תעבורה (50%) את נכס הבסיס של עסקי המשפחה. תעבורה - בה מחזיקה המשפחה בחלקים שווים עם משאב - היא מחברות ההובלה הגדולות בישראל ומונופול מוכרז בתחום הובלת המלט, מה שהופך אותה לספקית עיקרית לחברות בנייה ויצרני הבטון.

תעבורה היא גם מונופול בהובלת מכוניות והיא שולטת בשורה ארוכה של עסקים ובהם חברת הלוגיסטיקה ממן (שינוע מטענים אוויריים בנתב"ג); חברה לעבודות עפר, פיצוצים וחפירות ימיות; יבוא של משאיות, ציוד כבד וצמיגים ועוד. בין החזקותיה הפרטיות של המשפחה גם שותפות בקבוצת יואל-ישראמקו של קובי מימון, הכוללת עסקים נרחבים בתחומי הנדל"ן וחיפושי הגז והנפט.

בד בבד עם הדיווח על מו"מ למכירת משאב, אישרה היום אי.די.בי את דבר הפסקת המגעים למכירת השליטה בכת"ש לידי קבוצת ויולה של שלמה דברת (עליה פורסם ב"גלובס" בסוף השבוע שעבר). "בשל מחלוקות בין הצדדים בקשר לתנאי העסקה, החליטו אי.די.בי פתוח וקבוצת ויולה להפסיק את המגעים ביניהן", נכתב בהודעת החברה.

על פי תנאי המו"מ שהחל לפני כחודש (לאחר שהופסק המו"מ הקודם למכירת השליטה בכת"ש למשפחת לבנת), אמורה הייתה ויולה לרכוש 40% ממניות כת"ש תמורת 1.52 מיליארד שקל, כאשר במהלך המגעים ביקשה ויולה הלוואת מוכר בגובה כ-700 מיליון שקל שתעמיד לה אי.די.בי.

כלל תעשיות היא חברת החזקות ותיקה בתחומי התעשייה וההיי-טק, המרכזת את רוב הפעילות התעשייתית של קבוצת אי.די.בי. היהלום שבכתר שבחברת ההחזקות היא מונופול המלט נשר, המוחזק כאמור ע"י החברה הבת משאב, המהווה עוגן משמעותי של הכנסות ורווח עבור כלל תעשיות.

כך, בתשעת החודשים הראשונים של 2011, תקופה שאותה סיימה כלל תעשיות ברווח של 263 מיליון שקל, הסתכמה תרומתן של נשר ותעבורה, החברות הבנות של משאב, ברווח של 149 מיליון שקל ו-54 מיליון שקל, בהתאמה. בכל שנת 2010, תרמו נשר ותעבורה רווח של 229 ו-57 מיליון שקל, בהתאמה.

מלבד משאב, מחזיקה כלל תעשיות גם במניות השליטה במפעלי נייר חדרה, יצרנית הנייר הגדולה בישראל; ביצרנית הבגדים וכלי הבית גולף; בחברת כלל ביוטכנולוגיה, המרכזת תחתה החזקות במספר חברות העוסקות בפיתוח של מגוון מוצרים בתחום הרפואי; וכן יש לה החזקות בעוד שורה ארוכה של חברות תעשייתיות בישראל, כגון קרגל, יפאורה, מנועי בית שמש, ועוד.

מבנה השליטה במשאב
 מבנה השליטה במשאב

המספרים של נשר
 המספרים של נשר